“Huidige versie van Oosterweel werkt de files niet weg”

Foto ter illustratie.
Kristof Pieters Foto ter illustratie.
De Oosterweel-versie die momenteel wordt uitgewerkt, zal nog steeds voor veel fileleed en milieuoverlast zorgen. Dat besluit Groen uit de cijfers van het milieueffectenrapport. Dat melden Gazet van Antwerpen en Het Nieuwsblad vandaag.

"Door te kiezen voor het compromis van 60 procent auto's en vrachtwagens en 40 procent openbaar vervoer en fietsers, wordt de huidige toestand er niet beter op", zegt Wouter Van Besien. "Op sommige plaatsen zullen er zelfs meer auto's rijden dan vandaag. En we gaan gigantisch veel geld uitgeven voor een infrastructuur die niet nodig is."

Groen roept daarom de Vlaamse onderhandelaars op om binnen het nieuwe regeerakkoord de belofte van het Toekomstverbond op te nemen: een modal split van 50/50 tegen 2030 voor de hele Antwerpse regio.

Wouter Van Besien. Archiefbeeld.
Joel Hoylaerts / Photonews Wouter Van Besien. Archiefbeeld.



62 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Axel Italis

    Nog eens herhalen de oplossing is er veel te laat omdat Ademloos en Straten generaal deze jarenlang tegenhielden, nu zijn ze braaf want iemand trekt er nu een loon. Intussen staat de haven van Antwerpen hopeloos achter op Rotterdam, zowel wat betreft wegen als spoorwegen ( ijzeren Rijn is nog niet in orde, in NL wel! ) ? Je kan niet verder bouwen aan iets als je de eerste stappen niet gezet hebt. Waarom is Van Hees niet gehoord in Rotterdam?????

  • Karel Van Beeck

    Vroeger was er sprake en zelfs werken om een grote ring rond Antwerpen te maken. Kijk maar naast de snelweg in Ranst waar voorbereidende werken zijn geweest. Niets mee aangevangen dank zij de politiek. Net zoals het duwvaartkanaal in Oelegem,

  • geert balliauw

    Als je foto bekijkt dan weet iedere mens dat in Antwerpen het probleem niet opgelost zal geraken met beter openbaar vervoer of meer fietsers. Het is de grootheidswaanzin van de haven met al zijn vrachtverkeer en containers, en die nemen de bus niet. En bij de huidige 15 miljoen komen er binnen 2 à 3 jaar nog 7 miljoen bij door boemerangdok op LO. Pure waanzin en welke meerwaarde ? Modalshift ? 55% nr 45% ? 45% van 22 is meer dan 55% van 15 nu als ik goed kan rekenen : dus nog meer vrachtwagens

  • GERARD DE PELECIJN

    Als wagen rijden nog duurder wordt zal de winkel ook duurder worden!

  • Jan Rodrigus

    redelijk late reactie van groen nietwaar, ze hadden hun commentaar beter geuit voor de werken starten