5 tips om weer in vorm te geraken

Fotalia
Hebt u ook de kwalijke gewoonte om u steeds vaker neer te zetten? Zowel thuis als op kantoor? Om minder te bewegen? Het resultaat: weinig of geen energie, een slecht humeur of zelfs gezondheidskwaaltjes. U bent dan ook vastberaden om u aan uw goede voornemen voor 2017 te houden: weer in vorm geraken! Deze 5 tips helpen u alvast op weg.

Enquêtes en onderzoeken bevestigen dat de gemiddelde mens - van het moment dat hij opstaat tot hij gaat slapen - het grootste deel van zijn tijd zittend of inactief doorbrengt. Een verontrustende vaststelling als je weet dat een sedentair leven meer doden maakt dan roken. En hoe meer tijd iemand zittend doorbrengt overdag, hoe korter zijn levensverwachting. De hoogste tijd dus om daar verandering in te brengen!

Ga vaker te voet  
Die voeten hebben we om een goede reden gekregen! 15 tot 20 minuutjes wandelen per dag, is al een mooi begin. Te saai zegt u? Wie zegt dat u ondertussen geen telefoontje kunt doen of een audioboek kunt beluisteren? Zolang u zich maar bezighoudt en actief blijft!

Werk vaker rechtstaand  
Door op deze dynamische manier te werk te gaan - al was het maar een uur per dag - zou uw productiviteit tot 20 % stijgen! Ook uw energiepeil zou erop vooruitgaan en u zou zich 's avonds beter in uw vel en minder moe voelen. U kunt uw bureau niet in de hoogte verstellen? Dan vergadert u voortaan toch gewoon rechtstaand. Vergaderingen die rechtstaand worden gehouden, duren bovendien minder lang en zijn toch doeltreffender. Ook bellen kunt u perfect rechtstaand doen.  

Zorg er in ieder geval voor dat u om de 2 à 3 uur even rechtstaat om 2 tot 3 minuutjes rond te wandelen of te stretchen.

Compenseer 20 minuten inactiviteit door 20 minuten te bewegen
U wil wel meer bewegen, maar hebt geen tijd ... Herkenbaar, niet? De oplossing: in plaats van 's avonds 20 minuutjes tv te kijken of te surfen, beweegt u erop los. Wedden dat u nog genoeg tijd overhoudt om u achteraf neer te vlijen in de sofa?

Of voorzie tijdens uw middagpauze 10 minuutjes voor een wandelingetje. Let er ook op dat u niet te veel eet en vermijd alcoholische dranken. Maar dat pilsje kan u net zo smaken ... Vervang het door een Jupiler 0,00 % alcohol: die smaakt net als een echt biertje, maar zorgt er wel voor dat u de rest van de dag dynamisch en dus actief blijft.

Blijf rechtstaan in de bus  
Maar ook in de trein, tram of metro, zeker als u slechts enkele stations verder moet. Neem ook liever de trap in plaats van de lift of de roltrap. Laat tot slot ook de wagen vaker staan en neem zo veel mogelijk de (elektrische) fiets.

Roep versterking in  
Iemand hebben om samen te bewegen: het maakt wel degelijk een verschil. U bent gemotiveerder en zult minder snel afhaken. Tijd dus om een collega, vriend of vriendin of zelfs uw kinderen over de streep te trekken!