“Koop alsjeblieft Belgisch”: ondernemers vragen in open brief om tijdens coronacrisis online te shoppen in eigen land

ShutterStock
Bericht aan de bevolking: laat u de komende maanden niet verleiden tot online aankopen bij het Amerikaanse Amazon, het Nederlandse bol.com of het Chinese Ali Baba, maar surf naar een Belgische webwinkel. Dat is wat 26 ondernemers met aandrang vragen in een open brief. “Dit heeft niks te maken met protectionisme, het gaat om solidariteit. Als je geeft om de toekomst van onze tienduizenden werknemers, shop dan Belgisch.”
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Het is Geert Schotte, gedelegeerd bestuurder van Standaard Boekhandel, die deze week op het idee kwam om een oproep te lanceren aan alle consumenten in ons land om bij hun online aankopen vooral oog te hebben voor Belgische ondernemingen.

“Het gedrag van de klanten zal de komende maanden cruciaal worden voor de manier waarop de kleinhandel deze crisis doorstaat”, zegt Schotte. “Velen in de sector hebben hun deuren al gesloten nog voor de overheid daarom vroeg. We hebben dat gedaan uit veiligheid voor onze werknemers én onze klanten. Nu vragen we aan hen ook het vertrouwen en de steun om deze moeilijke tijden door te komen.”

In een mum van tijd kreeg Schotte toezeggingen van andere CEO’s in de retailsector. Meer dan twintig Belgische ondernemingen ondertekenden de open brief. Het gaat van kledingketens als JBC, LolaLiza en AS Adventure over elektrozaken als Vandenborre tot schoenenwinkels als Brantano en Torfs. 

Dit kan binnen enkele maanden het verschil maken tussen mensen moeten ontslaan of niet

Wouter Torfs

De CEO van die laatste, Wouter Torfs, stelt onomwonden dat de toekomst van heel wat Belgische werknemers in de schaal ligt. “We maken ons geen illusies en beseffen dat we in 2020 rekening moeten houden met een omzetverlies, maar de grootte van dat verlies kan wel beperkt worden als meer Belgen de komende maanden bewust voor Belgische webwinkels kiezen. Dat kan een verschil maken. In ons geval bijvoorbeeld, zagen we de omzet via de webwinkel de voorbije dagen verdubbelen. Normaal gezien draaien wij 17 procent van onze omzet via de webwinkel, als dat dit jaar zou kunnen stijgen tot 25 procent, dan hebben we al een deel van het verlies gecompenseerd. Dat kan binnen enkele maanden het verschil maken tussen mensen moeten ontslaan of niet.” 

Wouter Torfs is één van de ondertekenaars van de open brief.
Photo News Wouter Torfs is één van de ondertekenaars van de open brief.

Ook Schotte wijst op de werkgelegenheid. “Alle Belgische retailers hebben tienduizenden mensen op tijdelijke werkloosheid moeten zetten en die mensen hopen achteraf allemaal nog terug kunnen keren naar hun job. Daarom dus onze oproep.” 

De oproep heeft volgens de initiatiefnemers alvast niks te maken met protectionisme. “Het draait om solidariteit”, zegt Torfs. “Het zijn echt niet de Zalando’s of Amazons van deze wereld die hier in België voor veel werkgelegenheid zorgen of die bijdragen aan onze sociale zekerheid. Dat doen de lokale ondernemingen en winkels. Ik hoop dat de consument dat beseft. We zouden hen alleszins enorm dankbaar zijn mochten ze een nieuw paar schoenen of een nieuwe jas niet bij één of andere Chinese webwinkel bestellen omdat het daar tien euro goedkoper is. Ik zou hen willen vragen: laat ons niet vallen!” 

Volgens Schotte zijn er voorlopig geen aanwijzingen dat de Belgische webwinkels niet even vlot aan huis kunnen leveren als de buitenlandse. “Alles verloopt relatief normaal en daar zijn we de vele werknemers in de distributiesector en bij de post- en koerierbedrijven enorm dankbaar voor. Dankzij hen valt het economische leven niet helemaal stil.” 

Het zou pijnlijk zijn mochten de buitenlandse webwinkels hun verkoop zien stijgen, terwijl wij allemaal vechten om te overleven

Alle ondernemers die de brief ondertekenden, hopen ook dat een eventuele golf van solidariteit met de Belgische (web)winkels niet zal opdrogen eenmaal de coronacrisis voorbij is. “Zelfs als de strenge maatregelen van de overheid straks wegvallen, zullen we de steun nodig hebben”, vertelt Torfs. “Het zou mooi zijn mocht deze crisis de mensen ook in de toekomst bewuster maken van het feit dat het lokale economische weefsel ontzettend belangrijk is en dat de rol van Belgische ondernemingen daarin cruciaal is.” 

Schotte beaamt. “Er is maar één manier om deze klap te boven komen en dat is als we allemaal samen aan één zeel trekken. Veel retailers hebben de voorbije jaren geïnvesteerd in een mix van fysieke winkels en webwinkels, om ervoor te zorgen dat we dicht bij de consument kunnen blijven staan en tegelijk ook lokale werkgelegenheid kunnen creëren. Toch stellen we vast dat er veel over de grens gekocht wordt. Zeker in de huidige situatie zou het pijnlijk zijn mochten de buitenlandse webwinkels hun verkoop zien stijgen, terwijl wij allemaal vechten om te overleven. Daarom onze boodschap: koop Belgisch. Vandaag meer dan ooit.”

De coronacrisis is een ferme streep door de rekening voor veel Belgische handelaars.
Benoit De Freine De coronacrisis is een ferme streep door de rekening voor veel Belgische handelaars.

Lees hieronder integraal de open brief:

Beste klant,

De wereldwijde crisis waarmee we met z’n allen geconfronteerd worden, kent een ongeziene en groeiende omvang. Ook de omvang van de gevolgen van de crisis zullen ongezien zijn. Hoe wij na deze crisis als maatschappij met elkaar zullen omgaan, zal in de loop van de volgende weken worden bepaald. Begrippen als zorgzaamheid en burgerzin zullen ons blijven leiden in ons handelen, ons denken en ons omgaan met elkaar.

Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was

Hoe onze maatschappij na deze crisis naar haar handelaars zal kijken, wordt eveneens in de loop van de volgende weken bepaald. Alle handelaars, groot én klein, hebben zich sinds het begin van de crisis geïnformeerd en hebben zich, elk binnen zijn mogelijkheden, aangepast aan een nieuwe, steeds wijzigende, realiteit. De aandacht voor de gezondheid van klant en medewerker heeft ons steeds geleid, de beelden en berichten uit Italië indachtig.

Sinds de aankondiging van verscherpte maatregelen op 12 maart zijn handelaars in een nieuwe wereld terecht gekomen. Een wereld waarin de hoofdprioriteit bestaat in het verzoenen van klantentevredenheid met het garanderen van de gezondheid van u, onze klant, en elk van onze medewerkers. Sinds de bekendmaking van deze eerste reeks maatregelen hebben vele handelaars, zonder rekening te houden met de financiële impact en zonder dat de overheid ons hiertoe verplichtte, eenzijdig beslist om de veiligheid van medewerkers en maatschappij méér dan ooit centraal te zetten door pro-actief onze winkels te sluiten. Niet omdat het gemakkelijk was, maar omdat het juist was.

Retailers blijven ten dienste staan van de consument

Of retailers nu zelf hebben beslist om winkels te sluiten in de strijd tegen deze onzichtbare vijand is in het verdere schema niet langer relevant. 2020 zal voor alle retailers, groot en klein, een verloren jaar zijn. Maar niettegenstaande de zekerheid van de zich opstapelende verliezen blijven wij ten dienste staan van de Belgische consument. Onze webshops blijven de volgende weken open en zullen, zoals u gewoon bent van onze winkels, hun uiterste best doen om uw verwachtingen maximaal te vervullen. In een periode vol onzekerheid en angst om ziek te worden, moet onze dank in die context uitgaan naar onze medewerkers in de distributiecentra, die in moeilijke omstandigheden hun best mogelijke inspanningen leveren. Tienduizenden, mogelijks méér dan honderdduizend, van hun winkelcollega’s wacht wellicht weken van onzekerheid en tijdelijke werkloosheid. In deze omstandigheden gaat onze dank ook uit naar de mensen uit de transportsector en de post- en koeriersbedrijven, die zorgen voor de levering van al die goederen.

Koop op Belgische webshops

Zorgzaam en met burgerzin gaan wij allen de strijd aan tegen corona. Als sector vragen wij ook úw steun. Mogen wij vragen om, wanneer u online bestellingen plaatst (en dat zal u zonder twijfel ook doen) eerst aan uw lokale handelaar te denken? Ongeacht het om een zelfstandige ondernemer dan wel een grote nationale speler gaat. Mogelijks vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijks garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijks is de zoekervaring beter. Toegegeven.

Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels. Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen? Koop op onze Belgische webshops (#kooplokaal).

Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.

A.S. Adventure

Dominique Motte

Bel & Bo

Michel Delfosse

Brantano

Anja Maes

Bristol

Elise Vanaudenhove

Brooklyn

Ubbe Descamps

Caroline Biss

Bart Saelen

CKS

Manu Bracke

Colora

Toon Bossuyt

Damart Belux

Filiep Blontrock

Di & Planet Parfum

Tanguy De Ripainsel

E5 Mode

Frédéric Helderweirt

Fnac - Vanden Borre

Charles-Henri de Maleissye

Fred & Ginger

Dieter Penninckx

FUN

Philippe De Moor

JBC

Ann & Bart Claes

Lattoflex

Tom De Coene

LolaLiza

Stephan Jeger

Maxi Toys

Alain Hellebaut

Mayerline

Mimi Lamote

Sleeplife

Wim Herman

Standaard Boekhandel & Club

Geert Schotte

Steylaerts Badkamers

Patrick Steylaerts

Schoenen Torfs

Wouter Torfs

Veritas

Corneel De Maeyer

ZEB & The Fashion Store

Luc Van Mol




250 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Jean Gobin

    steden moeten hun eigen geld uitgeven in een soort bonnen waarmee je alleen lokaal kan kopen en zonder btw ..

  • Joris Vanderaert

    Ik wil vandaag iets kopen en wil dat graag op een BE-site doen. Maar raad eens waar ik de meest duidelijke informatie gevonden heb, en raad eens waar ik wél een antwoord kreeg vandaag op mijn vragen via e-mail? Ik denk dat de BE-online ondernemers het nog veel te goed hebben. Goed, bestelling zal naar een NL-site gaan.

  • Bert De Bruin

    Hopelijk lezen de politiekers alle opmerkingen hier. Er staat overduidelijk een exodus richting de grenzen te wachten om er boodschappen te doen zodra het virus verdwenen is.

  • Alfons LABIE

    volledig mee eens maar kunnen de BE ondernemers niet even snel en tegen zelfde prijs leveren dan buitenlanders? Nu velen tijdelijk werkloos of job verliezen zal elke euro nog extra worden omgedraait en zal prijs voor de consument nog belangrijker worden

  • Patrick Smaele

    Snel & handig? Ik wou (bij Torfs) 2 paar pantoffels kopen, maar men maakt het mij wel moeilijk. Eerst account aanmaken, privégegevens inbrengen, cookies aanvaarden (wat ik haat) en daarna pas inloggen? Als ik bestel op mijn naam en adres, is mijn (kaart)betaling dan niet voldoende?