"File? Niet mijn schuld", vindt driekwart Belgen

De Lijn lanceert campagne 'Mobiele Maandag'

Door het gaslek in Aalst was het de hele dag aanschuiven op de E40 richting Brussel vanaf Wetteren. De politie baant zich een weg door de wagens op weg naar een interventie
Didier Verbaere Door het gaslek in Aalst was het de hele dag aanschuiven op de E40 richting Brussel vanaf Wetteren. De politie baant zich een weg door de wagens op weg naar een interventie
Eén dag per week kiezen voor combimobiliteit. Dat is het doel van 'Mobiele Maandag', de nieuwe campagne van De Lijn. De vervoersmaatschappij wil zo de Vlaming kritisch doen nadenken over zijn verplaatsingsgewoonte, het fileprobleem en het daaruit voortvloeiend ecologisch, economisch en psychologisch leed aanpakken.

Uit een mobiliteitsonderzoek van iVOX in opdracht van De Lijn bij 1.000 Vlamingen tussen 15 en 75 jaar, blijkt dat 93 procent van de Vlamingen vindt dat het mobiliteitsprobleem steeds erger wordt en dat er dringend oplossingen moeten komen. 91 procent gaf aan dat we te veel stilstaan in het verkeer. Toch verwachten Vlamingen vooral dat anderen het fileleed zullen aanpakken. Drie kwart (74 procent) vindt dat hij zelf niet aan de oorzaak van de files ligt. 

De Vlaming gelooft ook dat er alternatieven nodig zijn voor de wagen om het fileprobleem op te lossen. Zestig procent van de respondenten ziet een oplossing in het openbaar vervoer en combimobiliteit (het combineren van verschillende vervoermiddelen zoals fiets, te voet, de bus of tram, de auto...).

Vlamingen verwachten vooral dat anderen het fileleed zullen aanpakken: driekwart (74 procent) vindt dat hij zelf niet aan de oorzaak van de files ligt.
Photo News Vlamingen verwachten vooral dat anderen het fileleed zullen aanpakken: driekwart (74 procent) vindt dat hij zelf niet aan de oorzaak van de files ligt.

Fileproblematiek écht oplossen

"De files in Vlaanderen waren nog nooit zo zwaar als in 2017. Het is gemakkelijk om de schuld van de fileproblematiek op een ander te schuiven en naar een ander te kijken om het probleem op te lossen. Helaas zal die mentaliteit ons niet verder helpen", zegt directeur-generaal Roger Kesteloot. "Als we de fileproblematiek en het bijhorend leed écht willen oplossen, moeten we allemaal ons steentje bijdragen. Ook bij De Lijn willen we onze verantwoordelijkheid daarin nemen en mensen aansporen om meer te kiezen voor combimobiliteit."

Daarom lanceert De Lijn de nieuwe campagne, die vanaf 16 april de Vlaming wil aansporen om kritisch na te denken over zijn verplaatsingsgewoonte, en minstens één dag per week te kiezen voor combimobiliteit. 

"Impact kan gigantisch zijn"

Volgens professor Duurzame Mobiliteit & Logistiek aan de VUB Cathy Macharis kan de impact van Mobiele Maandag gigantisch zijn. "Als iedereen één dag de auto thuis laat, zorgt dat al voor 20 procent minder uitstoot door de wagen", zegt ze.
Wie wenst kan zich via de website registreren als Mobiele Maandagman of -vrouw. Op de website staan ook heel wat tip over hoe je combimobiel kan zijn.




87 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Eric Vanovermeire

    Morgen wil ik van Tienen naar Blankenberge en terug met mijn gezin. Ik heb de keuze : mijn 2de-hands gezinswagen (diesel van 8 jr die 5,1 liter verbruikt) of de trein. Een snelle berekening leert mij dat de bus plus trein etc me 5 maal meer kost. Gesteld dat ik een bedrijfswagen zou hebben dan kost het me zelfs nagenoeg niets en heb ik met zekerheid een zitplaats. Daarvoor wil ik wel wat aanschuiven.

  • raf peeters

    @Sobec Wessels, woon je 30 km van 't werk,wel zo zijn er veel ,schoonzoon werkt in bedrijf met 32 loonwagens ,allemaal wonen ze amper 30 km van 't werk in dezelf-de regio,32 wagens iedere dag naar en van 't werk ,terwijl met privè zeer snel aan car polen zou gedaan worden en het dus ook met 8 wagens zou kunnen m.a.w 24 stinkwagens minder op de weg.Moraal van 't verhaal,schaf de loonwagens af en verkeer zal drastisch minderen omdat van moeten zal zijn .

  • Jos Temmerman

    Ik kan zeggen niet mijn schuld ,ik neem 1 keer per maand de snelweg van Blankenberge naar Aalst en dat is alles.

  • Don Tessers

    Van wie dan wel? Repeat....te hard rijden, geen afstand houden, met mobiel of andere zaken bezig zijn, nog onder invloed van drugs en alcohol, geen richting aangeven, te kort geslapen en dus oververmoeid, te laat opstaan en haastig........wilt u nog meer weten...?

  • j Roderigas

    de schuld van het gebrekkige en dure openbaar vervoer, en gesubsidieerde voertuigen.