“Druk 1 voor ziekenwagen of brandweer, 2 voor politie”: wie noodnummer belt, hoort binnenkort keuzemenu

De overheid zal het Europese noodnummer 112 nog meer gaan promoten. Wie in nood is, krijgt bovendien een keuzemenu te horen.
photo_news De overheid zal het Europese noodnummer 112 nog meer gaan promoten. Wie in nood is, krijgt bovendien een keuzemenu te horen.
“Noodcentrale, blijf aan de lijn. Voor ziekenwagen of brandweer, druk  1. Voor politie, druk 2.” Wie naar een noodnummer belt, zou weleens eerst een keuzemenu moeten doorlopen. 

Burgers in nood weten vaak niet welk noodnummer ze moeten bellen: is dat 100 (ziekenwagen of brandweer), 101 (politie) of 112 (het Europese noodnummer)? Ook al kom je bij de ‘verkeerde' dienst terecht, operatoren van de ene noodcentrale schakelen je automatisch door naar een collega in een andere noodcentrale. Maar dat vraagt soms wat tijd en kan dus efficiënter, klinkt het bij de FOD Binnenlandse Zaken. Zij promoten voortaan nog maar één noodnummer: 112. Bovendien werken ze aan een keuzemenu dat iedereen eerst zal moeten doorlopen om geholpen te worden. De boodschap duurt van eerste beltoon tot het einde zo’n 12 seconden. Heb je een keuze gemaakt, dan word je doorverbonden met de juiste noodcentrale.

Sinds 1 oktober vorig jaar liep er al een proefproject in de provincies West-Vlaanderen en Namen. Alle bellers van de noodnummers 112, 101 en 100 - ook al zijn die laatste twee intussen vervangen door het Europese nummer  - kregen daar de twee keuzes te horen. Het project is nu positief geëvalueerd. Wanneer het ingevoerd wordt, is nog niet duidelijk. Eerst moeten er nog een aantal technische problemen van de baan.




28 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Francois stras

    Als je op dat moment in paniek bent, wat zo wel zal zijn is het niet simpel en denkelijk tijd verloren.

  • Karel Van Beeck

    Nog meer tijdverlies dus om dringende hulp te krijgen!

  • Didi Bellens

    Is dit een grap??? Dat is schandalig, precies dat je bij uw volle verstand bent als je iets voor hebt. Dus zeker helemaal geen goed idee. Welke zot heeft dit nu weer eens voorgesteld? Weet je hoeveel tijd je verspeeld door te moeten wachten op bel 1 of 2 of ..... Typisch belgisch, onbegrijpelijk en ongelooflijk.

  • Ramon Simon

    Het probleem is dat men tijdens het proefproject niet weet als er mensen niet in slaagden om een nummer te selecteren. Je zal maar niet helder kunnen denken, zoals een oudere die dringend hulp nodig heeft, en dan terug inhaken.

  • Cecarine De Smet

    Geen goed idee, het is al een panieksituatie en iedereen is zenuwachtig, dan al die seconden verliezen en velen zullen moeten herbeginnen. Nee.....zelfs in de verpleging als er een reanimatie is, is het altijd.een kleine panieksituatie