"Bpost haalt voor het eerst in vijf jaar doelstelling leveringstermijnen"

 Een postbode van Bpost in Oostende, beeld ter illustratie.
Photo News Een postbode van Bpost in Oostende, beeld ter illustratie.
Bpost heeft het voorbije jaar voor de eerste keer in vijf jaar de doelstelling voor de leveringstermijnen van prioritaire en niet-prioritaire post gehaald. Dat heeft topman Koen Van Gerven vandaag in de Kamercommissie Mobiliteit en Overheidsbedrijven verklaard, toen hij vragen kreeg over de kwaliteit van de postbedeling en over de klantentevredenheid. 

In 2019 werd de priorzegel opnieuw ingevoerd. Ruim 96 procent van die priorbrieven werd een dag na afgifte bezorgd, aldus Van Gerven. Voor de non-priorbrieven is meer dan 99 procent binnen de vooropgestelde termijn bezorgd. 

Over het absenteïsme (verzuim) bij bpost -dat in 2018 nog piekte op 7,85 procent- gaf de topman geen cijfers, maar hij zei wel dat er vorig jaar "stappen vooruit zijn gezet". Het blijft wel een grote uitdaging, aldus Van Gerven. "We hebben geprobeerd om dit probleem te objectiveren, maar kunnen enkel vaststellen dat het om complexe materie gaat. Het blijft een uitdaging, maar dat geldt ook voor de hele maatschappij."  

Van Gerven gaf ook nog mee dat de aanwervingen bij bpost iets vlotter verlopen. "We hebben inspanningen gedaan om de attractiviteit van de job te vergroten, onder meer door extra loon en extra vakantiedagen. We vinden nu iets makkelijker nieuw personeel, al blijft het in sommige streken wel een uitdaging.”




11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Yvan Lissens

    Het zal wel... Pakjes leveren ze gewoon niet meer, ze droppen gewoon een papiertje in de bus dat je het pakje moet gaan afhalen in het postkantoor, dat gaat sneller dan aanbellen. Op papier lijkt alles misschien prima, maar in de praktijk is het heel anders.

  • Kim Van Reeth

    Werk eens voor de post en dan zullie zo'n grote mond niet meer opzetten! Want in weer en wind gaan ze erdoor en ja er gebeuren fouten maar bij jullie niet?

  • FRANK WILLEMS

    Ik sta in de douche als post bode aanbelt voor een aangetekend schrijven mijn echtgenote zegt mijn man staat in de douche ... postbode antwoorden dan kom ik straks terug ik moet toch passeren om binnen te gaan . Zoals belooft deed die man ik had hem nog nooit ontmoet .

  • Jeroom De Wilde

    Een overlijdensbericht verstuurd op 2 januari met een speciale prior zegel is toegekomen op 7 januari; Dus op de dag van de begrafenis. Heb de brief pas vrijdagavond in de brievenbus gevonden. Toen mijn echtgenote op 29 mei overleed en ik 210 berichten verstuurd met de speciale Prior zegel .Ik heb weet van 17 brieven die na de begrafenis zijn toegekomen. Dus ik heb geen goede ervaringen met BPost.

  • Johan Billiet

    Krijg zonder mankeren en zeer stipt ongevraagde reclame (waarvoor de post betaald krijgt) die ik dan even snel en stipt in de papiervuilbak kieper..als daar nu en dan eens een "normale zending" heeft de verzender pech...Zonder die verplichte reclame zou de postman zijn ronde sneller en meer efficiënter kunnen afwerken...maar ja..da's waarschijnlijk te efficiënt gedacht voor de postmanager(s)..??