“De Lijn is kapot bespaard”: debat in Vlaams Parlement verhit gemoederen

Lydia Peeters.
BELGA Lydia Peeters.
“De berichtgeving over De Lijn baart me zorgen. Er is sprake van onrust bij het personeel en de reizigers.” Dat verklaarde minister van Mobiliteit Lydia Peeters naar aanleiding van het debat over de toekomst van De Lijn in het Vlaams parlement. Dat ook de plannen van de nieuwe regering die onrust zouden aanwakkeren, is volgens haar ongegrond. "Wij willen van De Lijn een performant bedrijf maken dat efficiënt omgaat met overheidsmiddelen", aldus Peeters. 

De Lijn lijkt in de hoek te zitten waar de klappen vallen. Het regent negatieve signalen over de vervoersmaatschappij. Het aantal klachten over de gebrekkige stiptheid zit op recordhoogte, de tevredenheid van de reizigers scoorde nooit eerder zo laag. De maatschappij moet steeds meer ritten schrappen, onder meer omwille van een nijpend chauffeurstekort. Daarbovenop raakte eerder deze week bekend dat een pak managers en experts de jongste maanden het "zinkende schip” verlaten hebben. 

Reden voor een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement. Het werd een bij momenten scherp en ideologisch onderonsje tussen meerderheid en oppositie. Volgens oppositiepartijen Groen, sp.a en PVDA liggen de besparingen op de werkingsmiddelen van De Lijn aan de basis van het stijgende ongenoegen en de dalende dienstverlening. 

Björn Rzoska.
BELGA Björn Rzoska.

“Kapot bespaard”
Björn Rzoska (Groen) erkent wel dat er extra geïnvesteerd is in nieuwe bussen en trams. "Maar wat helpen extra bussen en trams als de dienstverlening niet kan gegarandeerd worden?", aldus Rzoska. Sp.a-parlementslid Els Robeyns vindt dan weer dat de regering met een crisisplan moet komen voor De Lijn. PVDA-fractieleider Jos D'Haese ging nog een stapje verder en vindt dat De Lijn "kapot bespaard” wordt.

De kritiek van de oppositie schoot bij de meerderheid in het verkeerde keelgat. "Ja, de dienstverlening kan beter en ja, het management schiet misschien tekort. Maar het fabeltje dat De Lijn wordt kapot bespaard klopt niet", reageerde CD&V-parlementslid Karin Brouwers. 

Jos D’Haese.
Photo News Jos D’Haese.

“1,3 miljard is kolossaal bedrag”
Volgens Open Vld-parlementslid Marino Keulen gaat er 1,3 miljard euro naar De Lijn. "Een kolossaal bedrag." En ook Bert Maertens (N-VA) ontkent dat de Vlaamse regering snijdt in het openbaar vervoer. "Insinueren dat deze regering nog eens zal snijden in De Lijn is holle retoriek", aldus Maertens. 

De N-VA'er richtte zich specifiek tot D'Haese. "Ik kan u een tip geven: wie af en toe eens op dieet gaat en aan zijn/haar conditie werkt, die gaat betere prestaties afleveren en betere resultaten boeken. Ik denk dat dat de les is voor De Lijn.”

Waarschuwing
De meerderheidspartijen verdedigen ook de plannen om een tender uit te schrijven in een van de vijftien vervoersregio’s. Op die manier kan De Lijn volgens N-VA, CD&V en Open Vld bewijzen dat ze klaar is om de concurrentie met de privésector aan te gaan, is de redenering. Enkele oppositiepartijen waarschuwen echter voor de mogelijke risico’s van de privatisering van het openbaar vervoer. Zo wordt er gevreesd voor hogere ticketprijzen en een slechtere dienstverlening.

Mobiliteitsminister Peeters wachtte tot het slot van het debat om tussen te komen. De Open Vld-minister erkent dat de berichtgeving haar ook zorgen baart en dat er ongerustheid is bij het personeel en bij de reizigers. Peeters heeft al contact gehad met de vakbonden en ook met directeur-generaal Roger Kesteloot. Ze plant ook een gesprek met de raad van bestuur van de vervoersmaatschappij.

Volgens Peeters heeft Kesteloot bij haar “geen enkele keer gezegd dat er te weinig exploitatiemiddelen zijn of middelen om de chauffeurs te betalen”. Dat er bij de vakbonden en het personeel ongerustheid zou zijn over de plannen van de Vlaamse regering met De Lijn is volgens haar dan ook onterecht.




7 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Albert De Vries

    Bij De Lijn dwaalt het "openbaar spook" van vroeger nog steeds rond mét de bijhorende openbare toestanden welke men in de privé niet vindt. Vraag het bijvoorbeeld aan de er nog steeds ronddwalende koffiemadam na het plaatsen van koffieautomaten. Performant, efficiënt, klantvriendelijk en goed bestuurd zijn zo nog mijlenver verwijderd voor De Lijn

  • GUNTER ORTMANN

    Bepaalde partijen jagen mensen weg van het openbaar vervoer. Ze worden rechtstreeks de bedrijfswagen in gejaagd. Aan deze laatste wordt niet geraakt. Verzadigd verkeer, milieu,...???

  • Jan Boden

    Zorg voor goede verbindingen tussen de steden, voor kortere verplaatsingen is er de elektrische velo.

  • Rik Connaerdt

    In 2015 bedroeg de dotatie 900 miljoen€. Nu blijkbaar 1,3 miljard€. ik vraag me af of het geld van de vervoersbewijzen en abonnementen daarbij geteld is of niet. Kapot bespaard is hier een eufemisme voor wanstallige spilzucht onder het motto: de balstingbetaler betaalt toch. daarom een paar tips: Laat die superbekwame managers gaan. Ze zitten er al 20 jaar en het resultaat mag gezien worden. Schaf buslijnen, die niet of amper gebruikt worden, af. Zorg voor goeie aansluitingen met de trein.

  • Jeroen Van Vosse

    "Ik kan u een tip geven: wie af en toe eens op dieet gaat en aan zijn/haar conditie werkt, die gaat betere prestaties afleveren en betere resultaten boeken. Ik denk dat dat de les is voor De Lijn.” zullen we beginnen bij de overheid dan?