"Als uw kind niet stopt met wenen, vlieg je van bus"

JONGE MOEDER DIENT KLACHT IN TEGEN CHAUFFEUR DE LIJN

Selien en haar dochtertje bij de halte waar ze gedwongen moesten afstappen.
Aerts Selien en haar dochtertje bij de halte waar ze gedwongen moesten afstappen.
Een jonge mama is zaterdag door een chauffeur van De Lijn van de bus gezet omdat haar dochtertje van 1 huilde. "Eerst had de bestuurder nog geroepen dat ze moest zwijgen", zegt Selien Huysmans (20) uit Begijnendijk. "Twee haltes verder was zijn geduld op."

Zaterdag even voor 17 uur was Selien Huysmans samen met haar dochtertje op de bus gestapt aan het station in Mechelen, op lijn 510 richting Heist-op-den-Berg, om zo thuis te geraken. "Elyana is 13 maanden oud en heeft zo haar eigen willetje. Stilzitten is niets voor haar, ze stapt liever rond. Maar omdat ik dat niet veilig vind op de bus, nam ik haar op mijn schoot." Zoals dat gaat met peuters die hun zin niet krijgen, begon het meisje prompt te huilen. Vervelend voor de mama en het handvol andere passagiers, maar niets uitzonderlijks. Al dacht de chauffeur daar anders over. "Aan een halte in Putte draaide hij zich kwaad naar mij om. 'Laat je dochter zwijgen", tierde hij. 'Je hebt nog twee haltes de tijd om haar te kalmeren. Anders stap je uit.' Alsof het zo simpel is om een peuter stil te krijgen. Die chauf- feur had duidelijk geen ervaring met kleine kinderen. Enfin, hoe hard ik ook mijn best deed, Elyana bleef wenen."

Geen zin in discussie

De bestuurder hield woord: twee haltes verder zette hij z'n bus aan de kant en draaide zich opnieuw om naar moeder en dochter. "'Hier kunnen jullie uitstappen', zei hij droogweg. De vijf andere reizigers op de bus keken verbaasd op en begonnen zich te roeren, maar ik had geen zin in een discussie. Verbouwereerd heb ik mijn spullen bij elkaar gezocht en ben ik samen met Elyana van de bus gestapt." "Achter onze rug sloten de deuren en reed de bus verder. Daar stond ik dan, naast een drukke weg, met een jengelend peutertje dat net kan stappen. Ik kon met haar toch niet naar huis wándelen..." Dus zat er voor Selien niets anders op dan haar moeder te bellen en te wachten tot die hen met de auto kwam oppikken. Eén dag later is de jonge mama nog altijd onder de indruk van het incident. "Ik gebruik regelmatig het openbaar vervoer, zeker op die lijn. Nog nooit heb ik problemen gehad. De bestuurders zijn altijd erg vriendelijk, maar deze chauffeur had ik nog nooit gezien. Ik denk niet dat ik me snel weer op m'n gemak zal voelen op een bus van De Lijn."

Ook maar mensen
"Als de uitleg van mevrouw klopt, dan kan het gedrag van de chauffeur absoluut niet door de beugel", reageert Astrid Hulhoven van De Lijn. "Ik raad haar dan ook aan om contact op te nemen met onze klantendienst en een klacht te laten registreren. Ik start alvast een intern dossier op. Dan kunnen we onderzoeken wie er aan het stuur zat en hem uitnodigen voor een gesprek. Aan elk verhaal zijn er twee kanten, dus we horen ook graag zijn versie. De feiten zijn niet goed te praten, maar onze werknemers zijn ook maar mensen. Misschien was er eerder op de dag iets gebeurd waardoor de man overstuur was." Selien Huysmans zal zeker een klacht indienen, zegt ze. "Want ik wil niet dat andere moeders met kleine kindjes hetzelfde overkomt."