"Kilometerheffing voor trucks moet jaarlijks 700 à 800 miljoen euro opbrengen"

PHOTO_NEWS
De Belgische overheid schat de inkomsten uit de geplande kilometerheffing voor vrachtwagens op 700 tot 800 miljoen euro per jaar. Dat staat althans in een persbericht van het Oostenrijkse bouwconcern Strabag, één van de partners van het Sky-Ways consortium, de geselecteerde voorkeursbieder voor het project.

In 2016 wil ons land een kilometerheffing voor vrachtwagens invoeren. De drie gewesten bereikten daarover al in 2011 een akkoord. Vorig jaar hadden de gewesten al vijf consortia geselecteerd die konden meedingen naar het contract voor het ontwerp, de bouw, de financiering, het onderhoud en de uitbating van het kilometerheffingssysteem.

Eind maart werd uit die vijf een voorkeursbieder aangeduid. De naam van die voorkeursbieder werd toen om juridische redenen (wettelijke standstill-periode) niet bekendgemaakt.

Het blijkt nu te gaan om Sky-Ways, een consortium tussen de Oostenrijkse bouwgroep Strabag (24 pct) en T-Systems (76 pct), een dochteronderneming van het Duitse technologieconcern Deutsche Telekom. T-Systems was ook al betrokken bij de ontwikkeling van het tolsysteem in Duitsland. Ook Belgacom wordt betrokken als partner. Het Belgische telecombedrijf zal onder meer instaan voor telecommunicatiediensten.

Strabag zal via dochteronderneming Efkon onder meer instaan voor de controlesystemen. Het gaat dan niet alleen om de software voor een handhavingssysteem, maar ook om "de technologie voor 40 vaste handhavingseenheden, de uitrusting van 40 mobiele controle-eenheden en de levering van 22 draagbare controle-units".

Volgens het persbericht van Strabag zal het vanaf juli 2014 nog 18 maanden duren vooraleer het tolsysteem operationeel is. "Het tolsysteem start in 2016", luidt het. Volgens Strabag rekent België op 700 tot 800 miljoen euro per jaar aan opbrengsten uit de tol.

Crevits: "Te vroeg voor uitspraken"
"De onderhandelingen met het consortium Strabag/T-Systems lopen nog. Er is nog geen definitieve concessie toegewezen. Zolang dat nog niet is gebeurd, kunnen we nog geen uitspraken doen over de kostprijs of de tarieven. Het zal ook aan de volgende gewestregeringen zijn om te beslissen over de tarieven." Dat zegt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits. De CD&V-minister voegt er nog aan toe dat "alles op schema zit om de kilometerheffing in 2016 in te voeren".