Voorlopig geen nieuwe hinder meer op Brussels Airport

Brussels Airlines wil verhinderen dat vertragingen zich opstapelen en schrapt tien vluchten naar Europese bestemmingen.
Photo News Brussels Airlines wil verhinderen dat vertragingen zich opstapelen en schrapt tien vluchten naar Europese bestemmingen.
Op Brussels Airport is er naar verluidt voorlopig geen nieuwe hinder meer van eventuele acties van de luchtverkeersleiders. De ploegwissel om 22 uur is normaal verlopen en er zullen al zeker tot 7 uur vrijdagochtend geen acties meer plaatsvinden, meldt een woordvoerster van de luchthaven in Zaventem.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Brussels Airlines schrapte deze namiddag tien vluchten die vanuit Zaventem naar Europese bestemmingen zouden vliegen. Aanleiding is de staking van de luchtverkeersleiders bij Skeyes. Die veroorzaakt vertragingen bij Brussels Airlines die kunnen oplopen tot 2,5 uur. Ook op de luchthaven van Charleroi moesten reizigers rekening houden met ernstige hinder. 

Bij Brussels Airlines is er reeds een halfuur tot 2.30 uur vertraging. De vertragingen stapelen zich op en de maatschappij heeft vliegtuigen nodig voor andere vluchten. Door de schrappingen creëert de maatschappij meer marge ten opzichte van de hinder, klinkt het.

Het gaat om tien Europese bestemmingen die Brussels Airlines meermaals per dag aandoet. Passagiers kunnen zo op andere vluchten geboekt worden. Het gaat onder meer om de bestemmingen Genève of Lyon.

“We gaan ervan uit dat er nog verder actie gevoerd zal worden en dat er ‘s avonds en ook in de nacht hinder zal zijn”, aldus woordvoerder Dominique Dehaene. 

Hoge werkdruk

De luchtvaartmaatschappij zegt zwaar getroffen te zijn door de acties bij Skeyes, het vroegere Belgocontrol. Zo is de stiptheid teruggelopen tot 24 procent. “Dat betekent dat 76 procent van onze verbindingen vertraging heeft”, dixit woordvoerster Kim Daenen.

Bijna de helft van de vervoerde reizigers zijn bovendien transitpassagiers, en dus missen ze hun aansluitende vlucht.

Brussels Airlines kreeg om 8 uur vanochtend te horen dat op Zaventem maar 15 vluchten per uur kunnen vertrekken en landen. Normaal zijn dat er 39. Volgens de luchtvaartmaatschappij hebben de acties bij Skeyes een negatieve weerklank op de hele sector.

Open brief

Bij Skeyes zijn al verscheidene dagen acties bezig van de luchtverkeersleiders. De vakbonden hekelen de hoge werkdruk. “Vermoeidheid, ziekte en demotivatie nemen de bovenhand, en ondermijnen de veiligheid! Wij beseffen het economische belang van onze sector, en onze rol daarin, maar wensen de veiligheid steeds op nummer 1 te zetten”, luidt het in een open brief van de luchtverkeersleiders. “We zouden het onszelf nooit kunnen vergeven indien deze situatie zou leiden tot een fataal incident of accident.”

“Gezien de veiligheidsrisico’s die de Skeyes directie hierdoor neemt, hebben wij beslist om te reageren en het goeie voorbeeld te tonen. Daarom voeren wij actie door te werken met beperkte personeelsbezettingen, waardoor zowel de continuïteit als de veiligheid van operaties gewaarborgd zijn. Wij weten dat u als reiziger hierdoor mogelijk getroffen wordt, maar hopen dat u begrip kan opbrengen voor ons streven naar zowel uw als onze veiligheid”, luidt het verder.

Tijdens de herdenking van de aanslagen van 22 maart zullen er morgen geen acties zijn. “Uit respect voor alle werknemers, de slachtoffers en hun families.”

Luchthaven van Charleroi

De luchtverkeersleiders in Charleroi beten vanochtend de spits af. Zij voerden tussen 6 en 9 uur actie. Hun collega's in Antwerpen (Deurne) deden een half uur later hetzelfde en beëindigden de werkonderbreking om 8.30 uur. Luchtverkeer boven Charleroi en Antwerpen was daardoor niet mogelijk. 

Vertrekkende vluchten van Ryanair en TUI konden in Charleroi niet zoals gepland opstijgen. Door de hinder is de gemiddelde vertraging intussen opgelopen tot zo’n drie tot zelfs vier uur.  In Oostende (met acties tussen 7.15 tot 9.15 uur) is de impact nog af te wachten, en op de luchthaven van Luik zullen er maar twee bewegingen per uur mogelijk zijn.

Feist “Totale onzekerheid”

De acties veroorzaken wrevel bij veel reizigers en ook voor Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport, is de maat vol.“Nu moeten we ook een oplossing vinden”, aldus Feist. “We kunnen in zo’n scenario niet voortdoen. We zitten in totale onzekerheid. Ik vraag een snelle oplossing om acties in de komende weken te vermijden.” De paasvakantie komt er immers aan. De acties van de luchtverkeersleiders maken de toestand op Brussels Airport helemaal onbeheersbaar, zegt hij.

Volgens Feist zijn de acties ook niet goed voor de positie van Brussels Airport als vrachtluchthaven tegenover buitenlandse luchthavens. Sommige maatschappijen zouden al verhuizen. 

Passagiers komen aan bij de luchthaven van Charleroi (Brussels South). (Archieffoto)
Photo News Passagiers komen aan bij de luchthaven van Charleroi (Brussels South). (Archieffoto)



34 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Dirk Van Den Bossche

    Ofwel misbruiken de verkeersleiders de passagiers , ofwel misbruikt de CEO de verkeersleiders. In elk geval als dit niet wordt opgelost is dit zeer nadelig voor Zaventem. Even nadenken en dat de schuldige nu eens echt den boel oplost

  • Pascal Badts

    Wat een reacties hier. Straks verdienen ze 20000 euro netto per uur! Reken eens uit met de gratis bruto-netto apps: 6000 bruto. Dus dat is iets meer dan 3000 netto. Weliswaar een zeer mooie wedde, maar geen 10000 ofzo. Het is een zware job met niet afhoudende concentratie en bijna de klok rond. Slaapproblemen zullen inherent zijn, en dan nog eens een onvoorstelbare verantwoordelijkheid. En wat hebben die militaire ATC'ers daar mee te maken? Onvoorstelbare reacties hier (alweer).

  • Hanne Vanhaevre

    Er is een heel duidelijke rede dat ik in mei vertrek vanop schiphol en niet het veel dichtere zaventem. als de mensen uit eigen land al naar een ander land rijden voor 1 goedkopere vluchten en 2 zekerder te zijn van... Dan klopt er iets niet.

  • Jean-Pierre Vercruysse

    Een schande de passagiers te misbruiken als gijzelaars! Zij zouden hiervoor zwaar gestraft moeten worden en desgevallend ontslagen worden (zoals een tiental jaren geleden in USA!!!)

  • Jan Baroen

    Als er examens bij Skeyes uitgeschreven werden, waren er 7000 kandidaten omwille van de zeer goede verdiensten. Nu lijken ze allemaal mistevreden, maar tegenover een riant loon is het toch normaal dat er misschien iets harder moet gewerkt worden. Het is een specifieke job, er zijn er weinig die dit kunnen, maar toch lijkt dit staken nu op machtsmisbruik.