“Oosterweel niet klaar in 2025, maar in 2030"

'Corneel Van Oosterweel’, de mascotte van de werken, zal dus nog wat langer aan de slag moeten.
BELGA 'Corneel Van Oosterweel’, de mascotte van de werken, zal dus nog wat langer aan de slag moeten.
De werken aan de Oosterweelverbinding zullen niet afgelopen zijn in 2025, maar pas in 2030. Dat meldt het Rekenhof en bevestigt projectbeheerder Lantis. De ramingen bleken veel te optimistisch en dus zal ook het fileleed langer duren, schrijft ‘De Tijd’.

Volgens de huidige planning zijn de werken op rechteroever mogelijk pas jaren later klaar, meldt het Rekenhof in een rapport over de Vlaamse begroting. De werken zijn dit jaar begonnen op linkeroever, maar op rechteroever gaat de schop ten vroegste in 2021 de grond in. Pas in 2020 zijn de bouwaanvragen klaar. De werken zullen meteen ook dubbel zo lang duren als gepland. De sluiting van de Antwerpse ring wordt dan alles samen een project van liefst 28 jaar.

De reden voor de vertraging is dat de ramingen voor de werken veel te optimistisch waren en de werken complexer zijn dan eerst gedacht, is bij Lantis te horen. De plannen zijn bijgestuurd na het akkoord dat intendant Alexander D'Hooghe twee jaar geleden sloot over een scheiding van het haven- en doorgaand verkeer en de overkapping van de ring. De nieuwe Scheldetunnel in noordelijke richting zou nu klaar zijn in 2027 en vanaf dan zou er voor het verkeer al beterschap zijn, klinkt het wel. 

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zegt dat er eigenlijk geen vertraging zit op de grote projecten van het Oosterweeltraject zelf. Ze bevestigt wel dat de leefbaarheidsprojecten en de overkapping pas helemaal klaar zijn tegen 2030. 




75 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Ronny Ooijen

    Frank Vekemans, iets waarvan experts voor de goedkeuring al vaststelde dat het niets of nauwelijks iets zou oplossen, zou dan ook niet gebouwd moeten worden. Het ontwerp was pas klaar in 2005. Hoe kunnen de werken dan reeds klaar zijn voor het ontstaan van N(V)-Blabla (2001)? Inderdaad, zich informeren kan geen kwaad.

  • Ronny Ooijen

    Raar dat de werken complexer zijn dan verwacht. Het ontwerp alleen al kostte ruim 100 miljoen euro! Zeer benieuwd wat deze (eerste) vertraging gaat kosten. Files kosten namelijk ongelofelijk veel geld.

  • Frank Vekemans

    Ik lees hier dat er velen de schuld leggen bij de NVA, maar deze moeten zich dan eens goed informeren, Normaal had dit al moeten af zijn, zelfs voor het ontstaan van NVA, maar het is Agalev later veranderd in Groen die dit altijd heeft tegengehouden samen met Manu Claeys van Str. Gen.met alle mogelijke spitsvondigheden die zij uit de kast hebben gehaald. Groen zal trouwens in de toekomst nog alle mogelijk moeite doen om dit tegen te houden.

  • Raoul Rouma

    Jack Hoeven-- Volledig akkoord met U maar waar gaan ze al die elektrische stroom halen? Kan jaren duren voor ze dan hier weer uit zijn. Zonder de Groenen en de socialisten was er al lang een kerncentrale van de nieuwe generatie!

  • Luc Deville

    Bouwaanvragen pas klaar in 2020. Als men voor 2030 bouwvergunningen werkelijk heeft zal men al tevreden mogen zijn. En dan zwijgen we nog over de klachten tijdens de werken, zelfs tot enkele dagen voor de oplevering, die de werken zullen stilleggen. De einddatum van de werken zal na 2050 liggen