145 jobs in gevaar bij DPG Media door hervorming tv-departement

De VTM GO-app van DPG Media, het bedrijf dat ontstaan is door de fusie van De Persgroep Publishing en Medialaan.
VTM De VTM GO-app van DPG Media, het bedrijf dat ontstaan is door de fusie van De Persgroep Publishing en Medialaan.
DPG Media, eigenaar van tv-zenders als VTM en Q2, gaat zijn tv-activiteiten verder digitaliseren en past daarom zijn organisatie aan. Het bedrijf wil 145 banen schrappen binnen de klassieke tv-organisatie en ondersteunende diensten. Tegelijk plant DPG Media ook de creatie van een 50-tal nieuwe jobs, voornamelijk digitale profielen. “Waar mogelijk komen de huidige medewerkers als eerste in aanmerking om deze in te vullen.” Men hoopt het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken.

“De televisiemarkt is overal ter wereld in volle transformatie”, zo klinkt het vandaag in een persbericht. “Klassieke televisie is nog steeds erg populair, maar het snel groeiend aanbod van digitale televisie- en videoplatformen verandert het kijkgedrag en het zakelijk model van televisie. Het concurrentieveld is ook sterk veranderd met de komst van globale spelers zoals Netflix, Apple en Disney. Dit stelt lokale spelers voor grote uitdagingen.”

Vlaamse Netflix

DPG Media investeerde de voorbije jaren al fors in de digitale transformatie, onder meer met het gratis videoplatform VTM Go. “Maar om het lokale marktleiderschap te verzekeren en te kunnen concurreren met de grote internationale spelers, kiest DPG Media nu voor een doorgedreven digitalisering en een aanpassing van de tv-organisatie.” 

Op het programma staat de ontwikkeling van een streamingplatform met een betalend digitaal aanbod van binnen- en buitenlandse series en films, “de zogenaamde Vlaamse Netflix”. Het is niet duidelijk wanneer dit gelanceerd zal worden, zegt woordvoerster Sara Vercauteren. Maar het zou wel de bedoeling zijn om dit betalend platform naast VTM Go - dat gefinancierd wordt met reclame - te laten bestaan. Het bedrijf gaat ook de investeringen in advertentie- en datatechnologie opvoeren én in lokale content. 

145 jobs

DPG Media heeft “een toekomstplan uitgetekend dat naast investeringen ook een fundamentele wijziging van de huidige organisatie bevat”. Dat plan werd vandaag aan de Ondernemingsraad aangemeld en omvat de mogelijke afbouw van 145 bestaande jobs binnen de klassieke tv-organisatie en de ondersteunende diensten. Ook de aansturing van DPG Media in België wordt vereenvoudigd, met impact op het directieteam en het management. Volgens de woordvoerster gaat het om zowat één op vier banen binnen de brede tv-organisatie die bedreigd zijn. 

Gedwongen ontslagen beperken

Het is de intentie om het aantal gedwongen ontslagen zoveel mogelijk te beperken. Samen met de aankondiging van de intentie tot ontslag werden immers ook een 50-tal nieuwe jobs aangekondigd, voornamelijk digitale profielen in de creatieve, commerciële en technologische teams. “Waar mogelijk komen de huidige medewerkers als eerste in aanmerking om deze in te vullen.” 

In overleg met de sociale partners werd de informatie- en consultatiefase in het kader van de wet-Renault opgestart. Pas daarna zal de precieze impact van het plan duidelijk zijn. De andere activiteiten van DPG Media, zoals de krantentitels, zijn niet getroffen door de herstructurering. 

In een mediasector die in sneltempo verandert, is het van vitaal belang om ons bedrijf aan te passen aan de nieuwe gewoontes en gebruiken van consumenten en adverteerders

Kris Vervaet, CEO DPG Media België

Nieuw model

Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “In een mediasector die in sneltempo verandert, is het van vitaal belang om ons bedrijf aan te passen aan de nieuwe gewoontes en gebruiken van consumenten en adverteerders. We hebben reeds een aantal belangrijke stappen gezet in de transformatie van ons bedrijf, maar gezien de toenemende concurrentie op internationaal vlak, is het noodzakelijk om de investeringen in onze digitale video- en televisie-activiteiten op te voeren.”

“We evolueren naar een nieuw zakelijk model en dat vergt fundamentele wijzigingen in onze organisatie en werkwijze”, vervolgt Vervaet. “We hebben behoefte aan nieuwe competenties om succesvol te kunnen innoveren, maar we moeten ook veel efficiënter worden in onze klassieke televisiebusiness. We hebben een nieuwe, toekomstgerichte organisatie uitgetekend die wezenlijk verschillend is van de huidige.”

De impact op het bedrijf is substantieel en we beseffen maar al te goed dat dit geen makkelijke boodschap is voor onze mensen

Kris Vervaet, CEO DPG Media België

Impact

“De impact op het bedrijf is substantieel en we beseffen maar al te goed dat dit geen makkelijke boodschap is voor onze mensen”, aldus de CEO nog. “We zullen er dan ook alles aan doen om dit transformatieplan samen met de sociale partners zo respectvol mogelijk uit te werken. We blijven daarnaast inzetten op het opleiden van onze collega’s zodat ze in een veranderende sector hun vak kunnen doen. Als mediabedrijf moeten we het immers hebben van de expertise, de passie en de creativiteit van onze mensen.”

DPG Media is ontstaan door de fusie van De Persgroep Publishing en Medialaan.
RV DPG Media is ontstaan door de fusie van De Persgroep Publishing en Medialaan.

Bonden: “Zeer zwaar verdict”

“Ik kan op dit ogenblik nog weinig ten gronde zeggen over wat er aan de gang is”, zegt Jan Meeuwens, bestendig secretaris van BBTK Brussel. “Maar het bericht dat er 145 banen op de tocht staan, komt niet geheel onverwacht, vind ik. Het gaat nu eenmaal om twee mastodonten in de mediasector, De Persgroep die VTM opslokt. Dan kun je zo’n operatie verwachten”, stelt Meeuwens. “Anderzijds vind ik dat dit nieuws toch nog snel komt.”

“Dit is een zeer zwaar verdict”, klinkt het bij Tijs Hostyn, vakbondssecretaris van ACV Puls. “Binnen het bedrijf voelden mensen wel dat er iets stond te gebeuren, maar dit is héél zwaar. Zowat alle afdelingen lijken getroffen te worden. Het is een schokgolf die door het bedrijf gaat.”

Het nieuws is ingeslagen als een bom bij de werknemers. Zij hebben ook nooit een groot collectief ontslag meegemaakt, het ging immers altijd goed bij hen. De mensen zijn nu zeer ongerust

Kevin Lefever, vakbondssecretaris van het ACLVB

“Het nieuws is echt ingeslagen als een bom bij de werknemers van het voormalige Medialaan”, voegt Kevin Lefever, vakbondssecretaris van het ACLVB, toe. “Zij hebben ook nooit een groot collectief ontslag meegemaakt, het ging immers altijd goed bij hen. De mensen zijn nu zeer ongerust.” De vakbonden “zullen proberen het cijfer van 145 ontslagen naar beneden te krijgen”, zegt Lefever nog. “De procedure voor collectief ontslag gaat nu van start en de mensen krijgen daarbij de kans al hun vragen te stellen. Wij gaan voor een zo goed mogelijk plan voor wie niet kan blijven.”

VVJ: “Uppercut voor de sector”

“Dit is wel heel slecht nieuws voor 145 mensen. Ik schrik ook wel van het grote aantal”, reageert Pol Deltour, secretaris van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). “Na de kaakslag bij Mediahuis vorig jaar is dit opnieuw een uppercut  voor de mediasector”, stelt hij vast.

Het enige lichtpunt is volgens Deltour dat DPG Media open kaart speelt, transparant communiceert over de voorgenomen sanering en ook de procedure van het collectief ontslag zal respecteren. “Dat dan in tegenstelling met vroeger, toen vaak met een salamitechniek gewerkt werd en op verschillende tijdstippen druppelsgewijs werknemers werden bedankt voor hun diensten.”

“Op de redactie van News City zouden er geen banen sneuvelen, maar dat weiger ik hier als goed nieuws te bestempelen”, reageert de VVJ-secretaris. “We zijn solidair met de 145 mensen die moeten gaan en van wie velen dag aan dag hebben samengewerkt met de mensen op de redactie. Daarnaast zullen we als beroepsorganisatie ook van dichtbij opvolgen of het bedrijf zich houdt aan zijn belofte om geen journalisten te ontslaan.”

Derde golf?

Wijst deze zoveelste sanering niet op een diepe malaise die al een hele tijd in de mediasector heerst en die slachtoffers blijft maken? 

“Dat klopt, we hebben nog maar vorig jaar de herstructurering gehad bij Mediahuis en nu is DPG Media aan de beurt. Vraag is zelfs of we niet binnenkort met een derde golf van ontslagen te maken krijgen, wanneer de nieuwe Vlaamse regering die vandaag in de maak is, de ogen richt op de openbare omroep en daar, misschien ook met een politieke afrekening in het achterhoofd, zal toeslaan en aandringen op een sanering? Dat zouden dan drie krimpscenario’s op rij worden. En dit in tijden van fake news, waarbij je zou verwachten dat er net méér wordt geïnvesteerd in performante media.”

Het nieuwe gebouw van DPG Media in Antwerpen.
DPG Media Het nieuwe gebouw van DPG Media in Antwerpen.

“Creatieve destructie”

Het nieuws over de herstructurering bij DPG Media toont vooral aan dat de omschakeling van een analoge naar een digitale mediaorganisatie nog steeds aan de gang is. “Het is een mooi voorbeeld van creatieve destructie: naarmate de waarde van digitale producten toeneemt en bedrijven hun productieprocessen en werknemers op die productie afstemmen, brokkelt de vroegere, analoge structuur steeds verder af”, zegt Ice Picone, professor Mediastudies aan de VUB.

Picone stelt vast dat dit proces bij kranten al langer aan de gang is, met overnames van digitale activiteiten en eengemaakte redacties als gevolg. “Dit proces lijkt nu stilaan ook de audiovisuele sector harder te treffen. Het succes van platformen zoals Netflix, maar bij jongeren zeker ook YouTube, dwingt mediabedrijven tot het versnellen van die transitie. Herstructureringen kunnen dan niet uitblijven”, benadrukt de professor.

“De verschuivingen bij de audiovisuele omroep zijn alleszins minder snel en radicaal verlopen als sommige technologische deskundigen hadden voorspeld”, zegt Hilde Van den Bulck, hoogleraar Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Medialaan is ook volgens Van den Bulck intussen een “oud” bedrijf, “ooit uitgetekend volgens de regels van klassieke omroep”. “Die klassieke omroep is aan het veranderen. En dat vraagt aanpassingen aan de bedrijfsstructuur en er zijn type mensen nodig om die inhoud te maken. In elke bedrijfstak is er nood aan innovatie, soms kan dat door herscholing van de mensen op de werkvloer, soms is er nood aan nieuw bloed.”




6 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Patrick Verbelen

    Hebben ze het nu nog niet door dat het niet aan Netflix en andere streamingdiensten ligt. De kabelboer is hun ondergang, veel duurder dan een Netflix abonnement, de rekening is rap gemaakt, goedkoper, goede series, films en reclamevrij. Bij de kabel betalen we om naar reclame te kijken. Hun enige manier om dit te overleven, is zorgen dat ze straks gratis en ongecodeerd in de huiskamer komen. Dat gaat hen geld kosten, maar de fles op gaan is ook iets en dat zullen ze.

  • Walter De Vuyst

    Sinds de opstart van VTM heeft deze zender geen enkele meerwaarde gebracht voor T.V.- kijkend Vlaanderen . Conflicten en ontslagen waren schering en inslag. Kwaliteitsvolle programma's werden nauwelijks aangeboden , de zucht naar sensatie des te meer .

  • Luc Deville

    Hoeveel ontslagen op management niveau?

  • Sam Tierlen

    Zorg eerst eens dat uw klodden goed werken. Hoe vaak dat het weerbericht op het einde van het nieuws in 't honderd loopt tegenwoordig is niet meer bij te houden. Ik heb medelijden met de medewerkers die met hun smoel op tv staan en schoorvoetend moeten vertellen dat de kaarten nu weer eens niet getoond kunnen worden.

  • Anny Bollens

    In het buitenland werkt IP Tv goed als men een goede ontvangst hebt kwa internet!