“Na Fyra-debacle dreigt nieuwe 'spooroorlog' tussen Nederland en België”

ANP
Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een "spooroorlog" tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht (Nederland) naar Luik (België). Vervoerbedrijf Arriva wil die "drielandentrein" in december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen. Dat bericht de Nederlandse krant NRC vandaag op haar website.

De internationale trein werd in 2015 gepresenteerd als schoolvoorbeeld van internationale samenwerking bij grensoverschrijdend treinverkeer. Arriva bestelde speciale treinstellen die geschikt zijn voor het Belgische, Nederlandse en Duitse spoor. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeerde 19 miljoen euro in spoorverdubbeling en elektrificatie van het traject tussen Heerlen en de Duitse grens.

“België zal geen millimeter toegeven”

Maar vooralsnog gaat die trein niet verder rijden dan Maastricht, ondanks bemoeienis van bevoegd Nederlands staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, Waterstaat en Milieu). Zij heeft volgens NRC herhaaldelijk geprobeerd haar Belgische ambtgenoot François Bellot (minister van Mobiliteit) op andere gedachten te brengen, maar vooralsnog zonder resultaat.

"België zal geen millimeter toegeven", zegt Bellots woordvoerder aan NRC. "We hanteren hier Belgische en Europese veiligheidsregels voor het spoorverkeer, ook tussen Luik en de Nederlandse grens, en daar voldoet het materieel niet aan.”

Bekijk ook:

Beneluxtrein rijdt 30 min minder lang

Trein sluit voortaan deuren voor vertrek

“Levensgevaarlijk”: man klimt op trein in Brussel-Zuid

Treinbegeleider neergestoken door zwartrijder




17 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • bob jansens

    Dit treinstel (er staan er trouwens enkele reeds enige tijd geparkeerd in Schaarbeek) zou probleemloos gehomologeerd kunnen worden als Arriva een treinpad als internationale trein zou aanvragen (niet gesubsidieerde directe trein Luik- Maastricht); maar zij willen een samenwerking met NMBS (omwille van de subsidies) maar dan moet deze trein ook in Visé stoppen een halte met lage perrons, en dit treinstel is niet uitgerust om aan lage perrons halte te maken.

  • Dick van Aggelen

    Type treinstel is overal in Europa toegelaten, zelfs in de VS. Er moeten andere redenen zijn waarom de NMBS/SNCB de boot afhoudt.

  • Eric Urkens

    We sukkelen in alles Nederland en Duitsland achterna. Maar voor treinbeveiliging zouden we voorliggen? In het aantal politici en regeringen per miljoen inwoners zijn we wel onnavolgbaar.

  • Lucas Bovens

    In België zit er al sinds jaar en dag een bepaalde lijn in de politiek die alle toenadering van Vlaanderen naar Nederland blokkeert of probeert te dwarsbomen. Naar Frankrijk toe hanteert men andere maatstaven, voorbeelden te over.......

  • Jenne Vergeer

    Ieder zijn gedacht maar waarover gaat het nu eigenlijk? Word niet gecommuniceerd dus waarom al die negatieve commentaar? Niet content ga dan daar wonen waar het beter is.