1 op de 3 chauffeurs De Lijn vanmiddag niet uitgereden: hier ondervindt u hinder

TreinTramBus: “Reiziger opnieuw slachtoffer van diepe malaise bij De Lijn”

BELGA
Door een staking van de socialistische vakbond is het bus- en tramverkeer van De Lijn in heel Vlaanderen verstoord. Na de dienstenwissel vanmiddag is opnieuw 1 op de 3 chauffeurs niet uitgereden. Vooral de stadsnetten en de kust zijn getroffen, maar ook elders is de dienstverlening verstoord, erkent De Lijn. “Tram en bus in Vlaanderen verliezen elke geloofwaardigheid”, zegt reizigersvereniging TreinTramBus in een reactie.

De staking gaat uit van de socialistische ACOD, de andere vakbonden steunen de werkonderbreking niet. Reizigers krijgen de raad om de verstoringspagina van De Lijn te raadplegen via verstoring.delijn.be. De Lijn meldt ook hinder bij de Lijnwinkels en de belbuscentrales, waardoor de wachttijden bij de belbuscentrales kunnen oplopen.

Vanochtend was 1 op de 3 chauffeurs al niet uitgereden. Na de dienstenwissel vanmiddag is opnieuw 1 op de 3 bussen op stal gebleven, waardoor ook de avondspits hinder zal ondervinden.

Bekijk hier per provincie welke ritten zijn getroffen

In de stad Antwerpen rijdt ongeveer een derde van de bussen en trams. Over de hele provincie is zowat twee derde van de chauffeurs uitgereden.

In Oost-Vlaanderen is zowat drie vierde van de chauffeurs aan het werk gegaan. De hinder is het grootst op de stadsnetten van Gent, Aalst en Sint-Niklaas. In Gent rijdt tramlijn 1 (Korenmarkt - Flanders Expo) om de 7,5 minuten. Tramlijn 1 (Rabot - Evergem) rijdt om de 15 minuten. Tramlijn 4 rijdt om de 25 minuten. Tramlijn 2 en buslijnen 3, 5 en 9 rijden om het half uur. Buslijnen 6, 8, 17, 18, 38 en 39 rijden niet. Vanaf 19.30 uur rijden alle voertuigen op het stadsnet Gent terug naar de stelplaats en ook het nachtnet in Gent zal deze avond verstoord zijn.

In Vlaams-Brabant is ongeveer twee derde van de chauffeurs uitgereden. Er is vooral hinder in de regio Dilbeek en op de stadslijnen in Leuven.

In Limburg is zowat 85 procent van de bussen uitgereden. Het meeste hinder is er op de stadsnetten van Hasselt en Genk.

In West-Vlaanderen is ongeveer twee derde van de chauffeurs aan het werk gegaan. De hinder is het grootst aan de kust waar weinig bussen en vrijwel geen trams rijden. Ook het stadsnet in Kortrijk is zwaar getroffen en op het stadsnet in Brugge rijdt ongeveer de helft van de bussen. Op de streeklijnen is de situatie iets beter.

Waarom wordt er gestaakt?

Een deel van de buschauffeurs in Vlaams-Brabant staakt al acht dagen. Met de stakingsactie protesteren de vakbonden tegen tal van problemen bij De Lijn in Vlaams-Brabant, waaronder het personeelstekort, de onregelmatige werkroosters in de chauffeursplanning, het niet toekennen van verloven, de slecht werkende personeelsadministratie, de mank lopende organisatie in de technische diensten en de slechte planning voor de controleurs.

(Lees hieronder verder)

De staking bij De Lijn wordt ook in Brugge opgevolgd.
Jan Van Maele De staking bij De Lijn wordt ook in Brugge opgevolgd.

TreinTramBus betreurt de staking en onderstreept dat de reiziger opnieuw het slachtoffer is van de diepe malaise bij De Lijn, en van het gebrek aan ambitie en visie van het Vlaams openbaarvervoerbeleid. Terwijl meer en beter openbaar vervoer essentieel is om onze milieu- en mobiliteitsproblemen aan te pakken, verliezen tram en bus in Vlaanderen elke geloofwaardigheid, zegt de reizigersorganisatie in een reactie.

Wilde stakingen zijn nefast voor de geloofwaardigheid van tram en bus

Woordvoerder Peter Thoelen van TreinTramBus

“Reiziger is opnieuw slachtoffer”

TreinTramBus wil geen standpunt innemen over wie nu de schuldige van de malaise en de staking in Vlaams-Brabant is. “De reiziger, pendelaar en scholier hebben er geen boodschap aan of nu de directie of de vakbonden met de vinger gewezen moeten worden”, aldus woordvoerder Peter Thoelen.

“Na de talrijke kwaliteitsproblemen waarmee De Lijn de jongste maanden reeds in het nieuws kwam, is de reiziger opnieuw het slachtoffer van de malaise bij De Lijn. Wilde stakingen, zoals die nu in Vlaams-Brabant reeds een week woeden, zijn nefast voor de geloofwaardigheid van tram en bus.”

Bevoegd Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) mag volgens de reizigersorganisatie “niet dulden dat een conflict tussen De Lijn en de werknemers op de kap van de reizigers uitgevochten wordt”.

“Wie van het openbaar vervoer afhankelijk is, wordt eens te meer volledig aan zijn lot overgelaten. Toch bestaan er oplossingen om minstens gedeeltelijk uit deze impasse te geraken”, aldus Thoelen. “Om te beginnen moet nu eens eindelijk werk gemaakt worden van een betere doorstroming van het openbaar vervoer.”

Eén ticket voor alle openbaar vervoer

TreinTramBus wil ook dringend tariefintegratie. “Niet alleen in een ruimer gebied rond grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Gent, maar ook in de andere vervoersregio’s. Op die manier kan iedere burger met één ticket alle openbaar vervoer gebruiken. Niet alleen met de staking van vandaag zou dat veel mensen toelaten om de trein in plaats van de bus te nemen. Maar ook op andere dagen wordt het openbaar vervoer dankzij tariefintegratie veel aantrekkelijker”, aldus nog Thoelen.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).



33 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Diana Vande Wijngaert

    Ik vermoed dat de actie meer resultaten zouden geven indien, tijdens de stakingen, de reizigers gratis moeten meerijden! Want t is altijd gewone werkende mensen de dupe!! De rijke hebben geen openbaar vervoer nodig

  • Pascal Verhulst

    ik reis dagelijks met de lijnbus en steun zeker de chauffeurs in hun staking #grootgelijk #nietafgeven

  • vanzeir guy

    De minister heeft goed praten, heeft ze zelf al eens de bus genomen, niet één ritje maar een ganse dag mee op de lijnbus. Bus bestuurders mogen hun rusttijden niet opnemen, moeten hun vingertje opsteken om een plaspauze te mogen doen enz. Gans de werking van het openbaar vervoer ligt in handen van vet betaalde politici die met lijn personeel en gebruikers niks inzitten. Geen fatsoenlijke oplossing geen loon voor de minister, zo zou de regel moeten zijn.

  • Nancy FOURNEAU

    Lydia Peeters pleit voor een gegarandeerde dienstverlening bij staking. Goed initiatief.... alleen..... er is al geen personeel om de gewone dagelijkse dienstverlening te garanderen. Met wie dacht mevrouw Peeters die dan te garanderen ?????

  • Frank De Witte

    Komaan mensen, geef die gasten van de vakbonden op de volgende vergadering eens lekkere belegde broodjes, koffie uit porseleinen kopjes en wrijf eens goed over hun rugje en zeg dat ze flink zijn, zodat ze eindelijk eens stoppen met dat staken en dat oeverloos gezaag. Als je een contract tekent dan weet je waaraan je begint en als je die job dan niet graag doet of het past niet in je kraam, zoek dan gewoon iets anders. Zo simpel is het.