"Thalystrein naar Oostende economisch niet te verantwoorden"

BELGA
De Thalystrein die dagelijks pendelt tussen Oostende en Parijs is economisch niet te verantwoorden. Dat gaf Jo Cornu, de topman van de NMBS, vandaag toe in de Kamercommissie Infrastructuur. De topman zou de trein dan ook graag afgeschaft zien, maar heeft hiervoor het fiat van de regering nodig.

"Deze Thalys-verbinding zit vervat in de beheersovereenkomst voor de NMBS. We hebben dus een beslissing van de regering nodig. Maar hem afschaffen zou ons een serieuze besparing opleveren", klonk het.

De topman deed nog meer opmerkelijke suggesties, onder meer over de compensatievergoeding. "Om 1 euro te geven aan de klant, kost dit 2 euro aan de NMBS, dan zijn we op de verkeerde weg", meende Cornu. Hij wees erop dat de Belgische wetgeving veel verder gaat dan wat Europa voorschrijft. "Wat is de beste weg om ons geld te besteden? We beschikken jammer genoeg niet over een licentie om geld te drukken".

En ook het prijzenbeleid ziet de CEO graag aangepast. "We hebben de laagste tarieven van heel West-Europa. Hadden we dezelfde tarieven als in Nederland, dan hadden we geen financiële problemen meer". Cornu lichtte wat dat betreft ook een tip van de sluier over het resultaat van 2014. Volgens hem zou de NMBS operationeel -dus zonder eenmalige verliezen op de verkoop van participaties- afstevenen op een verlies van 80 miljoen euro. "Dat is een sterke verbetering tegenover de 200 à 250 miljoen euro voordien".

Perifere lijnen

Cornu zal zijn suggesties kunnen herhalen bij de onderhandelingen over het nieuwe beheerscontract, die dit voorjaar starten. Verschillende Kamerleden, onder meer Stefaan Van Hecke van Groen, maken zich zorgen over de toekomst van zogenaamde "perifere" lijnen. "Omwille van een slechte aansluiting nemen nu al heel wat pendelaars de auto naar een groot station. Dat is een gevaarlijke evolutie, want er dreigt een negatieve spiraal". Cornu bleef op de vlakte, maar stelde niet helemaal gerust. "We zijn een aantal alternatieven aan het bestuderen voor de rurale gebieden, die goedkoper zijn voor de NMBS", klonk het. Het bedienen van lijnen met weinig reizigers is volgens hem een maatschappelijke discussie. "De politiek moet beslissen of ze de gepeperde rekening wil betalen".

De topman beklemtoonde nog dat er overleg gevoerd wordt met de regionale vervoersmaatschappijen om een complementair aanbod uit te bouwen. "Maar iedereen zit in een deficitaire situatie. De trein vervangen door een bus is niet evident. Het doel is wel om tegen 2017 (wanneer het nieuwe vervoersplan in werking treedt, nvdr) de situatie voor de reizigers te verbeteren".

Omwille van een slechte aansluiting nemen nu al heel wat pendelaars de auto naar een groot station. Dat is een gevaarlijke evolutie

Stefaan Van Hecke, kamerlid Groen

Verbeteringen

Op korte termijn wil de NMBS-topman de stiptheid verder verbeteren, onder meer door prioriteit te geven aan de problemen met het rollend materieel. Maar liefst een derde van alle treinvertragingen is te wijten aan problemen met de beschikbaarheid of betrouwbaarheid van materieel. Ook werven zorgen soms voor onvoorziene vertragingen, maar door de besparingen van de regering zullen er minder werven zijn, verzekerde Infrabel-topman Luc Lallemand.

Om de informatieverstrekking bij vertragingen te verbeteren, zullen de treinbegeleiders vanaf april over nieuwe toestellen kunnen beschikken. "Die zijn nu compleet verouderd", aldus Cornu, "ze leverden minder informatie dan een smartphone".

Hoeveel meer dubbeldekstreinen er zullen komen, om de capaciteit op drukke lijnen te vergroten, is nog niet bekend. "Aangezien we moeten besparen, worden alle investeringen tegen het licht gehouden", zei Cornu.