"Zo goed als geen treinen in Limburg, West- en Oost-Vlaanderen"

PHOTO_NEWS
Zo'n 70 procent van de treinbestuurders zal donderdag 28 mei het werk neerleggen, zo schrijft de krant De Standaard. "Door de aangekondigde staking zullen er zo goed als geen treinen rijden in Limburg, Oost- en West-Vlaanderen", aldus Marcos Reynhout van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB).

Reynhout voorspelt niet enkel in Wallonië een succesvolle staking, maar "ook in Vlaanderen zal de staking overal te voelen zijn", zo schrijft De Standaard. "De posten in Gent-Sint-Pieters, Brugge, Oostende, Mol en Hasselt zullen het werk neerleggen. Dat betekent dat er bijna geen treinen zullen rijden in West- en Oost-Vlaanderen. Ook in de provincie Limburg verwachten we dat er zo goed als geen treinen rijden."

Veroordeling

De NMBS waarschuwde reizigers eerder vandaag al voor de hinder door de staking van de ASTB. "NMBS raadt haar klanten aan de nodige voorzorgen te nemen en zich tijdens de actie te informeren via de schermen en aankondigingen in de stations", klinkt het in een persbericht.

De NMBS "veroordeelt de stakingsactie met klem" en betreurt dat die er kwam "ondanks verschillende vergaderingen om deze actie te voorkomen". De spoorwegmaatschappij zal er alles aan doen om de treinen zo snel mogelijk opnieuw normaal te laten sporen, klinkt het.

NMBS raadt haar klanten aan de nodige voorzorgen te nemen en zich tijdens de actie te informeren via de schermen en aankondigingen in de stations

NMBS

Morgenavond

De acties starten morgenavond om 22 uur en duren tot vrijdagochtend 3 uur. De NMBS raadt de reizigers aan om morgenavond al voor 21 uur op hun bestemming aan te komen.

De reizigers zullen via de geijkte kanalen de gevolgen voor de dienstverlening kunnen volgen: de informatieschermen, Twitter, online routeplanner en app van de NMBS.

Premiesysteem

De vakbond riep op tot de staking omdat ze niet tevreden is over de loonschalen en het premiesysteem, en dat er nog geen oplossing gevonden is. Vorie week zei de NMBS dat de vakbond onredelijke eisen stelt die jaarlijks 15 miljoen euro zouden kosten in een context van besparingen.