"Verdwenen vliegtuig EgyptAir terugvinden is kwestie van uren of dagen"

AFP
Meer dan 24 uur na het verdwijnen van vlucht MS804 van EgyptAir is het vliegtuig nog altijd niet teruggevonden. Toch zou dat niet langer dan enkele dagen mogen duren, zegt luchtvaartexpert Luk De Wilde. Een MH370-scenario is veel minder waarschijnlijk.

Malaysian Airlines-vlucht 370 verdween in maart 2014 en is ondertussen nog altijd niet teruggevonden. Zit er eenzelfde scenario aan te komen voor vlucht MS804?

Neen, zegt Luk De Wilde. Ten eerste is het zoekgebied veel kleiner. De Airbus A320 van EgyptAir vloog gisterennacht op 37.000 voet (11.000 meter) boven de Middellandse Zee op 280 kilometer ten noorden van de Egyptische kust, ongeveer halfweg tussen het Griekse eiland Kastellorizo en Alexandrië, toen het misging. Volgens de Griekse minister van Defensie Kammeons maakte het vliegtuig net voor het signaal wegviel nog een linkse bocht van 90 graden, gevolgd door een 360-gradenbocht langs rechts, voor het plots scherp daalde. Tussen de 15.000 en 10.000 voet (4.500 à 3.000 meter), net nadat het vliegtuig het Egyptische luchtruim was binnengevlogen, verdween alle contact.

Dat maakt dat de schepen en vliegtuigen die op zoek zijn naar MS804 zich op een relatief beperkt gebied kunnen concentreren. Bij dageraad zijn opnieuw Griekse vliegtuigen op het eiland Kreta opgestegen om op 370 kilometer ten zuiden van het eiland Karpathos en op ongeveer 185 kilometer voor de Egyptische kust naar het vliegtuig te zoeken, aldus de Griekse staatsradio. Ook Egyptische, Franse en Britse legereenheden nemen deel aan de operatie.

AVH/Google Earth

Niet zo onstuimig

Ter vergelijking: na maanden onderzoek van communicatie- en satellietgegevens werd het zoekgebied voor de verdwenen vlucht MH370 verkleind naar 1,6 miljoen vierkante kilometer. "We zoeken niet naar een naald in een hooiberg, we zoeken nog altijd naar de hooiberg", aldus de Australische viceminister van Defensie toen.

"De zoekteams hebben ook het voordeel dat de Middellandse Zee niet zo onstuimig is als de oceaan", zegt De Wilde. "De weersomstandigheden zijn ook beter, het begin volop zomer te worden." Toch dreigt de zoektocht naar het vliegtuig in de komende uren hinder te ondervinden van opkomend slecht weer. De oostelijke Middellandse Zee krijgt vandaag te maken met zware buien en harde wind, verwacht het Griekse weerinstituut.

Een Erieye EMB-145H AEW&C-vliegtuig staat klaar op Kreta voor een verkenningsvlucht op zoek naar het verdwenen vliegtuig.
AP Een Erieye EMB-145H AEW&C-vliegtuig staat klaar op Kreta voor een verkenningsvlucht op zoek naar het verdwenen vliegtuig.

Gokwerk

Toch blijft het gokwerk wanneer het vliegtuig gevonden zal worden. "Maanden zal het zeker niet duren, het kan gaan van uren tot dagen. Nu duidelijk is dat de brokstukken die gisteren zijn gevonden, niet van het vliegtuig zijn, staat men opnieuw met lege handen."

Veel hangt ook af van wat er precies is gebeurd met het vliegtuig. Bij een explosie op grote hoogte is het veel moeilijker om de kleinere brokstukken in zee te spotten vanuit een vliegtuig of vanop een reddingsschip. Ook omdat ze dan over een veel groter gebied verspreid liggen. Is het vliegtuig in zijn geheel of in grotere stukken neergestort in het water, dan moeten de wrakstukken veel groter zijn en liggen ze ook dichter bij elkaar.

De zwarte dozen van het vliegtuig kunnen ook hulp bieden, al moet je dan toch al min of meer de locatie ervan kennen, aldus De Wilde. De transponder blijft gedurende 30 dagen een signaal uitzenden dan opgepikt kan worden.

Infografieken Nederland