"Er komt geen sociaal plan, geen bloedbad bij Brussels Airlines"

Joel Hoylaerts / Photo News
Brussels Airlines blijft een Belgische entiteit en de Belgische home carrier. "Brussels Airlines zal blijven groeien - het professionalisme, expertise en passie van de werknemers van Brussels Airlines zijn een vitaal onderdeel op ons gezamenlijke pad naar succes", zegt Thorsten Dirks, de topman van Eurowings, vanavond in een persbericht. Etienne Davignon, topman van SN Air Holding, de overkoepelende holding bevestigt dat het hybride model behouden blijft.

Er heerste vandaag veel onzekerheid bij de Belgische luchtvaartmaatschappij, zeker nu CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaecker op een bijzondere ondernemingsraad hun ontslag hebben aangekondigd. Gustin wordt vanaf 1 april vervangen door Christina Foerster, momenteel nog commercieel directeur bij Brussels Airlines. Het gaat om de eerste vrouw aan het hoofd van een Lufthansa-filiaal. Wie de nieuwe financieel directeur wordt, is nog niet bekend. 

Zowel Gustin als De Raeymaecker zouden de transitie "steunen" en nog tot 31 maart aan boord blijven. "Bernard Gustin en Jan De Raeymaeker hebben belangrijke bijdragen geleverd aan Brussels Airlines, ze hebben het bedrijf succesvol geleid door groei en turbulente tijden. Dankzij hen is Brussels Airlines vandaag de nummer één luchtvaartmaatschappij van België", jubelt Dirks. Thibault Demoulin zal vanaf 1 april worden benoemd als Chief Operating Officer (COO) van Brussels Airlines, blijkt nog uit het persbericht. Daarnaast zullen er nog twee nieuwe leden aan het managementteam worden toegevoegd.

"We zijn ervan overtuigd dat het nieuwe team, samen met de rest van het personeel, de nu al succesvolle samenwerking tussen Brussels Airlines en Eurowings verder zal versterken. Alleen samen kunnen we de Europese luchtvaartindustrie vormgeven en kunnen we onze plannen voor duurzame groei laten slagen. Brussel blijft als Europese hoofdstad vitaal in onze groeistrategie", zegt de Eurowings-topman. 

Eurowings Group

"Brussels Airlines gaat niet verdwijnen in Eurowings. Er is geen sociaal plan op komst, geen bloedbad", stelt Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur van de overkoepelende SN Airholding. "Het hybride model blijft behouden." Al kan hij niet uitsluiten dat er hier en daar toch een job zou verdwijnen.

Volgens Davignon zullen Eurowings en Brussels Airlines samen de Eurowings Group gaan vormen, naar het beeld van de Lufthansa Group, die de merken Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines omvat. "Maar schrijf niet dat Brussels Airlines gaat verdwijnen in Eurowings", benadrukte Davignon. "Brussels Airlines blijft bestaan als een Belgisch juridisch bedrijf, met een raad van bestuur met onafhankelijke bestuurders en een managementcomité."

Brussels Airlines blijft bestaan als een Belgisch juridisch bedrijf, met een raad van bestuur met onafhankelijke bestuurders en een managementcomité

Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur van de overkoepelende SN Airholding

Ook het hybride model, met korteafstandsvluchten (point-to-point) gecombineerd met connectievluchten voor het langeafstandsnetwerk, blijft volgens hem behouden. "Er is een gezamenlijke wil om Brussels Airlines te doen groeien, een status quo is niet genoeg", klonk het nog. Volgens Davignon zal het Afrika-netwerk groeien, en hij herhaalde dat Brussels Airlines voor Eurowings vluchten gaat uitvoeren vanuit Düsseldorf. Lufthansa zal ook tickets gaan verkopen voor langeafstandsvluchten van Brussels Airlines, wat nu nog niet het geval is.

Werkgelegenheid?

Ook over de werkgelegenheid klonk Davignon vrij geruststellend. "Zolang er groei is, neemt de werkgelegenheid toe", zei hij. Zeker piloten en cabinepersoneel mogen op beide oren slapen. Wat de ondersteunende activiteiten betreft, kon Davignon geen garanties geven. "Ik kan niet voorspellen wat er de komende jaren gebeurt", zei de bestuursvoorzitter. Brussels Airlines is voortdurend op zoek naar kostenbesparingen, maar dat staat niet per se gelijk aan jobverlies, benadrukte hij.

Morgen komt Thorsten Dirks zijn plannen uit de doeken doen bij Brussels Airlines. Tot dan zijn er normaal gezien geen acties te verwachten bij de luchtvaartmaatschappij, zeggen de vakbonden.

Joel Hoylaerts / Photo News

Incompatibel

Het aangekondigde vertrek van Bernard Gustin als CEO van Brussels Airlines was niet het gevolg van goed of slecht beheer, maar wel van relationele problemen tussen hem en de aandeelhouders van Lufthansa, laat Davignon tot slot nog verstaan. "Personen konden niet meer samenwerken." De raad van bestuur van SN Airholding kon alleen maar "met droefheid" die "incompatibiliteit van relaties tussen mensen" vaststellen. Daarop werd beslist afscheid te nemen van Gustin en van financieel directeur Jan De Raeymaeker. 

Uitloper

"Wat vandaag gebeurt bij Brussels Airlines, is de uitloper van een strategische beslissing die 10 à 15 jaar geleden werd genomen. Ik denk dat we vandaag met onze overheidsparticipaties op een veel strategischere manier omgaan." Dat zei vicepremier Alexander De Croo (Open Vld) vanavond in "De afspraak" op Canvas.

De Croo wees erop dat Lufthansa bij Brussels Airlines instapte op een moment dat de maatschappij het erg moeilijk had. Bovendien is het duidelijk dat kleine luchtvaartmaatschappijen momenteel maar moeilijk kunnen overleven, denk maar aan Air Berlin en Alitalia.

Overheudsbedrijven

Maar voor overheidsbedrijven als bpost en Proximus ziet De Croo een andere toekomst weggelegd. De strategie voor die bedrijven is heel duidelijk, klonk het. "Het is de bedoeling dat zij bedrijven overnemen, en niet dat zij overgenomen worden."

Beide bedrijven spelen strategisch een belangrijke rol in de Belgische economie. "Dan is het belangrijk dat je het beslissingscentrum in eigen land behoudt. Ik wil niet zeggen dat de overheid absoluut meerderheidsaandeelhouder moet blijven, maar een beslissingscentrum behouden is essentieel."




45 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Jan Boden

    Het wordt dus een gewoon bloedbad.

  • joannes Roderigas

    zeer verbaasd dat Davignon alleen maar praat over de lange afstandsvluchten, voor de rest zeer oppervlakkig, geloof hem niet.

  • Nadir van Thielen

    giteren nog de voledige geschidenis besproek in min eigen oren. ja ik lees niet alleen met mij ogen maar zeg zo veel mogelijk woorden voor taalvadighied van mijn eigen levenm te vertaaan en ja het is hard om u dan te horen denken je leest het verkeerd maar dan als je het zecht in het aangenamer om dat te doen ,

  • Michele Geers

    De klassieke truuk bij overnames ,van ; “ Er gaat niets veranderen”,....tot ze uit het nieuws zijn en ze geen spaander meer heel laten. Nu zullen we voor intercontinentale vluchten ,Zaventem mogen vergeten als non stop vlucht en zoals iedereen 300 kms mogen doen en kiezen uit Frankfurt,Parijs,Amsterdam . Belgie is een stad groot op de wereldkaart en moet leren zich ook zo te gedragen.

  • chris delanghe

    De zakkenvullers hebben weer heel goed hun zakken gevuld en intussen gefaald in hun beleid, zoals we dat intussen gewoon zijn. De Bilderbergers zullen het wel flikken dat de belastingsbetalers en schuldslaven hiervoor opdraaien. Ga er maar van uit dat de waarheid net iets anders zal zijn dan wat men beweert. De boel uitverkopen voor en prikje en dan investeren ?!? Dan zijn "ze" weer wat dichter bij hun sinister doel, en worden wij nog maar eens wat armer....