“Snelheidscontrole snelle elektrische fietsen nodig", maar geen bruikbare meetapparatuur

Photonews
Kamerlid Veli Yüksel (CD&V) wil dat er snelheidscontroles komen op speed pedelecs - elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur halen. Volgens minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) bestaat daar vandaag echter geen bruikbare meetapparatuur voor. Niet in België, niet in het buitenland. "Over de landsgrenzen heen wordt gezocht naar een oplossing", aldus de minister.

Zowat dertig procent van de fietsen die momenteel de deur uitgaan, heeft trapondersteuning. Een gewone elektrische fiets haalt snelheden tot 25 kilometer per uur. Maar een speed pedelec kan tot 45 per uur gaan.

Ongevallen

"Nieuwe toepassingen zorgen voor nieuwe uitdagingen", vindt Kamerlid Yüksel, die minister Jambon daarover aan de tand voelde. “Verkeersveiligheid is voor mij een belangrijk punt. Elke weggebruiker moet zich onderwerpen aan de snelheidsregels. We moeten de snelheid van die speed pedelecs kunnen controleren.” Dat is volgens hem geen overbodige vraag. "Er zijn al heel wat ongevallen gebeurd met elektrische fietsen. We noteerden ook al dodelijke ongevallen met snelle elektrische fietsen in ons land."

Niet te identificeren

Probleem is dat er nog geen performant middel bestaat om hun snelheid te meten. Fietsers zijn door de huidige flitspalen immers niet te identificeren. "Er zijn signalen dat er onderzoek en ontwikkelingen aan de gang zijn”, aldus minister Jambon. “Maar het is op dit ogenblik niet mogelijk om een voorspelling te doen over het tijdstip waarop een toestel zal beschikbaar zijn dat door de politiediensten op het terrein kan worden gebruikt.”

In een reactie aan onze redactie meldt Yüksel dat er in Gent bijvoorbeeld wel een superflitspaal is, die in principe fietsers zou kunnen flitsen. “De laser daarvan meet de lengte en de breedte van naderende objecten”, legt hij uit. “Zo weet het toestel of er een auto, fietser of een vrachtwagen aankomt.”

Het Kamerlid voegt toe dat speed pedelecs verplicht zijn een nummerplaat te hebben (van zo’n 10 op 12 cm), maar er is nog een overgangsperiode tot 10 december voor gebruikers om zich in regel te stellen. 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Bekijk ook:

Verzekering Speed pedelecs valt weg

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Arts overleden na val met speed pedelec

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.



77 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Alain Spreutels

    Controle zéker! Zelf rij ik dagelijks met koersfiets naar het werk, en wordt wekelijks bijna van de weg gereden door deze gekken zonder ervaring noch kennis wegcode!

  • bob jansens

    speed pedelec is geen fiets maar een elektrische motorfiets. De speed-pedelec zou jurisch dan ook best als een motorfiets beschouwd worden met alle consequenties vandien (rijbewijs, aansprakelijkheidsverzekering, niet op fietspad/jaagpad; bij ongeval in fout ook echt in fout en niet zoals bij een ongeval tussen een auto en een fiets dat de automobilist moet bewijzen dat de fietser in fout is,...)

  • Gilles Smekens

    Ze hebben weer geld vandoen en daarom verzinnen ze zo verhaaltjes uit. Ze was op haar hoofd neergekomen. Een helm en ze leefde nog. probleem opgelost zonder het geld uit de zakken van de burgers te kloppen

  • Nadine Kesteleyn

    Dat zijn nu de echte wielerteoristen heb ze eens met de motor gevolgd ze reden op het fietspad met kentekenplaat S aan 70 km per uur schandalig!

  • Nils De Vriendt

    Opleidingen om met een snelle fiets te rijden, boetes,... Het moet weer geld opleveren