5 dodelijke motorslachtoffers in één weekend: “Wees alstublieft extra alert”

In het Limburgse Lommel-Kolonie kwam zaterdag een 29-jarige motorrijder om het leven. Getuigen zagen hoe het slachtoffer moest uitwijken voor een auto die rechtsomkeer maakte. De motard schoof van de rijbaan en knalde tegen een boom. Een ambulance en een MUG-team snelden nog ter plaatse, maar voor de jongeman uit Lommel kon geen hulp meer baten. Hij stierf ter plaatse.
Toon Royackers In het Limburgse Lommel-Kolonie kwam zaterdag een 29-jarige motorrijder om het leven. Getuigen zagen hoe het slachtoffer moest uitwijken voor een auto die rechtsomkeer maakte. De motard schoof van de rijbaan en knalde tegen een boom. Een ambulance en een MUG-team snelden nog ter plaatse, maar voor de jongeman uit Lommel kon geen hulp meer baten. Hij stierf ter plaatse.
Een motorrijder die gisteren hard ten val kwam in Sankt-Vith, is aan zijn verwondingen overleden. En zo eist het eerste weekend met lenteweer dit jaar zeker vijf dodelijke motorslachtoffer in ons land. Stef Willems van het verkeersinstituut VIAS waarschuwt: “Zeker in deze tijd van het jaar verwachten automobilisten niet dat er zoveel motorrijders zullen zijn. Wees daar extra alert op, als motorrijder en als automobilist.”

De eerste zonnige dagen en de motors komen weer buiten. Maar het vroege motorseizoen is in mineur gestart, met meteen vijf dodelijke slachtoffers in één weekend. Er vielen ook gewonden.

Het fatale ongeval in Sankt-Vith gebeurde gisteren rond 14 uur op de N675. De bestuurder van de motor verloor de controle over zijn tweewieler en kwam ten val. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis gebracht, maar bezweek aan de opgelopen verwondingen. In Lommel stierf zaterdagnamiddag een 29-jarige man na een klap tegen een boom op de Luikersteenweg. Zondagmiddag reed een 60-jarige motorrijder op de E403 in Torhout met fatale gevolgen in op een file. In het Henegouwse Quaregnon lieten een motorrijder en zijn passagierster het leven, toen ze achteraan inreden op een wagen bij een inhaalmanoeuvre op de Chaussée de l'Espérance.

Oppassen

“Het is belangrijk om als motorrijder, na een lange winterpauze, goed voorbereid te zijn”, zegt Stef Willems van VIAS aan VRT NWS. “Ga een aantal keer rijden, u zult uw manoeuvres namelijk weer moeten opfrissen. U moet weer feeling krijgen met de motor.” Verder is het belangrijk om goed te checken dat de motor technisch in orde is. “Check de banden en de remschijven.” 

Ook zichtbaarheid is van groot belang, en vooral een gepaste voorzichtigheid. Zowel motorrijders als automobilisten moeten goed uit hun doppen kijken. “Zeker in deze tijd van het jaar verwachten automobilisten niet dat er zoveel motorrijders kunnen zijn. Wees daar extra alert op.”

Op de E403 in Torhout is zondag een 60-jarige motorrijder uit Jabbeke omgekomen. De motard reed achteraan in op een file, de zestiger werd door de klap van zijn motor geslingerd. De hulpdiensten probeerden hem nog te reanimeren, maar de man stierf ter plaatse.
Mathias Mariën Op de E403 in Torhout is zondag een 60-jarige motorrijder uit Jabbeke omgekomen. De motard reed achteraan in op een file, de zestiger werd door de klap van zijn motor geslingerd. De hulpdiensten probeerden hem nog te reanimeren, maar de man stierf ter plaatse.



15 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Biesen

    Verwachten? Dat is geen uitleg. Je moet altijd uitkijken, motor of fietser of bromfiets. Ze zijn er overal. Als motorrijder ben ik verbaasd dat men zoiets durft te zeggen. Je kan je altijd aan alles verwachten. Kijk allemaal goed uit. Aan de motorrijders, de tijd dat we konden "razen" is voorbij. We moeten defensief rijden. En verdomd goed uitkijken wat er rond ons gebeurt. Niemand heeft nog het geduld om 5 seconden te wachten om goed te kijken.

  • Jean West

    Er is veel meer verkeer dan in 1969 toen met de motor beginnen rijden en nog steeds rij ik met de motor. Heb nog geen enkel ongeluk gehad en toen ik nog werkte reed ik gemiddeld 23000 km per jaar nu nog 10000 km. Gewoon defensief rijden en uitkijken.

  • Yvan Lissens

    Net zoals Guy Verhaege rijd ik het hele jaar door met de motorfiets, voornamelijk woon/werk. Het is inderdaad geen goed idee om de motorfiets slechts van stal te halen bij goed weer. Motorrijden is iets dat je moet onderhouden.

  • Jan Verstrepen

    Is veel te gevaarlijk, je kunt ze gewoon niet zien aankomen die mensen vliegen over de baan en zelf als ze verstandig rijden het is een klein object maar toch altijd aan een hoge snelheid en een motor bied niet de minste bescherming. Een mooi ding maar helaas!

  • Maarten Jacobs

    Ik zie hier nergens iets staan over de chauffeur in de auto. Veel “chauffeurs” houden geen of te weinig rekening met anderen op de weg. Belangrijk voor een motard is om te rijden in het spiegelveld van de autochauffeur en die autochauffeur moet dus vaak genoeg in diens spiegels kijken en vervolgens daarop anticiperen. Ik ben vrij zeker dat dit al veel ongelukken kan voorkomen. Tevens wat ik te weinig zie, los staande van motorseizoenen, mensen, aub, zet jullie pinker op tijd aan!!!