“Illegaal opdrijven van elektrische fietsen is wijdverspreid”

BELGA
Een elektrische fiets opdrijven is een courante praktijk. Dat blijkt uit undercoveronderzoek van VRT NWS. Fietshandelaars zijn bereid om een gewone elektrische fiets op te drijven tot die de snelheid van een (veel duurdere) speedpedelec haalt, of zelfs nog een hogere snelheid. Een praktijk die voor alle duidelijkheid verboden is en levensgevaarlijk.

Van de zes winkels die de reporters in één dag lukraak bezochten, bleken er aanvankelijk vijf bereid om te helpen met het opdrijven van een fiets. Dat ging van het spontaan aanbieden om een opgedreven elektrische fiets te verkopen - zelfs zonder dat de vraag gesteld was - een voorstel om de fiets op te drijven tot 70 kilometer per uur en een onmiddellijk "ja" op de vraag, met de waarschuwing dat het wel illegaal was. Één handelaar haakte af nadat een dodelijk ongeval van een jongere met een e-bike veel media-aandacht gekregen had.

“Verboden”

Het verkeersveiligheidsinstituut Vias is formeel: een e-bike die opgedreven is tot hij meer dan 25 per uur kan, is verboden op de openbare weg. Bovendien vernauwt bij een hoge snelheid het gezichtsveld: de fietser raakt in een soort tunnelvisie, waardoor hij de gevaren veel minder ziet aankomen. Ongevallen bij dergelijke snelheden veroorzaken ook ernstige letsels.

Overtredingen met opgedreven e-bikes opsporen is zo goed als ondoenbaar, stelt Nicholas Paelinck wel, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie en korpschef van de politiezone Westkust. Een vastgestelde overtreding kan bovendien makkelijk juridisch aangevochten worden. De overtreder kan altijd beweren dat hij op eigen spierkracht meer dan 25 kilometer per uur reed.

Reglementering

Traxio, de koepelorganisatie voor onder meer fietshandelaars, waarschuwt dan weer dat handelaars zich beter niet inlaten met het opdrijven van e-bikes. “Fietshandelaars die zich bezondigen aan deze verboden praktijk, stellen zich bloot aan vervolging. Ze zijn immers verantwoordelijk voor het product dat ze afleveren”, zegt Guy Crab, algemeen secretaris van Traxio Velo. “Het nieuws verbaast me, overigens. De fietshandelaren die ik ken, houden zich hier niet mee bezig.” 

Crab wijst op de tekst van het Velo Pro-kwaliteitslabel, dat de aangesloten handelaars voorschrijft dat ze de reglementering naleven. Dat kwaliteitslabel kwam er vorig jaar, ter vervanging van de afgeschafte vestigingswet voor onder meer fietshandelaars. “De tekst van dat label vermeldt niet expliciet dat ze de snelheid van e-bikes niet mogen opdrijven, maar ik ga dat er wel in laten opnemen, als reactie op deze uitzending”, klinkt het nog.

Experts

Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem (CD&V) is van plan te overleggen met experts om het probleem rond opgedreven e-bikes aan te pakken. “Het wetgevend kader is één ding dat aangepast kan worden”, zegt De Crems woordvoerder. “Daarnaast is er ook de controle. Dat kan met rollen gebeuren, maar dat zijn andere en duurdere rollen dan de klassieke rollenbanken die gebruikt worden bij de controle van brommers. Misschien zijn andere, goedkopere oplossingen ook een mogelijkheid? Misschien kan dit ook door een computer aan de fiets te koppelen en zo na te gaan of de e-bike opgedreven is? Daarvoor zullen we aan tafel gaan zitten met technisch onderlegde mensen.”

Voor De Crem, als minister van Binnenlandse Zaken bevoegd voor de politie, staat het alleszins buiten kijf dat dit “groeiend probleem” aangepakt moet worden. “Wie met zo’n opgedreven fiets rijdt, brengt niet alleen de eigen veiligheid in gevaar, maar ook die van andere weggebruikers.” 




61 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Yvan Lissens

    Filip Desmedt: De brommers die jij opnoemt waren, in die tijd, gemaakt om 80 a 90 km/u te rijden. Ze werden gewoon "geknepen" om te voldoen aan de eisen van 45 km/u. Vandaag bestaat dat niet meer, de gewone 25 km/u-fiets is niet ontworpen om sneller te rijden omdat dat meer kost. Frame, wielen,remmen, banden... zijn van lichtere kwaliteit dan van een 45-km/u-fiets. Waarom denkt men dat een speed-pedelec zoveel meer kost?

  • karel kockx

    Electrische hulpmiddelen, die hinderen tja, zijt er maar afhankelijk van niet leuk denk ik. En als gehandicapte omslaan tegen 25 per uur? we gaan nog wat meemaken.

  • Jo Bosman

    Zijn de elektrische fietsen te snel en daardoor gevaarlijk ? Welnu het is nog veel erger gesteld met de elektrische hulpmiddelen die omwille van hun beperkte snelheid van 18 km per uur iedereen hinderen op het fietspad en daar een groot gevaar zijn. .Grote fabrikanten zoals Vermeiren willen hieraan niks verhelpen. Ze leveren dus een slecht product af tegen een heel hoge prijs. Nogthans laat de wet dit wel toe.De voetpaden zijn omwille van hun slechte staat onmogelijk berijdbaar.

  • Andy De Schieter

    Snelheid is snelheid. Of dat nu aangedreven is door spierkracht of dmv een motor, is net hetzelfde. Is een autocarrosserie gemaakt om veilig 250 km/u te kunnen rijden ?, nee natuurlijk niet. Een fiets die van 25km/u naar 45km/u opgedreven wordt, hoeft helemaal niet steviger te worden uitgevoerd want kijk naar een koersfiets met hun dunne bandjes, die rijden ook +45km/u (gemiddeld zelfs). Die verongelukken ook, dan moeten koersfietsen ook maar dikke banden, krijgen.

  • Andy De Schieter

    Snelheid is snelheid. Of dat nu aangedreven is door spierkracht of dmv een motor, is net hetzelfde. Is een autocarrosserie gemaakt om veilig 250 km/u te kunnen rijden ?, nee natuurlijk niet. Een fiets die van 25km/u naar 45km/u opgedreven wordt, hoeft helemaal niet steviger te worden uitgevoerd want kijk naar een koersfiets met hun dunne bandjes, die rijden ook +45km/u (gemiddeld zelfs). Die verongelukken ook, dan moeten koersfietsen ook maar dikke banden, krijgen.