'Properste' vrachtwagens nemen steeds meer tolkilometers voor hun rekening

Shutterstock
Het aandeel van de tolkilometers dat Euro 6-vrachtwagens afleggen, de vrachtwagens uit de properste emissiecategorie, is het voorbije jaar gevoelig blijven stijgen. Terwijl dit begin januari nog 62,8 procent was, was dat op het einde van het jaar al opgelopen tot 70,5 procent. Dat blijkt uit het jaarverslag van Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land coördineert en controleert. 

Euro 6-vrachtwagens moeten per gereden kilometer minder heffing betalen dan gelijkaardige vrachtwagens van een lagere Euronorm. Dat verklaart meteen waarom hun aandeel stijgt. De vergroening leidde er ook toe dat de geïnde tolgelden in het vorige operationele jaar, dat liep van 1 april 2019 tot en met maart 2020, ongeveer gelijk bleven, ondanks de indexering van de tarieven. In totaal werd 718,9 miljoen euro aan tol gegenereerd, een minieme verhoging van 0,3 procent tegenover het jaar ervoor. Toen bedroeg de tol 716,9 miljoen euro.

5,30 miljard kilometer 

Tolplichtige vrachtwagens verreden in diezelfde periode 5,30 miljard kilometer op de betalende tolwegen. Dat is 0,9 procent minder dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Toen ging het om 5,35 miljard kilometer. "Het verreden aantal kilometers kent dus een lichte daling, te verklaren door de lockdown die midden maart van kracht werd", klinkt het in een perscommuniqué over het jaarverslag. De lockdown zou het aantal tolplichtige vrachtwagens op onze wegen met ruim een kwart doen hebben terugvallen.

Gemiddeld rijden er elke werkdag ruim 146.000 vrachtwagens op de tolwegen in België. Dat cijfer is stabiel ten opzichte van de voorgaande jaren. 




5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Tom Henri

    Nicole Vogelaere, ooit gehoord van een Rocket Mass Heater. Ik heb een zelfgemaakte versie, verwarmt het hele huis. 1 a 2 uur stoken op bundels snoeihout verwarmt heel het huis voor bijna 24 uur. Uitstoot 90 keer minder dan een gasbrander. Een meting laten uitvoeren. En sinds de waterfilter nul uitstoot, water wordt gereinigd door een soort van rietinstallatie.

  • Nicole Vogelaere

    1 houtkachel stoot nog altijd meer uit dan 16 doodgewone vrachtwagens. Wanneer gaat men dat eens aanpakken anno 2020?! Daar word de staatskas uiteraard niet mee gespekt veronderstel ik

  • Emi De graeve

    die tolkilometers worden doorgerekend en uiteindelijk is het de klant die ze betaalt.

  • mich lee

    Maw de tol verminderd het vrachtverkeer noch de files. Ze zorgen enkel voor meer inkomsten (belastingen ) voor de staat. Uiteindelijk betaalt de gewone consument toch de rekening.

  • rudy poelmans

    Aangezien er niets geweten is over de rest van de impact wordt deze heffing enkel ingevoerd om geld gewin niet om de redenen die men toen aangaf. nl file en milieu- problemen. Deze som komt rechtstreeks op de kap van burgers en is een zoveelste verdoken belasting.