Belgische toeristen 'pechvliegtuig' boos: "Jetair is hier nergens te bespeuren"

De ongeveer 200 Belgische toeristen die vanochtend rond 10 uur met 24 uur vertraging hadden moeten landen op de luchthaven van Zaventem, zitten nog altijd vast in Miami. Dat bevestigt de woordvoerder van Jetair, Hans Vanhaelemeesch. Ondertussen is wel duidelijk geworden dat de getroffen reizigers vandaag nog naar België zullen afreizen. "Zij kunnen om 11 uur plaatselijke tijd (17 uur in België) een vlucht naar Brussel nemen."

"De Boeing is gerepareerd, het vliegtuig is operationeel. Maar de bemanning moet nu eerst zijn verplichte rusttijd opnemen", aldus de woordvoerder. De aankomst van de Miami-vlucht op Zaventem is voorzien in de nacht van zondag op maandag.

Het Nieuwsblad berichtte in zijn zondagseditie over het onfortuinlijke lot van de Belgen in Miami. Volgens de krant kende het bewuste toestel van Jetair de afgelopen maanden al verschillende technische problemen.

De passagiers reageren boos wegens een gebrek aan communicatie vanwege de touroperator. "Jetair is hier nergens te bespeuren", bevestigt reiziger Kelly Dekeersgietr aan VTM NIEUWS. "Er wordt totaal niet gecommuniceerd. Wij zijn het beu en gaan een terugvlucht boeken bij een andere maatschappij." Jetair van zijn kant verontschuldigt zich. "De Amerikaanse wetgeving belet ons tot bij de passagiers te komen in de luchthaven. Maar dat wil niet zeggen dat we er niet alles aan gedaan hebben om iedereen te helpen", luidt het.

"Wij schieten tekort in die zin dat we niet de service kunnen bieden die we elders wel leveren. We gaan de passagiers zeker op de juiste manier compenseren", zegt Vanhaelemeesch. Een van de gestrande reizigers doet zijn beklag bij RTBF. "Een nachtje overnachten in een hotel heeft me 340 dollar gekost." Sommigen moesten twee nachten op de luchthaven van Miami doorbrengen, zonder zelfs een dekentje, getuigde een dame op de VRT-radio.

De reden voor de vertraging was een technisch defect van de Boeing 767 van Jetair. "Het zoveelste in korte tijd", zegt Ralph Pais van Claim It, het juridische kantoor dat passagiers bijstaat om een compensatie te krijgen in geval van vertragingen. "Dat vliegtuig alleen was in de voorbije drie maanden al goed voor elf zware vertragingen."

Dit vliegtuig was in de voorbije drie maanden al goed voor elf zware vertragingen

Ralph Pais van Claim It