"Geluidshinder rond Brussels Airport groter dan officiële cijfers doen vermoeden"

Photo News
De geluidshinder rond Brussels Airport in Zaventem en omliggende gemeenten ligt in werkelijkheid tien keer hoger dan de officiële cijfers doen vermoeden. Dat stelt Groen Vlaams-Brabant op basis van nieuwe normen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

Uit berekeningen van Groen Vlaams-Brabant blijkt dat Brussels Airport het aantal mensen dat sterk lijdt onder de geluidshinder zwaar onderschat. Op basis van Vlaamse normen telt de luchthavenuitbater 14.000 zogenaamd ernstig gehinderde omwonenden. Volgens Groen Vlaams-Brabant ligt het reële aantal in de buurt van 144.000. Dat is ruim tien keer zoveel. De partij baseert zich daarvoor op nieuwe normen opgesteld door de WHO.

Brussels Airport laat jaarlijks door een universiteit (momenteel UGent) de geluidshinder berekenen op basis van de Vlaamse milieuwetgeving (Vlarem). "In Rotselaar, Tervuren en Meise zou er geen hinder meer zijn. Mensen uit die gemeenten in Vlaams-Brabant weten wel beter", zegt Tie Roefs (Groen), gedeputeerde voor Leefmilieu.

"Vlaanderen neemt genoegen met een geluidscontour vanaf 55 decibel rond de luchthaven. De WHO raadt aan om een ruimere zone vanaf 45 decibel te bestuderen. De burgemeesters van Vlaams-Brabant bestelden een studie die de hinder vanaf 45 decibel berekende. Die reikt van Dilbeek in het westen tot Aarschot in het oosten. Zuidwaarts gaat het van Hoeilaart tot Huldenberg.

Zowat driekwart van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest ligt binnen de overlastzone. In het noorden voelen ook vijf gemeenten van de provincie Antwerpen de nabijheid van de luchthaven."




26 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • leen de scheerder

    Misschien moeten wij eens klagen. De laatste jaren zijn wij het slachtoffer geworden van landende vliegtuigen naar Zaventem. Het ene vliegtuig na het ander dat overvliegt op bepaalde dagen en het gebeurd meer en meer. Soms moeten we onze t.v. veel luider zetten of we verstaan hem niet. Terwijl we niet in een landingsgebied liggen. Maar blijkbaar beslissen ze dit zelf. En wij kochtten ons huis zonder korting. Een huis in een landelijk gebied.

  • Peter Nols

    Als al die mensen in die zones nooit meer het vliegtuig zouden nemen dan blijft er al maar de helft van het vliegverkeer over. Als ze dan ook akkoord zijn om hun job in en rond Brussel op te geven en akkoord zijn dat hun werkgever naar het buitenland verhuisd dan zal Brussels Airport zelfs niet meer nodig zijn. Ze moeten dan niet meer gaan werken en kunnen zelfs overdag doorslapen want dan zal het dag en nacht stil zijn.

  • Marc Baeyens

    Groen probeert de focus te verleggen na de recente blunders in Gent. Hoe eerder er over iets anders wordt gesproken hoe liever. De groentjes zijn nog een schijn-partij als het op écht regeren aankomt. Veel meer dan de burgers ophitsen tegen het huidige beleid kunnen ze niet, nog minder praktische oplossingen aanbieden.

  • dirk de smet

    dikke zever de luchthaven was er reeds voor velen er bouwden dus nu niet komen klagen maar ja toen was het de elite die zich kon permitteren er te wonen met dik zwembad,die zijn vertrokken poen genoeg en nu zijn het de middenklasse die daar zijn gaan wonen en met de gebakken peren zitten,maar dit moeten ze geweten hebben als ze dar kwamen wonen of was de luchtgaven er toen niet?????man man man brussel een stad van ezels

  • gilbert dejonghe

    Toen ze gingen bouwen wisten ze dat er een vliegveld was , maar ja de grond was er goedkoop en nu gaan ze klagen.Hebben ze geld geroken en gaan ze klagen .Moeten maar ergens anders gaan wonen , dan is hun probleem opgelost en laten ze de mensen hun werk doen .