“Socio-economische status heeft geen rechtstreekse impact op studiekeuze”

Shutterstock
De socio-economische achtergrond van leerlingen heeft geen rechtstreekse impact op de studiekeuze die leerlingen maken bij de overgang van de tweede naar de derde graad van het secundair onderwijs. Dat blijkt uit onderzoek van het Steunpunt Beleidsgericht Onderwijsonderzoek. Wat wel meespeelt, zijn de verwachtingen van leerkrachten en de opvoedingswaarden die leerlingen van hun ouders meekrijgen.

Leerlingen uit sociaal sterkere milieus halen over het algemeen vaker een hoger diploma dan hun collega's uit zwakkere milieus, ook bij gelijke intelligentie. Het Steunpunt Beleidsgericht Onderwijsonderzoek (SONO) onderzocht de impact van de sociaaleconomische status op de studiekeuze bij de overgang van de tweede naar de derde graad secundair onderwijs. Dat onderzoek werd uitgevoerd bij meer dan 6.500 leerlingen uit 56 verschillende scholen en 45 studierichtingen. 

Uit dat onderzoek blijkt dat de sociaaleconomische status geen beslissende impact heeft op de studiekeuze. Wat wel meespeelt, zijn de verwachtingen van leerkrachten. Als die hoge verwachtingen hebben van leerlingen is de kans groter dat ze een ambitieuze studiekeuze maken. De onderzoekers definieerden dat volgens het aantal uren wiskunde.

Waarden van thuis
Ook de waarden die leerlingen van hun ouders meekrijgen zijn belangrijk. Als ze thuis leren dat onderwijs waardevol is als een middel tot zelfontplooiing en dat het soms nuttig kan zijn om geduld uit te oefenen om op die manier later beloond te worden, mikken ze doorgaans hoger in hun studiekeuze. Die waarden zijn typisch voor de middenklasse, klinkt het. Dat verklaart waarom leerlingen met een hogere sociaaleconomische status vaker met een hoger diploma eindigen.

"Ouders spelen een belangrijke rol", reageert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). "Ze beïnvloeden de studiekeuze van hun kinderen niet zozeer met hun maandinkomen, maar wel met hun opvoeding: met de levenslessen die zij meegeven aan hun kinderen. Ook leerkrachten spelen een prominente rol in dit hele proces. Een goede leerkracht is enorm belangrijk voor de toekomst van elk kind. Het onderwijsbeleid moet dan ook volop inzetten op hen.”




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Tamzin Andersen

    Iedereen kan maar gelijke kansen hebben als alle ouders interesse tonen in het schoolwerk en hun kind steunen en helpen bij de studies.

  • anna vandenberg

    Marc LInden, enerzijds heeft Weyts gelijk, de opvoeding door de ouders bepaald veel. Ik heb met één inkomen als loontrekkende mijn kinderen laten studeren, als ouder moet je kunnen prioriteiten stellen. Nu worden de kinderen sterk beïnvloed door studiegenoten die met het kindergeld een Louis Vuitton horloge krijgen voor hun verjaardag. De sociale druk is veel groter dan dertig jaar geleden en het plebs milieu vergeet nooit dat hun collega uit sociaal laag milieu komt ook zijn ze veel slimmer.

  • Marc LInden

    natuurlijk wel. Welke artiesten maken deze studies en vooral wat wil men de mensen wijsmaken.Dat iedereen gelijke kansen heeft?