24 uur lang geen luchtverkeer meer mogelijk boven België door nationale staking

Door de staking van vandaag is vanaf gisteren om 22 uur er gedurende 24 uur geen luchtverkeer mogelijk zijn in het Belgische luchtruim, zegt luchtverkeersleider skeyes. Concreet betekent dat dat er geen enkel passagiers- of cargovliegtuig kan landen op of opstijgen van de luchthavens in ons land. Brussels Airport bevestigt dat alle vluchten geschrapt zijn.

Omdat skeyes, het vroegere Belgocontrol, geen zicht heeft op het aantal stakende werknemers naar aanleiding van de nationale staking en niet gegarandeerd kan worden dat alle cruciale posten voldoende bezet zullen zijn tijdens de staking, is beslist helemaal geen luchtverkeer meer toe te laten.

“Het management neemt zijn verantwoordelijkheid om de veiligheid van het luchtverkeer te garanderen. Gelet op de grote onduidelijkheid over de bezetting van enkele cruciale posten bij de operationele diensten, kan die garantie enkel gegeven worden door geen luchtverkeer toe te laten”, zegt de luchtverkeersleider in een mededeling. skeyes wijst erop dat de werknemers niet op voorhand moeten laten weten of ze zullen staken of niet.

De vertrekhal in de luchthaven van Zaventem ligt er vanavond verlaten bij.
Dieter Nijs De vertrekhal in de luchthaven van Zaventem ligt er vanavond verlaten bij.

“Kom niet naar de luchthaven”

Als logisch gevolg van de beslissing van skeyes zijn alle passagiers- en vrachtvluchten op Brussels Airport geschrapt. Er waren 591 vluchten gepland. De terminal blijft open, maar er wordt toch aan de reizigers gevraagd om niet naar de luchthaven te komen. Passagiers die getroffen zijn door deze nationale staking wordt gevraagd om hun luchtvaartmaatschappij te contacteren.

Eerder was al bekend dat de luchthaven van Charleroi volledig dicht ging. Daar worden 120 vluchten geschrapt, waardoor zowat 18.600 passagiers getroffen zijn. In totaal stonden 591 vluchten gepland, zowel cargo- als passagiersvluchten. 60.000 reizigers zijn getroffen door de staking. Reizigers worden opgeroepen morgen niet naar de luchthaven te komen. Vanavond stonden twee vertrekkende vluchten gepland, maar ook die kunnen niet doorgaan. Van de 25 landende vluchten was het merendeel al geschrapt.

Ook in Luik blijft de luchthaven als gevolg van de staking dicht. Honderd cargo- en een handvol passagiersvluchten worden daardoor geschrapt. De economische impact door de sluiting van het luchtruim is immens, al kunnen de luchthavens er geen exact cijfer op kleven. “Maar uiteraard is dit een zware domper voor de verschillende cargomaatschappijen", zegt Christian Delcourt, woordvoerder van de Luikse luchthaven.

Dieter Nijs

TUI fly leidt vluchten af naar andere luchthavens

Luchtvaartmaatschappij TUI fly annuleert geen enkele vlucht, maar leidt die af naar de luchthavens van Rijsel, Parijs Orly, Maastricht, Eindhoven of Amsterdam. Reizigers die morgen landen of vertrekken, ontvangen per sms praktische informatie en de nieuwe uurregeling van hun vlucht. De staking heeft impact op 36 vluchten van TUI fly met meer dan 5.000 passagiers. Touroperator TUI en luchtvaartmaatschappij TUI fly zetten hiervoor 100 bussen in die reizigers naar de alternatieve luchthavens brengen.

Voor de passagiers die zouden opstijgen vanuit Brussel of Charleroi, heeft TUI fly de Heizel (Brussels Expo), Parking T (Keizerin Charlottelaan in Brussel) als ontmoetingspunt voorzien. Het ontmoetingspunt voor de reizigers die zouden vertrekken uit Oostende, Antwerpen of Luik is de parking van de desbetreffende luchthaven. De reizigers worden van daaruit met een bus naar de buitenlandse luchthavens gebracht.

Het zelfde geldt ook in de omgekeerde richting: voor wie op een alternatieve luchthaven landt, is busvervoer geregeld. TUI fly doet naar eigen zeggen al het mogelijke om de passagiers zo snel mogelijk te laten vertrekken.

BELGA

Wel nog ‘doorgaand’ vliegverkeer

De sluiting van het Belgische luchtruim betekent niet dat er geen enkel vliegtuig boven ons land zal vliegen. Vliegtuigen die niet in ons land moeten landen of opstijgen en het luchtruim op grote hoogte (vanaf 7,5 km of 24.500 voet) doorkruisen, worden door de Europese luchtverkeersleiding Eurocontrol gecontroleerd. Die vluchten gaan wel gewoon door. 

Voor vluchten die niet in buurlanden landen of opstijgen is er dus wellicht geen probleem. Voor vliegtuigen die de luchthavens van pakweg Amsterdam, Eindhoven of Parijs aan doen, ligt de situatie iets anders. De vluchten zullen kunnen plaatsvinden, maar buitenlandse luchtverkeersleiders zullen ons land moeten mijden of ervoor moeten zorgen dat het vliegtuig snel genoeg stijgt voor het de Belgische grens bereikt. Als dat door omstandigheden, bijvoorbeeld door de wind, niet kan, is het goed mogelijk dat sommige toestellen buiten onze grenzen nog een ‘extra rondje’ moeten vliegen om hoog genoeg te geraken.

Ook is er sowieso een minieme bezetting van luchtverkeersleiders, waardoor medische vluchten, noodlandingen, militaire en regeringsvluchten wel kunnen doorgaan. Zo worden vier NAVO-vluchten voor de top van morgen en donderdag opgenomen in het militaire vluchtplan en omgeleid naar het Waals-Brabantse Bevekom.

Een minimale dienstverlening, zoals bij het spoor, is er bij de luchtverkeersleiders niet. Plannen daarvoor staan wel in het regeerakkoord en er werden midden 2015 ook gesprekken opgestart, maar die zijn sindsdien weer stilgevallen.

De luchthavenbrandweer beslist later vanavond nog of het werk neergelegd wordt. Het personeel is al langer ontevreden over het loon en overweegt om die reden mee te staken. Ook zal bepaald worden of er in een minimale dienstverlening wordt voorzien.




54 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Vanmaldeghem

    Is dit nu een politieke staking of een werknemersstaking? Ik zou veeleer opteren voor het eerste want verkiezingen zijn immers in aantocht. Zielige politieke recuperatie van onvrede onder de bevolking over de gang van zaken waar we toch niets aan kunnen veranderen want zij foefelen er maar op los. Verkiezingen helpen ook al niet meer want ze plegen verkiezingsbedrog aan de lopende band. Verdeel en heers is meer dan ooit aan de orde.

  • Renée Schietekat

    Waar een klein land groot in is, in staken een zijn luchtruim volledig vliegverkeervrij te maken. Superprestatie, we krijgen een naam op de wereld.

  • angelique verstraeten

    een dagje zonder van die vuile, stinkende vliegtuigstrepen...top!!!

  • Maria Scheuts

    Verkeersleiders verdienen 6000 euro voor de weinie uren dan no dat ze mloleten werken.

  • Anthony van der Borght

    Dat is heel goed .. goed kunnen slapen ..