250.000 euro boete per uur als luchtverkeersleiders skeyes dienst tot maandagochtend niet verzekeren

BELGA
Een rechter in kort geding verplicht skeyes om de luchtverkeersleiding te garanderen tot en met maandagochtend 9 uur. Als het bedrijf dat niet kan verzekeren, dan moet het een dwangsom van 250.000 euro per uur onderbreking betalen. Dat bevestigen de woordvoerders van de luchthaven van Luik en van het bedrijf LACHS.

De uitspraak komt er nadat twee bedrijven actief op de luchthaven van Luik -Liege Cargo Handling Services (LACHS) en Cargo Airlines (CAL)- een kort geding hadden aangespannen.

De twee zijn van plan om daarna een nieuw kort geding in te dienen bij de ondernemingsrechtbank van Luik. “Maar in tussentijd had onze advocaat onderzocht of het niet mogelijk was om al dwangsommen op te leggen”, preciseert David Alexis, adjunct-directeur-generaal van LACHS. Die gelden tot maandagochtend.

Al weken sociale onrust
Bij skeyes heerst er al weken sociale onrust, uit protest tegen de werkdruk en de arbeidsorganisatie. Doordat er te weinig luchtverkeersleiders beschikbaar waren, moest het vliegverkeer van en naar ons land al verschillende malen voor enkele uren stilgelegd worden. Dat gebeurt vooral ‘s nachts waardoor er vooral gevolgen zijn voor cargomaatschappijen, in het bijzonder op de luchthaven van Luik.

De rechtbank meent dat de onderbrekingen bij de luchtverkeersleider van die aard zijn dat ze “ernstige en onherstelbare schade kunnen berokkenen” aan de klagende bedrijven. “Skeyes lijkt geen enkele maatregel te hebben genomen om de uitvoering van zijn wettelijke opdracht te garanderen”, gaat het verder. Het bedrijf kan bijvoorbeeld een beroep doen op derden, luidt het.

Skeyes wil voorlopig niet reageren op de beslissing van de rechter.




36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Mario Knapen

    We moeten niet altijd maar de luchtverkeersleiders de schuld van alles geven. Zij doen prima werk onder zware werkdruk. De enige die hier alles verziekt is de CEO. Hij zet iedereen onder druk en lost niets op. Zolang deze persoon niet opstapt zal er spijtig genoeg niets veranderen.

  • Paulus Boogaers

    Opdoeken, ontslaan, terecht? Is dat de nieuwe manier om met (terechte) eisen van werknemers om te gaan? Is het de bedoeling dat we met zijn allen terug op nul komen? Of trekken we aan 1 zeel en proberen we toch een beetje mee te delen met de rijkdom van die enkelen?

  • Jan Boden

    Dat werk kan wegens overlap makkelijk door de buurlanden worden overgenomen. Een speldekopland als België heeft geen luchtverkeersleiders nodig.

  • Georges Vande Velde

    Intoxicatieverlof ? Leg mij dat eens uit. Iemand die dagelijks de baan op moet kan dan door de lichtvervuiling dergelijke onzin ook inroepen!

  • Georges Vande Velde

    Correcte beslissing ! Redelijkheid is tegenwoordig niet meer mogelijk. Vakbonden zet u gereed om eventueel bij te passen !!!