"Eurostadion verergert dagelijkse fileleed": geen milieuvergunning

De maquette van het Eurostadion werd een klein jaar geleden aan de pers voorgesteld.
belga De maquette van het Eurostadion werd een klein jaar geleden aan de pers voorgesteld.
De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant heeft beslist om de milieuvergunningsaanvraag van Ghelamco Invest voor de uitbating van het multifunctionele Eurostadion op parking C in Grimbergen te weigeren. Eerder weigerde de gemeente Grimbergen ook al een bouwvergunning toe te kennen, een beslissing waartegen Ghelamco beroep aantekende. Ook nu gaat Ghelamco in beroep.

In een mededeling stelt de deputatie te vrezen dat het extra verkeer dat het Eurostadion zal aantrekken een verkeersinfarct zal veroorzaken dat de draagkracht van deze omgeving overschrijdt en het dagelijkse fileleed op en rond de Brusselse ring zal verergeren.

"Bovendien zorgt het toegenomen verkeer ook voor een stijging van de luchtverontreiniging. De uitstoot van gassen zal toenemen met 3 tot 5 procent. De uitstoot van stikstof zal toenemen met 11 ton per jaar", aldus gedeputeerde Tie Roefs (Groen), bevoegd voor milieu en duurzaamheid.

Volgens Tom Dehaene (CD&V), als gedeputeerde bevoegd voor mobiliteit, zijn er momenteel onvoldoende garanties voor de uitvoering van flankerende maatregelen ter verbetering van de mobiliteit, zoals de optimalisering van de Brusselse ring en de ontsluiting van de site via noodzakelijke fiets- en openbaar vervoersinfrastructuur. Enkel de opmaak en uitvoering van een mobiliteitsconvenant tussen de Vlaamse overheid en de projectontwikkeling zou hiervoor een oplossing kunnen bieden.

Realisatie weer stuk moeilijker
Met de deputatiebeslissing wordt de tijdige realisatie van het voetbalstadion tegen Euro 2020 weer een stuk moeilijker. Eerder weigerde de gemeente Grimbergen al een bouwvergunning. Pas nadat de deputatie de buurtweg op parking C had afgeschaft, tekende Ghelamco hier eind april beroep aan (bij dezelfde deputatie). Oppositiepartij Vernieuwing in Grimbergen diende begin deze maand echter een klacht in tegen de beslissing tot afschaffing van de buurtweg, waardoor die voorlopig is opgeschort.

Ghelamco wordt bovendien geconfronteerd met nog andere obstakels om het project te realiseren. Zo liet minister van Mobiliteit Ben Weyts in maart weten dat de Vlaamse regering weigert om op parking C gronden te verkopen die cruciaal zijn voor de bouw. De KBVB liet dan weer verstaan dat het Eurostadion volgens de UEFA moet gebouwd worden op het grondgebied van Brussel, en niet in Grimbergen. Dit laatste werd echter meteen ontkend door het organisatiecomité EURO 2020 Brussels. RSC Anderlecht, dat oorspronkelijk zijn thuismatchen zou gaan spelen in het Eurostadion, gaat zoals bekend niet in op het huidige voorstel van Ghelamco.

Ghelamco gaat in beroep tegen beslissing deputatie
Ghelamco, de bouwheer van het Eurostadion, gaat bij de Vlaamse overheid beroep aantekenen tegen de beslissing van de Vlaams-Brabantse deputatie om de milieuvergunning niet toe te kennen. Dat maakte het bedrijf bekend in een persbericht.

"De deputatie doet moeilijk omdat men vreest dat het Eurostadion meer verkeer zal aantrekken en zo een verkeersinfarct zal veroorzaken in de omgeving. Dat zou kunnen opgelost worden met flankerende maatregelen, vastgelegd in een mobiliteitsconvenant."

Ghelamco merkt op dat het met de Vlaamse administratie zo'n convenant heeft opgesteld, maar dat ligt reeds geruime tijd bij de bevoegde minister. De bouwheer, die blijft geloven in een goede afloop van het project, vraagt de overheid snel te beslissen.

François De Keersmaecker bekrachtigt steun van Belgische voetbalbondtype

De Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) heeft vandaag bij monde van zijn voorzitter François De Keersmaecker zijn steun voor het Eurostadion uitgesproken. "Het Eurostadion is absoluut noodzakelijk voor een structurele en duurzame vooruitgang van het Belgische voetbal", klinkt het in een gezamenlijk persbericht van de KBVB en het organisatiecomité EURO 2020 Brussels.

"De KBVB staat 100 procent achter het Eurostadion", reageert bondsvoorzitter Francois De Keersmaecker. "EURO 2020 is een ongelofelijke opportuniteit voor de Belgische bevolking en fans van de Rode Duivels, daarvoor is een nieuw stadion absoluut noodzakelijk. Als het Eurostadion er niet komt, zullen we na afbraak van het Koning Boudewijnstadion over geen stadion beschikken van voldoende omvang waarin de Rode Duivels kunnen spelen. Bovendien bieden nieuwe stadions ongelofelijke opportuniteiten op het vlak van comfort en beleving voor supporters en nieuwe mogelijkheden in VIP en hospitality. Afhankelijk van de tegenstanders kan er, zoals we nu doen, uitgeweken worden naar andere stadions die voldoen aan de voorwaarden. Ondanks onze wil dat het stadion er komt, kunnen wij vandaag enkel de vergunningsprocedures afwachten. Als het stadion er komt, zal het één van de modernste in Europa zijn met optimale supportersbeleving en diverse hospitalitymogelijkheden."

Photo News

Minister Weyts: "Vreemde argumentatie van deputatie"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is verbaasd over de argumentatie van de deputatie van Vlaams-Brabant om de milieuvergunning voor het Eurostadion te weigeren. "Vreemd dat de deputatie zich probeert te verschuilen achter het zogenaamde ontbreken van Vlaamse mobiliteitsmaatregelen. Want in tegenstelling tot de afgelopen 10 jaar, gaat er eindelijk wel gewerkt worden aan de Ring. In 2019 gaat daar de schup in de grond waarbij wordt gewerkt aan 20 km weginfrastructuur en meteen ook 40 km fiets- en 60 km traminfrastructuur."

Weyts wijst erop dat het mobiliteitsconvenant "louter een document met vrijwillige engagementen van Ghelamco is". "Dat is helemaal niet verplicht en is ook geen verplicht element in de verschillende vergunningsaanvragen. Ghelamco kan dat wel als bijlage toevoegen bij het vergunningsdossier dat door de bevoegde onafhankelijke instantie wordt beoordeeld."

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).
BELGA Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).



8 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • gilbert Jaspers

    laat eurostadium maar komen...weliswaar zonder parkings..alléén bereikbaar te voet , met de fiets of openbaar vervoer...:-)

  • wim rooyakkers

    Het heeft nu al een bom geld gekost aan borrelnootjes en wijn en vergaderingen.

  • Bob Nalyd

    Opgedoekt. Klaar is kees.

  • Christophe CREFFIER

    Niet meer dan logisch en terecht, dit megalomane vastgoedproject met Eurostadion in is onvergunbaar op die plaats aan de Brusselse ring waar het verkeer nu al gans de dag stilstaat...

  • Iv De

    Als Brussel een stadion wilt dat ze het dan in Brussel bouwen en niet in Vlaanderen. Het is de bedoeling om Brussel verder uit te breiden. Breek het Boudewijnstadion af en zet er een nieuw op of renoveren ,het zal minder kosten. Iedereen content.