Amerikaanse kleinhandel voert campagne tegen Trump

afp
De kersverse Amerikaanse president Donald Trump kan nog meer tegenwind verwachten, ditmaal van de Amerikaanse kleinhandel. Zo'n 100 winkelketens en sectororganisaties, waaronder Walmart, Target en Best Buy, vormen front tegen de plannen van Trump om een hoge importbelasting te heffen. Ze starten een campagne: "Americans for Affordable Products" oftewel "Amerikanen voor betaalbare producten".

In de campagne wordt gewaarschuwd voor de negatieve gevolgen van de geplande grensbelasting. Importproducten zouden 20 procent duurder worden. Met die taks wil de Amerikaanse regering de bouw van een muur met Mexico financieren.

Maar zo'n 97 procent van alle kledij en schoenen in de Verenigde Staten wordt geïmporteerd, net als 90 procent van de elektronica. Ook suiker, koffie en andere voedingsmiddelen zouden getroffen worden.

De Amerikaanse kleinhandel waarschuwt dat de prijzen van kleding, levensmiddelen, medicijnen, benzine en andere basisproducten voor de gewone Amerikaan duurder worden, concreet tot 1.700 dollar per jaar. Anderzijds zou Trump wel een lastenverlaging toekennen aan andere categorieën. Met de AAP-campagne hoopt de sector dat de consument zijn ongenoegen zal laten blijken.