70 of 90 km/u bij regenweer = minder ongevallen en files

photo_news
Het aantal ongevallen en files kan sterk dalen als er op snelwegen een snelheidsbeperking van 70 à 90 km/u wordt ingevoerd bij neerslag. Dat zegt verkeersspecialist Willy Miermans (UHasselt).

Een beetje motregen was gisterochtend alweer voldoende voor grote hinder. Liefst één op de tien ongevallen in ons land gebeurt tegenwoordig bij regenweer. Goed voor jaarlijks 80 doden, 6.500 gewonden en een geschatte economische schade van 213 miljoen euro.

Opvallend: de miserie vergt zelfs geen stortbuien. Weerman David Dehenauw mat gisterochtend nauwelijks 1 tot 2 millimeter neerslag. Toch was het gedruppel al goed voor tal van ongevallen. In combinatie met enkele wegenwerken stond rond 9 uur zelfs 375 kilometer file op de Belgische wegen.

Volgen verkeersspecialist Miermans moet ons rijgedrag dringend veranderen. "In theorie moet je snelheid minderen en afstand houden. Maar in realiteit rijden nog altijd te veel bestuurders gewoon 120 km/u - of zelfs meer. Daardoor krijg je grote snelheidsverschillen, bruuske rembewegingen en dus ook aanrijdingen. Je kan bestuurders nog eens vriendelijk vragen om uit eigen beweging voorzichtiger te zijn. Maar het is beter om verplicht de maximumsnelheid op de snelwegen terug te brengen naar 70 à 90 km/u bij regenweer. Zo verhoog je de capaciteit en daalt het aantal ongevallen. Je kan dit perfect doen met dynamische borden boven de wegen."

Touring ziet alvast ook de voordelen van zogeheten snelheidsmanagement. "Maar wij pinnen ons niet vast op een bepaalde snelheidslimiet."

LEES ER MEER OVER VANDAAG IN HET LAATSTE NIEUWS, OOK DIGITAAL VERKRIJGBAAR.