“Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid”

BELGA
Een elektrische fiets opdrijven is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van VRT NWS. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden is en levensgevaarlijk.

Van de zes winkels die de reporters in één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk vijf bereid om te helpen met het opdrijven van een fiets. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen - zelfs zonder dat de vraag gesteld was - een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur en een onmiddellijk "ja" op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. Één handelaar haakte af nadat een dodelijk ongeval van een jongere met een e-bike veel media-aandacht gekregen had.

“Verboden”

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot hij meer dan 25 per uur kan, is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie, waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken ook ernstige letsels.

Overtredingen met opgedreven e-bikes opsporen is zo goed als ondoenbaar, stelt Nicholas Paelinck wel, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en korpschef van de politiezone Westkust. Een vastgestelde overtreding kan bovendien makkelijk juridisch aangevochten worden. De overtreder kan altijd beweren dat hij op eigen spierkracht meer dan 25 kilometer per uur reed.

Reglementering

Traxio, de koepelorganisatie voor onder meer fietshandelaars, waarschuwt dan weer dat handelaars zich beter niet inlaten met het opdrijven van e-bikes. “Fietshandelaars die zich bezondigen aan deze verboden praktijk, stellen zich bloot aan vervolging. Ze zijn immers verantwoordelijk voor het product dat ze afleveren”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van Traxio Velo. “Het nieuws verbaast me, overigens. De fietshandelaren die ik ken, houden zich hier niet mee bezig.” 

Crab wijst op de tekst van het Velo Pro-kwaliteitslabel, dat de aangesloten handelaars voorschrijft dat ze de reglementering naleven. Dat kwaliteitslabel kwam er vorig jaar, ter vervanging van de afgeschafte vestigingswet voor onder meer fietshandelaars. “De tekst van dat label vermeldt niet expliciet dat ze de snelheid van e-bikes niet mogen opdrijven, maar ik ga dat er wel in laten opnemen, als reactie op deze uitzending”, klinkt het nog.

Experts

Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is van plan te overleggen met experts om het probleem rond opgedreven e-bikes aan te pakken. “Het wetgevend kader is één ding dat aangepast kan worden”, zegt De Crems woordvoerder. “Daarnaast is er ook de controle. Dat kan met rollen gebeuren, maar dat zijn andere en duurdere rollen dan de klassieke rollenbanken die gebruikt worden bij de controle van brommers. Misschien zijn andere, goedkopere oplossingen ook een mogelijkheid? Misschien kan dit ook door een computer aan de fiets te koppelen en zo na te gaan of de e-bike opgedreven is? Daarvoor zullen we aan tafel gaan zitten met technisch onderlegde mensen.”

Voor De Crem, als minister van Binnenlandse Zaken bevoegd voor de politie, staat het alleszins buiten kijf dat dit “groeiend probleem” aangepakt moet worden. “Wie met zo’n opgedreven fiets rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar, maar ook die van andere weggebruikers.” 




56 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Sjonny Martero

    En nu gaan ze weer beginnen overdrijven, het op een spits drijven en over beginnen zagen en opblazen

  • Luc de Groot

    Ik lees : Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot hij meer dan 25 per uur kan, is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie, waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken ernstige letsels. De Crem : Wie opgedreven rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar. Een originele 45'er niet dan ?

  • Luc de Groot

    Opdrijven keur ik uiteraard niet goed. Ik rij zelf 6.500 km woon werk per jaar in ALLE weertypes. Prijs van een 25 en een 45 is te verwaarlozen. De 25 is iets te traag en de 45 is iets te snel. Stel alles af op een gemiddelde van 30-35 en laat de helmkeuze vrij. Velen met een 45 houden zich niet aan de regels wat veel gevaarlijker is. Ze rijden op jaagpaden, bos en parken, fietspaden in de bebouwde kom, etc....wat met een 45 niet toegestaan is. Er zijn ook kits om een 45'er 90 te laten rijden.

  • Christophe Vanovervelt

    Probleem is bij de wetgeving als je een 45 per uur fiets met 350w motor koopt kan je gemiddeld 32/u halen bergaf 45 maar dit doe je met gewone fiets ook maar met speedelec mag je niet op jaagpad, in bebouwde kom op straat tussen de auto's aan 30 waar 50 toegelaten is en de fietssnelwegen ook verboden dan koop je beter een gewone opgedreven fiets en je mag overal rijden (iedereen nummerplaat is de oplossing en max 30 op jaagpad en gevaarlijke plaatsen)

  • Laetitia David

    Het zijn gemotoriseerde voertuigen en zouden dus dezelfde wetten moeten volgen als brommers. Tot 25km/u = een echt motorhelm verplicht, verzekering en nummerplaat. Boven 25 dan moet er nog een rijbewijs bij. Daarbij zouden ze moeten verplichten om elke 2 jaar een keuring moeten verplichten want veel fietsen zijn gewoon onveilig door te kort aan onderhoud.