"Kinderen tot 37 procent meer blootgesteld aan luchtvervuiling dan volwassenen"

iStock
Kinderen worden tot 37 procent meer aan luchtvervuiling blootgesteld dan volwassenen. Dat blijkt uit een studie die wordt gepubliceerd door The European Public Health Alliance (EPHA), een Europese koepelorganisatie met meer dan 90 ledenorganisaties, die actief zijn in de gezondheidszorg in de Europese Unie. Uit een studie van Greenpeace blijkt daarnaast dat zo'n 70 procent van de inwoners van de Waalse steden ongezonde lucht inademt. De milieuorganisatie eist meer inspanningen van het Waals Gewest om het meten van luchtvervuiling representatief te maken, ook in de steden.

Het onderzoek gebeurde door de Duitse milieugroepering Umwelthilfe. Zij becijferden de NO2 luchtvervuiling (stikstofdioxide) in 500 locaties in zes steden gedurende een maand in de lente en zomer. De meetpunten bevonden zich respectievelijk op 1 en 2 meter hoogte, zodat de uitstoot op kind-hoogte en op volwassenen-hoogte konden worden gemeten en vergeleken. In de meeste locaties bleken de NO2-waarden hoger te liggen op 1 meter. Gemiddeld waren de waarden op de 1 meter-hoogte 7,2 pct hoger, en op één locatie zelfs 37 procent hoger. De NO2 is vooral van dieselmotoren afkomstig en kan leiden tot dementie en long- en hartaandoeningen.

Auto's

Het rapport komt aan de vooravond van de stemming in het Europees Parlement over nieuwe efficiëntiewaarden voor auto's in 2021. De ministers van Verkeer zullen daar volgende week over stemmen. De Europarlementairen hebben de keuze tussen de strikte waarden die de milieu- en gezondheidscommissie voorstelt of het zwakkere voorstel van de Europese Commissie. Als de standaarden strikt en hoog gesteld worden, dan zal dat leiden tot schonere technologie in de auto's en een ruk weg van op olie gebaseerd vervoer, aldus de EPHA. 

De European Public Health Alliance (EPHA) heeft ook een video online geplaatst die een idee geeft van wat luchtvervuiling aanricht bij een gezond persoon. 

Ook het Britse Royal College of Physicians stelt volgens EPHA dat luchtvervuiling veel schadelijker is voor baby's en tieners dan voor volwassenen. De gevolgen van luchtvervuiling zijn beschadigde longen, astma en mogelijk zelfs schade bij de ontwikkeling van de hersenen.

Waalse steden

Een zeventigtal mensen heeft samen met Greenpeace een maand lang de luchtkwaliteit gemeten in zes Waalse steden. Van 17 augustus tot 14 september hebben ze in hun straat de luchtkwaliteit gemeten, meer bepaald de hoeveelheid stikstofdioxide (NO2). De deelnemers kwamen uit Doornik, Bergen, La Louvière, Charleroi, Namen en Luik.

De resultaten zijn volgens Greenpeace zorgwekkender dan wat de cijfers van officiële meetpunten weergeven. Van alle deelnemers ademt 60,3 procent lucht in van matige of slechte kwaliteit en 8,8 pct ademt lucht in van zeer slechte kwaliteit die de wettelijke limiet overschrijdt. Slechts 30,9 pct ademt lucht in van een goede of aanvaardbare kwaliteit.

"Mensen wonen en verplaatsen zich elke dag in hun stad", zegt Elodie Mertz, experte luchtkwaliteit bij Greenpeace. "De officiële Waalse meetstations aan de rand van de stad of in landelijk gebied geven dan ook geen goed beeld van de luchtvervuiling waar veel Walen dagelijks aan blootstaan."

Correcte informatie

Volgens Greenpeace liggen de Waalse burgers niet wakker van luchtvervuiling omdat de officiële cijfers geruststellend lijken. Net daarom startte Greenpeace in 2017 een juridische procedure op tegen het Waalse Gewest. De milieuorganisatie eist meer inspanningen om het meten van luchtvervuiling representatief te maken, ook in de steden. De pleidooien in deze rechtszaak vinden vandaag/dinsdag plaats in Namen.

"Alles begint bij correcte informatie", benadrukt Mertz. "Wij vragen het Waalse gewest om luchtvervuiling in de steden beter in kaart te brengen. Wanneer krijgen we in Wallonië een even ambitieus initiatief als CurieuzeNeuzen, waarbij de Vlaamse overheid samen met 20.000 mensen de luchtkwaliteit heeft gemeten? "

Volgens Greenpeace moeten regionale en lokale beleidsmakers het openbaar vervoer versterken, wandelen en fietsen in de stad promoten, lage emissiezones invoeren en circulatieplannen opstellen, waarmee auto's met een verbrandingsmotor op termijn volledig uit de stad geweerd kunnen worden.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Yves De Vil

    Inzetten op minder mensen is het enig wat daadwerkelijk helpt!