“Meer auto’s op de baan, werken aan Oosterweel: fileleed zal komende jaren niet verminderen”

BELGA
VAB verwacht dat er de komende jaren geen verbetering zal komen in het fileleed door bijvoorbeeld de werken aan de Oosterweelverbinding. De mobiliteitsorganisatie reageert daarmee op de berichten dat we dit jaar opnieuw een filerecord verbreken.

De eerste elf maanden van dit jaar stonden we in totaal ongeveer 925.000 uur stil in Vlaanderen. Dat is al 12.000 uur meer dan in heel 2017. Bovendien moeten de cijfers voor december van dit jaar nog berekend worden, zo blijkt uit berekeningen van VTM NIEUWS op basis van cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum.

Dat we opnieuw een recordjaar achter de rug hebben, verrast VAB niet. "We hadden de trend al in de zomer voorspeld", zegt woordvoerder Joni Junes.

Oorzaken

De mobiliteitsorganisatie ziet enkele belangrijke oorzaken. Zo blijft het aantal voertuigen op de baan toenemen en waren er afgelopen jaar veel incidenten met vrachtwagens, wat meteen heel wat hinder veroorzaakt. Daarnaast stapten de Vlamingen ook voor recreatieve uitstappen vaker in de wagen.

De komende jaren verwacht Junes geen verbetering, onder meer door de werken aan de Oosterweelverbinding. Volgens de huidige planning zullen die  werken pas tegen 2026 afgerond zijn.

Oplossingen

Op elk niveau kunnen stappen ondernomen worden om de files tegen te gaan. Mensen kunnen hun verplaatsingsgedrag aanpassen, overheden kunnen meer investeren in openbaar vervoer en bedrijven kunnen duurzame alternatieven promoten, zoals de elektrische fiets, besluit Junes.




38 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Geert Tamsyn

    Dan Midden, de bedrijfswagen is een deel van de verloning waar de werkgever minder bijdragen en de werknemer minder belasting (VAA is maar een fractie van het werkelijke voordeel, dat weet u ook) op betalen. Dat kost de staat, en dus alle belastingbetalers, 5 miljard per jaar, gemiddeld 500 euro per Belg, of 2000 euro voor een gezin van 4, elk jaar opnieuw. Geen enkel ander land sponsort zijn files zo gul.

  • Willem Verachtert

    70% van de mensen woont 10 km of minder van het werk. Gaat dan fietsen als je niet in de file wil staan. Je kan geen wegen blijven bijleggen. Vol is vol

  • eric maier

    Dit jaar veel fileleed gemaakt door de overheid. Overal werken, zelden een plaats waar echt doorgewerkt word. Maanden tot zelfs 1-2 en 3 jaar opgebroken wegen en af en toe beweging. Straf dat in het buitenland wegenwerken toch zeer vaak snel gaan en hier altijd van de lange baan. Neen, 30% van de files ligt aan de lanksheid van de oberheid maar wij mogen daar telkens weer financieel voor opdraaien. Oelewappers.

  • Geert Tamsyn

    Dan Midden, als bedrijfswagens zo succesvol zijn, dan is dat omdat zowel werkgevers als werknemers er hun voordeel mee doen. En dat voordeel kost de Belgische staat 5 miljard per jaar (bronnen: Europese Commissie en Fedraal Planbureau), de door u aangehaalde inkomsten zijn daar al in verrekend.

  • Dan Midden

    Geert Tamsyn: bedrijswagens zijn en blijven een kost voor bedrijven een de "genieters" ervan. Per liter brandstof ontvangt de staat nog steeds 75 cent dus op 4.2miljard km is dit 190 miljoen. Firmawagens zijnbeperkt aftrekbaar bedrijven betalen nog steeds 420 miljoen/jaar aan BTW enkel op aankoop. inkomsten staat is VAA is 1.5 miljard/jaar... Denkt dat de buurman "dopper" veel krijgt van de firmawagens, enige probleem is dat hem nog meer wilt door te belasten als loon.