176 spoorwerknemers ontslagen voor alcoholmisbruik tussen 2014 en 2018: “Ontslag is ultieme sanctie”

Infrabel doet herstellingen aan de sporen. (Archieffoto)
Photo News Infrabel doet herstellingen aan de sporen. (Archieffoto)
Tussen 2014 en 2018 zijn 176 werknemers van de NMBS en Infrabel aan de deur gezet wegens alcoholmisbruik op de werkvloer. Dat melden de kranten van Sudpresse en is bevestigd aan HLN.

Volgens HR Rail, de juridische werkgever van het spoor, gaat het om 113 Franstalige voltijdse werkkrachten, tegenover 63 Nederlandstalige. Zij verloren tussen 2014 en 2018 hun job omdat ze dronken waren op het werk en daarbij wangedrag hadden vertoond. De meeste ontslagen vielen bij de NMBS en in mindere mate bij infrastructuurbeheerder Infrabel.

“Nultolerantie”

De vastgelegde alcohollimiet bij het spoor bedraagt 0,2 promille. In de praktijk betekent dit dat een gemiddelde man van ongeveer 70 kilogram een standaardglas van 10 gram alcohol kan consumeren. Een vrouw zal sneller aan de limiet van 0,2 promille zitten.

HR Rail-woordvoerster Barbara Kielbaey bevestigt de cijfers aan onze redactie en benadrukt tegelijk dat “wij uiteraard voor nultolerantie staan”. Ze onderstreept dat de cijfers in perspectief moeten geplaatst worden. 
HR Rail stelt vandaag in totaal 30.155 mensen te werk. In de periode 2014-2018 lag dat aantal een stuk hoger, want sindsdien zijn er afvloeiingen gebeurd bij het spoor.

Wangedrag

Een andere ernstige reden voor ontslag bij de spoorbedrijven in de periode 2014-2018, is wangedrag. “Het gaat dan bijvoorbeeld om seksuele intimidatie of fysiek geweld”, verduidelijkt collega-woordvoerder Marie-Anne Bury in La Nouvelle Gazet. Tussen 2014 en 2018 werden hierdoor in totaal 24 Franstalige en 29 Nederlandstalige spoorwerknemers de deur gewezen.

In dezelfde periode werden 98 werknemers (51 Franstaligen en 47 Nederlandstaligen) ontslagen voor feiten als diefstal, fraude of schending van vertrouwen of functie. Twee Nederlandstalige werknemers werden afgedankt wegens het beschadigen van werkgeversbezit. En 94 werknemers (47 Franstaligen plus evenveel Nederlandstaligen) werden als gevolg van onrechtmatige afwezigheden aan de deur gezet.

Andere maatregelen

HR Rail wijst erop dat ontslag een ultieme sanctie is. Voordat hiertoe wordt overgegaan, kunnen andere maatregelen worden genomen om de werknemer tot de orde te roepen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een degradatie, schorsing, inhouding op het salaris of een overplaatsing. Spoorwerknemers die een sanctie hebben gekregen, kunnen hiertegen beroep aantekenen bij de Raad van State. In de periode 2014-2018 is dat slechts drie keer gebeurd.




10 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • David Pardo

    Terecht!!!

  • Guy Soetewey

    Hier gaan we weer, zuipers kunnen beroep aantekenen bij Raad van State. ACOD staan al klaar maar laat ze eens bij ongelijk volledige gerechtskosten en boete betalen.

  • freddy milants

    En aan de top?? Is daar geen alcohol reukje ??

  • Herman De Roover

    volledig mee eens, nu ook de top aanpakken,wanbeheer,onbekwaam..dus ook eruit zonder ontslagvergoeding!! waarom alleen cijfer van mensen van de vloer? de rest is ….horen zien en zwijgen!!!

  • Eddy De Pooter

    Als je s'avonds goed bent doorgezakt en s'morgens met een houten kop wakker wordt, kan je dan bellen om een spijbeldag? Of wordt je op straf van sanctie verplicht om te komen? 0,2 ppm is niet veel.