50 jaar op zee, maar plots brevet nodig om te mogen varen

JACHTHAVEN VREEST EINDE VAN SPORTVISSERIJ DOOR NIEUWE WET

Al vijftig jaar is Oostendenaar Marc Verkempinck (64) sportvisser op zee, maar door een recente wet mag hij niet meer varen. "De douane klom aan boord en stelde een pv op. Plots moet ik een brevet van 'yachtman' hebben", zegt hij. Volgens Steven Desloovere, voorzitter van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort, betekent dit het einde van de sportvisserij.

De federale regering stemde in juli een nieuwe wet over de pleziervaart aan de kust. Wie een jacht of vissersboot heeft, moet het brevet van stuurman halen om te mogen varen. Wie aan commerciële pleziervaarten doet, moet het brevet van yachtman halen. Marc Verkempinck valt onder de laatste categorie, want hij neemt geregeld tegen betaling hengelaars mee met zijn bootje Nessie, vanuit de haven van Nieuwpoort. "Ik vaar en vis sinds mijn veertiende en plots mag ik niet meer. Kan je dat geloven? Nochtans, toen de wetgeving op 1 september veranderde, heb ik mij ingeschreven voor een opleiding tot yachtman. De lessen zijn bezig, maar er is geen overgangsperiode. De douane heeft mij verboden nog te varen, omdat ik een commerciële vlaggenbrief heb. Zelfs in mijn eentje mag ik niet meer varen", zegt Marc Verkempinck. "Mijn boot moet nu maanden aan de kant blijven. Ik weet niet eens wanneer ik examen moet afleggen, laat staan of ik zal slagen. Dit is broodroof, want in de winter is dit mijn enige inkomen. Bovendien moet ik intussen mijn jaarlijkse inschrijvingsgeld en liggeld betalen", zucht Marc.

Wereld op zijn kop

"Het is het einde van de sportvisserij aan de kust", stelt Steven Desloovere, voorzitter van de Vlaamse Yachthaven Nieuwpoort. "Er is zeker een 500-tal vissers getroffen door de nieuwe wetgeving. De meeste sportvissers zijn met pensioen en zaten hun hele leven in de visserij. Ze hebben decennia ervaring, maar moeten plots opnieuw naar de schoolbanken voor een brevet van stuurman of yachtman. Velen kunnen dat niet meer op die leeftijd, ze hebben in hun leven amper een schoolboek vastgehad. De jachthavens zullen leeg lopen, de boten te koop komen te staan. Economisch gezien een ramp. Bovendien is enkel een theoretisch examen nodig om de brevetten te halen. Dat is de wereld op zijn kop. Iemand met nul ervaring, maar geslaagd in de theorie, mag varen. Ervaren vissers moeten aan wal blijven. We pleiten ervoor dat vissers die hun jarenlange ervaring kunnen bewijzen, geen theorie-examen meer moeten afleggen. Voor het brevet yachtman moet er minstens een overgangsperiode zijn, zoals bij dat van stuurman het geval is."

Mensenlevens

Woordvoerster Caroline Leys reageert namens het kabinet van staatssecretaris voor de Noordzee Philippe De Backer (Open Vld) op de kwestie van Marc. "De man neemt mensen tegen betaling mee op zee, waardoor er toch kan worden vereist dat hij kan aantonen dat hij over de correcte vaardigheid beschikt. Hij is verantwoordelijk voor mensenlevens. Bovendien weten sportvissers al twee jaar dat de regels zouden veranderen, dus hadden ze voldoende tijd om de nodige brevetten te bekomen. En eigenlijk is dit geen nieuwe regel, want je had al een brevet nodig, een strenger brevet zelfs opgelegd door Europa. De verplichting tot een brevet yachtman is een significante afzwakking ten opzichte van die oude wetgeving. Een overgangsmaatregel voor iets dat minder streng is, gaat niet.”

Al sinds zijn 14de vertoeft Marc Verkempinck (64) op zee, maar plots mag hij niet meer varen.
Marc Verkempinck Al sinds zijn 14de vertoeft Marc Verkempinck (64) op zee, maar plots mag hij niet meer varen.
Marc valt onder de commerciële pleziervaart, omdat hij tegen betaling hengelaars meeneemt met zijn bootje Nessie.
Bart Boterman Marc valt onder de commerciële pleziervaart, omdat hij tegen betaling hengelaars meeneemt met zijn bootje Nessie.



9 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ludovic De Beuckeleer

    de gewone man is weer de dupe van de rekening , ze hebben geld nodig en daar zijn alle middelen goed voor , afschaffen van de woonbonus enz. de mensen krijgen een kluitje terug .dit is een pure belasting .

  • luc Cuypers

    terwijl de douane met zulke futiliteiten bezig is komen de drugstransporten rustig aan wal .

  • Marcel Vanalderweireldt

    De overheid had beter jaren geleden ervoor gezorgd dat de Nederlandse vissers niet meer binnen onze 12 mijlszone mochten komen vissen; De nieuwe wetgeving is enkel weer goed voor de hele rijke, kortom 'geldstekkerij'

  • Polutnik Ronald

    Ik denk dat het al meer dan twintig jaar een wet is dat men een vaarbewijs moet hebben zoals een rijbewijs .

  • marc meulenberghs

    En zo is het met alles... Ervaring telt niet meer, alleen een diploma, en net hieraan gaat onze maatschappij tenonder.