"Beginnende leerkrachten niet enkel als hulpbehoevend zien, maar ook als experten"

Illustratie.
thinkstock Illustratie.
Geert Kelchtermans, die aan de KU Leuven de onderzoeksgroep Onderwijsvernieuwing en Ontwikkeling van Leraar en School (COOLS) leidt, pleit er in de Dagkrant van de universiteit voor om nieuwe leerkrachten positiever te benaderen. Hij doet dat naar aanleiding van de verplichting die vanaf dit schooljaar geldt om beginnende lesgevers zeer intensief te begeleiden.

De beleidsmaatregel om beginnende leraars te helpen geleidelijk in de job te groeien, is volgens Kelchtermans goedbedoeld. "Maar de beginner wordt gezien als iemand die nog belangrijke tekorten vertoont en van wie de ontbrekende expertise bijgespijkerd moet worden." Scholen moeten volgens Kelchtermans inzien dat de beginnende leerkrachten een troef kunnen zijn voor hun school, wat op zijn beurt de kans vergroot dat deze vanaf het begin professionele succeservaringen opdoen. 

Zo kunnen de bedenkingen die starters hebben over de manier van werken op school 'eyeopeners' zijn voor collega's en schoolleiding. "Om eerlijk te antwoorden, zullen ze moeten stilstaan bij de gangbare praktijken, wat een perspectief opent voor schoolontwikkeling." Omdat ze recent afstudeerden aan de lerarenopleiding zal hun kennis op bepaalde domeinen meer up-to-date zijn, waardoor ze vernieuwende praktijken kunnen binnenbrengen, zoals ICT-toepassingen en co-teaching. De begeleidingsrelatie biedt bovendien ook voor de mentor kansen op een brede en diepe reflectie over het hele schoolgebeuren.

"Reden genoeg dus om bij de invulling van de 'aanvangsbegeleiding als recht en plicht' de beginnende collega's niet enkel te benaderen als hulp- of zorgbehoevend. Integendeel zelfs. Ze zijn gekwalificeerd en voegen ook expertise toe aan het schoolteam. Samen met een frisse blik en creatieve ideeën. Die erkennen en expliciet waarderen geeft ongetwijfeld een boost aan hun zelfwaardegevoel en motivatie. En laat dit nu net de zaken zijn die volgens onderzoek het uitstaprisico verkleinen", zegt Kelchtermans. 




3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Gerd Van nieuwenhove

    Zorg dat de nieuwe leerkrachten eerlijk een vaste plaats bekomen .. Ze niet laten bedelen voor werk en ze van jut naar heir te laten lopen ! En zeker de vriendjes en vriendinnetjes niet helpen aan jobke ?

  • Maartje Nieuwboter

    Het loopt al mis in de lerarenopleiding. Daar mogen ze in groep papers maken. groepswerk is dodelijk als voorbereiding op een job die je uiteindelijk toch alleen moet klaren, en papers maken is nu niet meteen iets wat superbelangrijk is in de klaspraktijk. Een doorgedreven theoretische basiskennis, dàt is wél een fundament waar je een leven lang kan op bouwen, maar uitgerekend dat stoppen de Verlichte pedagogen nogal graag in de verdomhoek.

  • RENE LENAERTS

    En als ze die leerkrachten al vinden, wie schiet er dan over om hen te begeleiden?