“Rekeningrijden is Groen-voorstel voor belastingverhoging”, maar “staat nog steeds in N-VA-programma”

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
Het rekeningrijden staat in het programma van de N-VA. Dat zei Groen-parlementslid Björn Rzoska vanavond in Terzake. N-VA-minister van Mobiliteit Ben Weyts herhaalde dat het punt van de agenda is gehaald wegens gebrek aan draagvlak. Weyts zei dat het voorstel van Groen over rekeningrijden zou zorgen voor een belastingverhoging. 

De Vlaamse regering toonde zich lange tijd voorstander van de invoering van een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen om de files aan te pakken. Na protestcampagnes van Vlaams Belang en PVDA begroef minister Weyts die piste anderhalve maand geleden. De bevolking was bang gemaakt en er was geen draagvlak meer voor de maatregel, luidde het. 

Gisteren lekte een mail uit van de Oost-Vlaamse N-VA-lijsttrekker Anneleen Van Bossuyt waaruit moest blijken dat N-VA het rekeningrijden alsnog zou willen invoeren. "Dat is een foute mail, punt aan de lijn", zei Weyts vandaag in Terzake. "We hebben dat van de agenda gehaald. Wat voorlag druiste in tegen onze uitgangspunten". Voor N-VA mag het niet gaan om een belastingverhoging en moet er voldoende geïnvesteerd zijn in alternatieven. "Wat is uitgewerkt, is het tegenovergestelde. Dan zeggen wij: niet met ons". 

Wel in partijprogramma N-VA

"Ik kan gewoon niet meer volgen", reageert Groen-parlementslid Rzoska. “Op pagina 65 van uw programma staat: daarom voeren we een kilometerheffing voor alle voertuigen in, gedifferentieerd naar plaats, tijdstip en milieukenmerken van het voertuig". 

"We hebben het van de agenda gehaald omdat het niet tegemoet komt aan de uitgangspunten die ook daarin vervat zitten, namelijk een belastingverhoging: daar bedanken we voor”, reageerde Weyts. Volgens de N-VA-minister heeft Groen zelf een concreet voorstel rond rekeningrijden uitgewerkt dat voor de modale Vlaming zou neerkomen op een netto belastingverhoging van 1.300 euro per jaar. 

"De grote rekenfout die u maakt is dat wij niet enkel de Vlamingen maar ook de buitenlandse chauffeurs willen laten betalen", zei Rzoska. "Waar wij die kilometerheffing willen voor gebruiken, is voor de alternatieven".




29 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • baptist Van der Straete

    San pauwels, net wakker? Politici doen dit al jaren. De hoog opgeleiden die de gewesten hebben bedacht wat ons een rib uit ons lijf kost. Meer opperhoofden dan indianen...die waren slimmer dan de N-VArs dat is duidelijk.

  • baptist Van der Straete

    Wim de meulemeester, kost niets? De brandstof kost 4 keer zoveel dan een 10 jaar geleden. Groen wil én rekeningrijden én salariswagens weg... dus zelf een auto kopen en nog meer betalen om te rijden...tssss helemaal juist Guido Vermeyen!!

  • guido vermeyen

    Efkes 300 euro betaald aan verkeersbelasting om door putten in de rijweg te rijden...asfalt op de snelwegen die amper 2 jaar meegaan, op kwaliteit wordt niet gekeken hier, andere landen is dat prioriteit: goede asfalt dat jaaaren meegaat, niet hier, betonkoningen moeten ook leven denkt Weyts....Wegen her- asfalteren gaat hier gepaard met oneffenheden, ribbels, ze kunnen het gewoonweg niet, je merkt onmiddellijk dat je België binnenrijdt aan de putten en oneffen wegen.....300 euro!

  • Wim Meulemeester

    Beste Patrick, rekeningrijden heeft als doel het verkeer te verminderen. Als iedereen blijft rijden zoals vandaag en dat kost niets, gaat niemand veranderen. Dit is de logica zelve. Groen volgt deze logica, maar wil ook investeren in alternatieven. Dat, mijn beste, is consequent beleid.

  • Erik Malfait

    Ze gebruiken het geld om de wegen te versmallen en dan langer in de file te staan .we betalen taks om overal berijden maar mag niet binnen in de grote stads vergeet niet dat er nog levering moet geburen