25 procent Vlaamse bruggen in slechte staat

“Wanneer er wel een veiligheidsrisico is dan nemen we onmiddellijk maatregelen, zoals aan het viaduct van Gentbrugge”, zegt Wegen en Verkeer.
BELGA “Wanneer er wel een veiligheidsrisico is dan nemen we onmiddellijk maatregelen, zoals aan het viaduct van Gentbrugge”, zegt Wegen en Verkeer.
Ongeveer zeshonderd Vlaamse bruggen verkeren in slechte of zeer slechte staat. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Björn Rzoska (Groen). Die achterhaalde ook dat het aantal medewerkers om de bruggen in de gaten te houden, in tien jaar is gehalveerd.

De lijst van Vlaamse bruggen in zeer slechte staat wordt elk jaar langer. In 2017 waren het er 28. In 2020 zijn dat er 44. Bij de bruggen die ernstig beschadigd zijn, brokkelt het beton af, zie je scheuren, verzakkingen en roestvorming, meldt Groen. Sommige bruggen zijn bijna een halve eeuw oud. Er zijn er die al twintig jaar op die ‘dringende lijst’ staan.

"Dat is tekenend voor hoe Vlaanderen omspringt met haar infrastructuur", vindt Rzoska. "Elke minister van Mobiliteit kent het probleem en schuift het voor zich uit. Er wordt ook haast geen budget voor uitgetrokken."

Onderhoud en herstel van bruggen mag geen onderwerp zijn waar elk jaar opnieuw over onderhandeld wordt, vindt hij. "Daar moet een vast budget voor geprikt worden over legislaturen heen, waar ministers hun handen van af houden.”

Rzoska klaagt ook aan dat het aantal controleurs voor bruggen in slechte staat, de voorbije jaren sterk is teruggelopen. Volgens cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer waren er in 2010 nog ruim 38 voltijdse equivalenten en waren dat er in 2019 nog maar 20.

Nulrisico

Dat zo’n 600 bruggen in Vlaanderen in slechte staat verkeren, betekent niet dat er een acuut gevaar is voor de weggebruikers, zegt Veva Daniels, de woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Volgens Wegen en Verkeer is er nooit sprake van een nulrisico. “Maar alle experten zeggen dat er momenteel geen acuut gevaar is voor de weggebruikers”, benadrukt Daniels. “Wanneer er wel een veiligheidsrisico is dan nemen we onmiddellijk maatregelen. Ofwel sluiten we de brug af voor het verkeer dat er mag over rijden.” Ze verwijst naar de aanrijding aan de brug Drasop in Halle. Wegen en Verkeer besliste toen onmiddellijk enkel voetgangers of fietsers nog over de brug te laten gaan.

“Ofwel nemen we onder de brug maatregelen. Denk aan de netten die we hebben gehangen aan het viaduct van Gentbrugge”, verduidelijkt de woordvoerder van Wegen en Verkeer.

Wat moet er nu verder gebeuren? “Dat is een politieke vraag natuurlijk. Uiteindelijk ligt de beslissing bij de bevoegde minister, zij is verantwoordelijk voor de verdeling van de budgetten en de keuze of er extra personeel bijkomt.”

Prioritaire bruggen

“Ik geef toe dat er een enorme onderhoudsachterstand is”, aldus minister Peeters. “Mochten er meer middelen voorhanden zijn, dan zou het tempo ook worden opgekrikt. Maar nu is het de bedoeling te focussen op de prioritaire bruggen.” Voor dit jaar staat 160 miljoen euro ingeschreven voor de herstelling van bruggen, waarvan 90 miljoen euro specifiek naar de bruggen van categorie 4 gaat, dus de bruggen in slechte toestand. 

Vlaanderen telt ruim 2.700 kunstwerken, waaronder de bruggen vallen. Die worden continu geïnspecteerd op verschillende manieren, benadrukt minister Peeters. De bruggen zijn onderverdeeld in vier categorieën. Categorie 4 telt de bruggen die er het slechtst aan toe zijn. Die moeten hersteld of gerenoveerd worden, al hoeven we niet onmiddellijk paniek te slaan, zegt de minister.

Onder die categorie vallen 44 bruggen en die gaat de Vlaamse regering deze legislatuur prioritair aanpakken. Het Geïntegreerd Investeringsprogramma (GIP) voorziet voor dit jaar 160 miljoen euro voor de kunstwerken, waarvan 90 miljoen euro voor de bruggen in categorie 4 - goed voor zowat tien bruggen. Minister Peeters merkt op dat bijvoorbeeld ook werken aan het Viaduct van Vilvoorde gepland staan. Die zijn goed voor 50 miljoen euro, maar vallen niet onder het budget van 90 miljoen euro.




25 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean Pierre Dekeersmaecker

    ;hoe is dat toch mogelijk met al die prachtige Vlaamse bouwbedrijven

  • Gino Denil

    We zijn dan ook het Italië aan de Noordzee.

  • bob jansens

    aan Remus Bogaert, toen er nog maar 1 regering was stortten er in België al bruggen in. Denk maar aan de brug van de E313 over het Netekanaal, of de brug van Melle.

  • Uto Tromp

    Je kan klagen wat je wil maar je weet zeker dat je wakker wordt als je België binnenrijd je merkt het verschilletje lichtjes op ahem.. Het is duidelijk hoe dat komt BESLUITVORMING eerst 10 jaar denken zal ik wel zal ik niet dan offerte's opvragen en een jaar of 3 later nog maar een keer om te kijken of je niet meer in de zakken kan steken dan een paar jaar klagen over de hogere prijzen en als het echt niet anders kan dan moet het maar. Violla Belgische politiek kort uitgelegd.

  • Fred Jansen

    De restauratie van de bruggen kan niet veel meer dan lapwerk zijn, de oorzaak van de problemen zit IN het beton! Er is (en nog steeds) wordt er ZOUT zand (Schelde en zeezand) gebruikt! en dat veroorzaakt betonrot. Nu wordt het zoute zand `gespoeld` ( toch op papier), maar op de manier waarop/ hoe, betwijfel ik of dat op een afdoende manier gebeurd!