"Jumbo op weg naar recordomzet van 8,5 miljard euro, eerste Belgische winkel overtreft de verwachtingen"

CEO Frits van Eerd begroet de mensen tijdens de opening van de eerste Belgische vestiging in Pelt.
Karolien Coenen CEO Frits van Eerd begroet de mensen tijdens de opening van de eerste Belgische vestiging in Pelt.
De Nederlandse supermarktketen Jumbo, die onlangs zijn eerste Belgische vestiging opende in het Limburgse Pelt, stevent dit jaar af op een recordomzet van 8,5 miljard euro. Dat heeft financieel topman Ton van Veen gezegd in gesprek met het Nederlandse AD.

Jumbo opende onlangs zijn eerste winkel in België. Na Pelt opent de supermarktketen woensdag 20 november een vestiging in Rijkevorsel. Ook Lanaken staat dit jaar nog op het programma. Het is volgens Van Veen de bedoeling om in ons land in vijf jaar ongeveer honderd filialen te openen. 

"De omzet van de eerste week overtreft onze stoutste verwachtingen en ligt maar liefst 50 procent hoger dan we dachten”, aldus van Veen. “In 2021 bestaat ons bedrijf 100 jaar. Ons streven is om dat jaar een omzet van 10 miljard euro te halen. Als de huidige groei doorzet, gaan we dat halen.”

De bestuurder vindt het volgens het AD nog te vroeg om verder in te gaan op de onlangs aangekondigde 
samenwerking tussen Jumbo en HEMA. Wel zegt hij dat er vol wordt ingezet op de uitbreiding van het aantal Jumbo City's. "City is onze jongste formule, we hebben er nu zeven en willen op termijn doorgroeien naar circa honderd van deze winkels.”

Van Veen is niet bang dat de markt voor kleine stadswinkels snel verzadigd raakt. "De bevolking groeit nog steeds en zeker in binnensteden is behoefte aan winkels waar je snel een broodje of een verse maaltijd kunt kopen. Met de verse producten van La Place hebben we ook echt wat te bieden." 




10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Henri Troyat

    De Belgische supermarkten (niet Colruyt en Aldi) jagen vaak de klanten buiten met hun lawaaierige muziek. Carrefour propt zijn gangen zo vol met promotiestandjes (zelfs bier en frisdranken staan bij de eieren en de boter) dat je gewoon niet meer met je kar kunt draaien of keren, laat staan iemand voorbij rijden. Achterlijk management.

  • Jef Lois

    We hebben er jaren gaan winkelen juist over de grens en het was niet een beetje beter koop maar veel beter koop en negen op tien wagens waren Belgen. We doen het nog steeds maar nu in een ander grootwarenhuis. We brengen in ėėn keer een ganse koffer van de wagen mee.

  • mieke vanhaute

    allemaal goed en wel, maar ik mis die kleine buurtwinkeltjes, waar ze al bijna wisten wat je nodig had als ze je zagen binnenkomen, waar je niet ondersteboven gelopen werd door jachtige wezens met veel te grote winkelkarren... waar je rustig je aankopen kon doen.

  • eric maier

    Geert Landsman, in die groep zit een resem warenhuisketens. Jumbo is 1 keten. Bovendien rekent AH-Delaize nu deels ook een bruto bedrag mee in de omzet van AH, waar ze een partnership-contract mee hebben. Als je enkel Delhaize rekent, doen ze het niet veel beter dan Jumbo. Qua winkelen is Jumbo niet goedkoper in Belgie en dat heeft alles te maken met de lasten. In nederland scheelt het nog altijd een flinke brok op een winkelkar identieke winkelwaar.

  • wim rooyakkers

    Moet zeggen ,de kwaliteit is perfect,en zeer vriendelijk personeel..