"Overkapping Ring heeft voordelen, maar wie gaat dat betalen?"

Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). (Archieffoto)
BELGA Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). (Archieffoto)
De overkapping van de Antwerpse Ring heeft voordelen, onder meer op ruimtelijk vlak en rond gezondheid, maar wie gaat dat betalen? Dat vroeg Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) woensdagavond tijdens het kopstukkendebat van De Standaard in Antwerpen. Monica De Coninck (sp.a) pleitte ervoor prioritair de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken voor personenwagens.

Open Vld presenteerde eerder op de dag een nieuw voorstel voor de Antwerpse Ring, met het tracé Oosterweel-Noord en de overkapping, zoals voorgesteld door Ringland. "De overkapping is niet nieuw, maar wordt nu door jonge creatieve mensen opnieuw op tafel gelegd", reageerde Kris Peeters. De CD&V-lijsttrekker wees op de voordelen, maar vooral ook op de - financiële - nadelen. "We moeten nu verder gaan op de beslissing die genomen is, je lost het verkeersinfarct niet op met een kap te zetten op de Ring (...) Ik heb geen probleem met een extra studie, maar laat ons geen tijd verliezen met nog eens een hoop nieuwe ideeën."

"Het gaat niet om een aantal leuke jongens, maar om een sterke burgerbeweging", aldus Bart Somers (Open Vld). "Behandel de actiegroepen als partners en marginaliseer ze niet." Wouter Van Besien (Groen) toonde zich daarop tevreden "dat Open Vld nu ook duidelijk zegt dat overkapping de toekomst is". "Dit brengt ons naast ruimte en gezondheid ook mobiliteitswinst", zei hij.

Elektrische auto
Monica De Coninck (sp.a) vond dat alle partijen in het Oosterweeldossier boter op het hoofd hebben. "Wij zijn echt niet tegen overkapping, maar ik vind ook dat we na zoveel jaren discussiëren wel aan iets zouden mogen beginnen." De Coninck wees er ook dat een overkapping mogelijk aan belang verliest als de elektrische auto doorbreekt. "Ik vind dat we de Liefkenshoektunnel tolvrij moeten maken voor personenwagens en betalend voor vrachtwagens", besloot ze. Ook Anke Van dermeersch (Vlaams Belang) ziet daarin een snelle oplossing voor de files. Liesbeth Homans (N-VA) verklaarde dat het tolvrij maken niet toegelaten is door Europa.

Er werd woensdag ook over onderwijs gedebatteerd in De Singel. "Wij hebben het onderwijsakkoord met veel enthousiasme afgesloten in de Vlaamse regering", verzekerde Homans. "De opwaardering van de technische vakken en de oriënteringsproef op het einde van de lagere school hebben wij heel loyaal goedgekeurd. Maar het masterplan zal moeten worden uitgerold door de volgende regering."

"Ik ga ervan uit dat zij die hun handtekening hebben gezet het akkoord ook zullen uitvoeren", zei Peeters. Het aso afschaffen zou volgens hem heel dom zijn, "maar er is wel een hervorming nodig".

Het economische luik van het debat ging grotendeels over de wenselijkheid van een vermogensbelasting. Peter Mertens (PVDA+) stelde voor om enkel de 2 procent rijksten te viseren met een dergelijke belasting, zodat de middenklasse gespaard wordt. "Ik begrijp niet dat mensen die inkomsten halen uit vermogen minder moeten betalen dan zij die gaan werken", zei Monica De Coninck. "Een vermogensbelasting zal vooral zij treffen die niet investeren."

Peeters zag meer heil in een verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op consumptie. "Ik ben niet tegen een vermogensbelasting, maar ik vind dat er al veel zijn in dit land", besloot Homans.