27.877 snelheidsovertredingen tijdens flitsmarathon: “Succes van de actie is bewezen”

27.877 bestuurders die te snel reden. Een fors aantal, maar toch waren het er minder dan in april.
Ronny De Coster 27.877 bestuurders die te snel reden. Een fors aantal, maar toch waren het er minder dan in april.
Tijdens de flitsmarathon op 17 en 18 oktober zijn in totaal 27.877 snelheidsovertredingen vastgesteld. Dat zijn er ruim 5.000 minder dan bij de vorige editie in april 2018, toen 33.500 bestuurders zich niet aan de aangepaste snelheid hielden. Voor het eerst is door verkeersinstituut Vias ook de snelheid gemeten in de week voor de flitsmarathon, op plaatsen waar de politie later zou controleren. Op al die gemeten locaties lag de gemiddelde snelheid lager tijdens de flitsmarathon.

Tussen woensdagochtend 6 uur en donderdagochtend 6 uur organiseerden 130 politiezones en de federale wegpolitie over het hele land snelheidscontroles. Van de gecontroleerde bestuurders is 2,54 procent betrapt op te snel rijden.

“De bedoeling van de flitsmarathon is heel duidelijk: door steeds op voorhand aan te kondigen dat de politie massaal zal controleren, hopen we dat bestuurders zich bewuster worden van van hun rijgedrag en dat ze de snelheidslimieten respecteren. Met een veiliger verkeer als resultaat”, stellen Vias en de federale politie in een persbericht. Voor de tiende editie van de flitsmarathon konden de burgers een locatie doorgeven waarvan zij vinden dat er te snel gereden wordt.

Snelheidsmeters
Voor het eerst hing Vias snelheidsmeters op waar de politie tijdens de flitsmarathon zou controleren. De snelheid werd daar ook exact één week voor de flitsmarathon gecontroleerd, om na te gaan wat de impact is op het gedrag van de bestuurders.

“De conclusies zijn duidelijk: op de dag van de flitsmarathon reden de bestuurders minder snel. Het percentage bestuurders dat een overtreding beging, was ook minder bij de gekozen flitslocaties”, klinkt het. 

116 km/u
Zo was er onder meer een daling van de gemiddelde snelheid met 3 tot 7 procent. Ook de uitschieters zijn minder groot. De hoogste gemeten snelheid in een zone 50 bedroeg een week voor de flitsmarathon 116 kilometer per uur. Tijdens de flitsmarathon was het maximum op die plaats 83 kilometer per uur.

Volgens Vias en de federale politie toont dit aan dat de aankondiging van snelheidscontroles en de handhaving ervan een grote impact hebben. “Op alle gemeten locaties ligt de gemiddelde snelheid lager tijdens de flitsmarathon in vergelijking met een week ervoor. De flitsmarathon draagt zo actief bij tot een betere verkeersveiligheid.”




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Victor Van den Bogaert

    Vele maximumsnelheden zijn gebaseerd op nonsens en onkunde. Of op geldkopperij

  • jos robben

    het hele controlebeleid was, is en blijft een bewust georganiseerde ordinaire geldklopperij onder het mom van verkeersveiligheid

  • Zachy Heeren

    Ze zouden beter moeten controleren op lui die geen pinkers gebruiken,dat zou pas geld opbrengen.

  • Marc Statham

    Goed zo , meer van dat. Hou je aan je snelheid dan hoef je niks te vrezen, maar dat kunnen veel hardleerse idioten niet, en die moeten eruit.

  • Piet Flament

    Mensen kloten en er nog trots op zijn ook ! Meer is er niet aan . Of ja , geld aftroggelen ook .