160 banen op de helling bij Bombardier Brugge

BELGA
Vanmorgen heeft bij trein- en tramconstructeur Bombardier in Brugge een bijzondere ondernemingsraad plaatsgevonden. Daar is bekendgemaakt dat 160 banen bedreigd zijn. Het gaat om 90 arbeiders en 70 bedienden, zo meldt het bedrijf.

Sinds de start van de bijzondere ondernemingsraad om 10.30 uur liggen de activiteiten in het bedrijf stil. Een lid van de Europese directie kwam in de Brugse vestiging de toekomstperspectieven van de Canadese groep en de gevolgen daarvan voor Brugge toelichten.

Bombardier wil de Brugse vestiging omvormen tot een fabriek gespecialiseerd in eindassemblage, testen en indienststellen van voertuigen, zo meldt het bedrijf na afloop in een persbericht. Bepaalde activiteiten worden afgebouwd.

Hierdoor dreigen 160 medewerkers hun baan te verliezen. Het gaat om 90 arbeiders en 70 bedienden. "We zullen de komende weken in overleg gaan met onze sociale partners om de procedure correct te laten verlopen en de impact van deze transformatie te minimaliseren voor zowel onze medewerkers als onze klanten."

Onzekerheid

De directie besliste eerder dit jaar al om de vestiging in Brugge vanuit Frankrijk aan te sturen en de activiteiten in Brugge af te bouwen. Ook over de productie bestaat onzekerheid. Zo zou de helft van de site van de hand gedaan worden.

"Als alles gaat zoals gepland, dan vrezen we 40 tot 50 procent reductie van het personeel en op langere termijn is de vraag dan hoe duurzaam de toekomst van het bedrijf nog is ", zei Steven Bogaert, hoofdafgevaardigde van de christelijke vakbond ACV, vanmorgen in 'De Ochtend' op Radio 1.

BELGA

Bestellingen De Lijn en NMBS

Volgens Bogaert wachten de werknemers al sinds begin dit jaar op duidelijkheid over de plannen. "De mensen willen weten waar ze staan", zegt hij. "Wij hopen nog altijd dat er nog een toekomst is."

Twee bestellingen zijn essentieel voor de vestiging. Zo zou het order van De Lijn voor de bouw van 146 trams naar Brugge moeten gaan. Die bestelling was eerder toegewezen aan het Spaanse CAF, maar werd herroepen door de Raad van State.

Anderzijds is er het lopende order van de NMBS voor de dubbeldektreinen. Brugge zou instaan voor de volledige assemblage, maar daarrond hangt wat mist. De directie suggereerde dat een deel van die treinen elders geproduceerd zou kunnen worden. Bombardier bevestigde later dat dat niet het geval zou zijn, al blijft er tot op heden onduidelijkheid bestaan daarover.

BELGA

Maximale kansen

"Dit komt zeer hard gaan", reageert Brugs burgemeester Renaat Landuyt (sp.a). Hij wil dat de Vlaamse en federale regeringen met sterke argumenten komen op de intentieverklaring van Bombardier om 160 banen te schrappen.

"Rond de bestelling van de NMBS is het duidelijk dat de directie het order minimaal interpreteert." Dat betekent volgens de burgemeester dat een deel van de productie naar een andere vestiging kan gaan. Nochtans had Bombardier de integrale bouw van de treinstellen beloofd.

Ook over het order van De Lijn hangt nog mist. De vakbonden en lokale politici hadden om een snelle beslissing gevraagd na de Europese ondernemingsraad, twee maanden geleden. Landuyt vraagt alsnog een snelle beslissing om Bombardier de maximale kansen te geven.