Aangevroren autoruiten: 58 euro boete

ANP
Wie in deze koude dagen het vertikt om de autoruiten voor vertrek ijsvrij te maken, riskeert een boete van 58 euro. In het slechtste geval kan die zelfs oplopen tot 1.375 euro.

Volgens het verkeersreglement moeten zowel de voor- als de achterruit, alle zijruiten en alle spiegels vrij zijn van sneeuw en ijs. Wie de 58 euro boete (onmiddellijke inning) niet betaalt en voor de politierechter wordt gedagvaard, kan het zelfs 1.375 euro kosten.

De boete ligt een pak lager dan in Nederland, daar kan onvoldoende krabben van voor- of achterruit een boete opleveren van 230 euro.

Het meest effectieve trucje om je ruiten ijsvrij te houden is simpel: steek een stuk karton voor je voor- en achterruit. Zorg er wel voor dat het scherm tussen het glas en de ruitenwissers zit, want anders vriezen die vast. 




72 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • asli ugurlu

    Nog even en bij elk schakeling een taks betalen.

  • raf peeters

    Koop een wagen met voorruit ,achterruit ,zijruit verwarming en spiegelverwarming en je hebt van dit alles geen last en wat vocht in wagen betreft ,als je volautomatische airco hebt ,laat die dan opstaan ,ja ook in de winter.

  • Joeri Verdickt

    Zoals gewoonlijk zijn ze weer vergeten dat de lichten ook sneeuwvrij gemaakt moeten worden.

  • Wilfried Vanden Berg

    Koop een strandmatje . Het kost praktisch niks en het gaat jarenlang mee. Je kan het op voorruit en op achterruit gebruiken. Is zelfs bestand tegen sneeuw en regen. Uitschudden ,oprollen en in de koffer, klaar is kees.

  • Karine Roeland

    De boete is terecht. Je kan heel goedkoop een voorruitfolie kopen of een antivries spray voor de ruiten van de auto kopen. Of wie een garage heeft, simpel de wagen binnen parkeren. Rijden als je bijna niets ziet is even gevaarlijk als iemand die dronken achter het stuur zit.