"Voer snelheidslimiet in op fietspad: 30 per uur"

Photonews
Boechout verbiedt als eerste Vlaamse gemeente de speed pedelec op het fietspad. De snelle elektrische fiets haalt vlot 45 kilometer per uur en moet er in de bebouwde kom voortaan tussen de wagens laveren in plaats van tussen de - veel tragere - kinderen en senioren. Een pleister op de wonde, vinden experts. "Ga ineens voor een algemene snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur op het fietspad", klinkt het.

Wie regelmatig de fiets neemt, werd er ongetwijfeld al eens in volle vaart door voorbijgestoken: steeds meer pendelaars zetten hun wagen aan de kant en kiezen voor een speed pedelec. Terwijl een gewone elektrische fiets maar ondersteuning geeft tot 25 km per uur, halen die snelheden tot 45 kilometer per uur. Ronduit gevaarlijk, vinden ze in de Antwerpse gemeente Boechout, gezien het snelheidsverschil met keuvelende scholieren, zwalpende kindjes die voor het eerst zonder steunwieltjes naar tante mogen en een peloton senioren dat met moeite 16 kilometer per uur haalt. En dus kreeg het nieuwe fietspad in de Alexander Franckstraat een extra bordje: 'uitgezonderd bromfietsen klasse B en P'. In mensentaal: speed pedelecs niet toegelaten. De gemeente trekt de maatregel als eerste in Vlaanderen bovendien door naar alle straten waar maximaal 50 kilometer per uur of minder mag worden gereden.

Photonews

Grote verschillen

Geen snelle elektrische fietsen meer op de fietspaden in de bebouwde kom wil niet zeggen dat het gemeentebestuur tégen snelle fietsen is. "Integendeel", benadrukt schepen van Verkeer Johan Van Hoof. "We trekken met volle overtuiging de kaart van het woon-werkverkeer per fiets - of dat nu elektrisch aangedreven is of niet. En neen, we gaan er ook geen heksenjacht van maken. Maar het verschil in snelheden tussen al die verschillende fietsen is gewoon te groot, waardoor er onveilige verkeerssituaties ontstaan. Om die reden lijkt het ons veiliger om deze snelle fietsen op de rijbaan te laten rijden en het fietspad te reserveren voor tragere fietsers."

Hoe denken verkeersexperts daarover? En hoe komt het dat de speed pedelec in ons land een aparte status heeft? Lees het in onze Pluszone, exclusief voor abonnees. Proef nu vier weken voor maar 1 euro!