"Zet Beneluxtrein in tot er volwaardig alternatief is voor Fyra"

EPA
"Dat de NMBS-baas de top van de Nederlandse Spoorwegen vrijdag ontbiedt om uitleg te krijgen over de technische problemen met de nieuwe hogesnelheidstrein 'Fyra' juichen we natuurlijk toe", zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus (TTB). "Meer nog, we hebben zelfs een voorstel om meteen de problemen te verhelpen: laat de Beneluxtrein (die vorige zaterdag werd afgeschaft, nvdr) opnieuw rijden tussen Brussel en Amsterdam tot er een volwaardig alternatief is."

Het volwaardige alternatief kan volgens reizigersvereniging TreinTramBus ook bestaan uit de verbinding Antwerpen-Breda, maar dan zonder reserveringsplicht. De leden van TTB hebben nu wel alle geloof in de Fyra verloren, stelt Jan Vanseveren. "Vanmorgen is amper één van de vier Fyra's die in Amsterdam naar Brussel vertrok, ook aangekomen in zijn eindbestemming Brussel-Zuid", klinkt het. "Een andere is in Brussel-Noord gestrand, twee anderen zijn op het Nederlandse grondgebied stilgevallen."

Oorzaak van de problemen met de Fyra is volgens de TTB de keuze bij de aanbesteding voor de goedkoopste fabrikant van de treinstellen, het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda. "Dat bedrijf heeft onder meer bij de productie van treinen voor de Deense spoorwegen al bewezen dat ze geen goede kwaliteit kunnen leveren en ook niet in staat zijn om tijdig treinen op te leveren", zegt Vanseveren.

Had de NMBS dan niet vooraf kunnen weten dat er prblemen dreigden? "Inderdaad", aldus Vanseveren. "Alleen wordt wel de prijs, maar niet de betrouwbaarheid als criterium aangehouden bij het kiezen van de producent van treinstellen, en dat op basis van Europese regels. Misschien moeten de Europeese politici die criteria voor het aankopen van treinstellen maar eens opnieuw tegen het licht houden."