"Digitaal kunnen communiceren met overheid moet norm worden"

BELGA
Binnen vijf jaar moeten burgers en bedrijven al hun contacten met de overheid elektronisch kunnen laten verlopen. Die omslag naar een "digitale overheid" schuift minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) vandaag naar voren, naar aanleiding van een werkbezoek aan Estland, een voorloper op het vlak van e-government. Bedoeling is vanaf volgend jaar de elektronische facturatie geleidelijk aan te verplichten.

"Voor burgers in Estland is het de normaalste zaak dat overheidsdiensten in eerste instantie elektronisch beschikbaar zijn: van e-politie tot e-healthcare en e-verkiezingen", legt minister De Croo uit. "De meeste Esten denken er niet aan om terug te grijpen naar papier. Ze beschouwen de elektronische overheid als een vorm van comfort waardoor ze meer tijd over hebben om leuke dingen te doen."

De liberale vicepremier wil die digitale omslag ook in ons land maken. Daarom schuift de federale regering "digital as default" naar voor: het digitale moet de norm zijn. "Bedoeling is om binnen vijf jaar volledig de omslag te hebben gemaakt naar een digitale overheid. Burgers en bedrijven moeten al hun contacten met de overheid elektronisch kunnen laten verlopen", aldus De Croo. Vandaag gebruikt een derde van de gezinnen en drie kwart van de bedrijven het internet om te communiceren met de overheid. "De ervaring in Estland leert dat dit nog veel beter kan", luidt het.

De minister merkt op dat een digitale overheid meteen ook een papierloze overheid betekent. Een ruimer gebruik van de digitale handtekening zal daarom onder de loepe moeten worden genomen. "E-facturatie is een andere belangrijke hefboom om efficiënter en goedkoper te werken", aldus nog De Croo. "De Federale Dienst Administratieve Vereenvoudiging berekende dat 100 procent e-facturatie leidt tot een besparing van 3,5 miljard euro. Vanaf volgend jaar zullen we elektronische facturatie dan ook geleidelijk aan verplichten."