Ga naar de mobiele website
^ Top

"Trumps laptopverbod kan leiden tot rampzalige brand tijdens vlucht"

Piloten zeggen dat brand in cabine sneller te blussen is dan in ruim

Trump wil het laptopverbod op vliegtuigen naar de VS uitbreiden.
AP Trump wil het laptopverbod op vliegtuigen naar de VS uitbreiden.
Indien het laptopverbod wordt ingevoerd op transatlantische vluchten, zoals Amerikaans Donald Trump wil, kan dat leiden tot rampzalige branden tijdens vluchten. De batterijen in de meeste laptops en tablets kunnen immers in brand schieten en wanneer die in het ruim zitten, is die brand daar moeilijker te blussen dan in de cabine. Daarvoor waarschuwen Britse piloten.

"We hebben al tal van incidenten gezien met toestellen met lithiumbatterijen die plots in brand schieten. Als dat in de cabine gebeurt, kan dat snel geblust worden. In het ruim van het vliegtuig kunnen de blussystemen zo'n brand minder goed aan. Bovendien zit daar heel wat materiaal dat de gevolgen van zo'n brand verergert, zoals bagage, brandstof en vitale systemen. Het ruim is tijdens de vlucht overigens niet toegankelijk", zo stelt luchtvaartspecialist en piloot Laurie Price tegenover The Independent. "De gevolgen zouden rampzalig zijn".

Terreurdreiging
Bij BALPA, de vereniging van Britse lijnpiloten, klinkt dezelfde bekommernis: het risico dat een brand zich verspreidt in het ruim van het vliegtuig is groter dan het gevaar dat uitgaat van elektronische toestellen in de cabine. De veiligheidsspecialist van BALPA, Steve Landells: "Er zijn twee crashes geweest waarbij in het verslag van het ongeval sprake is van lithiumbatterijen. Een incident in de cabine wordt sneller opgemerkt, waardoor de bemanning ook sneller kan optreden voordat de brand onbedwingbaar wordt".

De regering Trump wilde het laptopverbod vorige week uitbreiden naar alle vluchten uit de Europese Unie naar de VS, maar de Europese Commissie maakte daartegen bezwaar.

In maart vaardigde het Amerikaanse ministerie voor Binnenlandse Veiligheid een verbod uit op laptops, tablets en e-readers op vluchten uit acht landen uit het Midden-Oosten en Afrika. Het ministerie stelde toen over informatie te beschikken dat terreurgroeperingen "nieuwe methodes" zochten om passagiersvliegtuigen te treffen, onder meer "het smokkelen van explosieven in tal van zaken". Al wat groter is dan een smartphone moest voortaan bij de ingecheckte bagage in het ruim van het vliegtuig.

Een incident in de cabine wordt sneller opgemerkt, waardoor de bemanning ook sneller kan optreden voordat de brand onbedwingbaar wordt

Veiligheidsspecialist van de vereniging van Britse lijnpiloten

Brits verbod

De Britse overheid voerde een gelijkaardig verbod in, weliswaar met een andere landenlijst. Op vluchten uit Egypte, Turkije, Libanon, Koeweit, Saoedi-Arabië en Jordanië mogen passagiers met Groot-Brittannië als bestemming geen laptops of tablets meer in de cabine meenemen. Geen enkele EU-lidstaat volgde het Britse voorbeeld.

Het Europese Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart EASA waarschuwt dat elektronische toestellen met lithiumbatterijen gevaarlijk zijn die "bij voorkeur in de cabine blijven". Gebeurt dat niet, zo stelt EASA, dan moeten de luchtvaartmaatschappijen zich ervan vergewissen dat de toestellen "volledig uitgeschakeld zijn en beschermd tegen ongewenste activering". Het agentschap beklemtoont voorts dat laptops moeten "verspreid worden in de cargoruimte" en niet in één container mogen bewaard worden. "We moeten alle mogelijke maatregelen nemen opdat het omzeilen van één risico niet tot een nieuw risico leidt", stelt EASA-directeur Patrick Ky.

De door Trump voorgestelde uitbreiding van het verbod valt ook bij Amerikaanse maatschappijen niet in goede aarde. Het huidige verbod geldt enkel voor niet-Amerikaanse maatschappijen, in het bijzonder de drie grote maatschappijen uit de Golfstaten: Emirates, Etihad en Qatar Airways. Maar een internationaal verbod zou ook de Amerikaanse vliegmaatschappijen Delta, United en American Airlines treffen.

Elektronische toestellen met lithiumbatterijen zijn gevaarlijk en blijven bij voorkeur in de cabine

Europees Agentschap voor de Luchtvaartveiligheid EASA
Meer over



9 reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels


  • Gun A

    Ja tis de schuld van Trump. Stel gefrustreerde idioten

  • Tom Vdv

    Tis weer de schuld van Trump.... Waarom kan het bagageruim niet afgesloten worden op een manier die het mogelijk maakt om in geval van brand de zuurstof uit het ruim te zuigen?? Ze laten vliegtuigen wel vliegen op auto piloot met soms 4 piloten die er enkel op zitten kijken (wat ook rampzalige gevolgen kan hebben in een noodgeval) maar een laptopverbod is onoverbrugbaar en dus de schuld van Trump... komaan zeg!

  • Philippe Deckers

    Die journalistenpraat... Trump is de schuld van alles.

  • Eddy EVDV

    Heel simpel, geen laptops naar de VS dan ook alle vluchten uit de VS geen laptops, hij zal rap klachten krijgen van de amerikaanse bedrijven.

  • Frida Lits

    Dieje Trump toch Den halve wereld tegen hem maar toch president haha

Meld een bug