700 vrachtwagenchauffeurs protesteren aan Europees Parlement tegen nieuwe maatregelen

Gisteren werd al geprotesteerd tegen de Europese plannen bij de grensovergang Hazeldonk.
ANP Gisteren werd al geprotesteerd tegen de Europese plannen bij de grensovergang Hazeldonk.
Op het Luxemburgplein voor het Europees Parlement hebben vanochtend zevenhonderd ontevreden vrachtwagenchauffeurs, voornamelijk Bulgaren, geprotesteerd tegen het nieuwe mobiliteitspakket van de transportsector. Dat pakket werd vandaag gestemd in het Europees Parlement.

De Bulgaarse chauffeurs en collega's uit andere Oost-Europese landen krijgen het gevoel dat het nieuwe mobiliteitspakket hen uit de transportsector wil duwen. Zo protesteren ze tegen het verbod op cabotage, het uitvoeren van binnenlandse transporten door een buitenlands bedrijf, en tegen het feit dat de vrachtwagenchauffeurs voor maximaal vier weken aan een stuk in Europa onderweg mogen zijn zonder naar huis terug te keren.  Ook het verbod op weekendrust in de cabine stuit hen en vooral de werkgevers tegen de borst, want de chauffeurs moeten dan op hotel.

Tegen sociale dumping

De maatregelen komen er vooral om sociale dumping in de transportsector tegen te gaan. Die komt vaak vanuit de Oost-Europese landen. De stemming was negatief voor de Bulgaarse chauffeurs. De nieuwe rij- en rusttijden werden afgewezen, wat betekent dat er voor de Europese verkiezingen alvast niets meer verandert.

Een meerderheid van de parlementscommissie blokkeerde ook een voorstel waardoor chauffeurs tot twee keer per week zestien uur aan een stuk achter het stuur zouden mogen blijven en ze hielden vast aan het verbod op weekendrust in de cabine, zoals dat in België bestaat.

Reacties

“Dat is niet alleen cruciaal vanuit sociaal oogpunt, maar ook voor de veiligheid op de weg”, reageert Ivo Belet (CD&V). “Een cabine van 2 op 2 meter is verre van de ideale plaats om goed tot rust te komen, laat staan om weekend na weekend in door te brengen.”

Bart Staes (Groen) toont zich tevreden dat de parlementsleden “een uitholling van de arbeidsvoorwaarden van de vrachtwagenchauffeurs” hebben voorkomen. “Grensoverschrijdende gelijke rechten, arbeidsvoorwaarden en minimumlonen moeten voor iedereen gelden. Dus ook voor vrachtwagenchauffeurs op de Europese wegen”, klinkt het. 

“De Commissie heeft gegokt en verloren door de transportsector los te koppelen van andere sectoren”, betreurt Helga Stevens (N-VA). “Het is een gemiste kans dat voor truckchauffeurs het principe van ‘gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde plaats’ nog niet geldt.”




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yvan Lissens

    Dat is in landen, zoals Canada en de V.S., ook het geval. Geen cabotage, verbod van weekendrust in de cabine en een verplichte terugkeer na x-aantal weken. Waarom zou dat in Europa anders moeten zijn?