"MH370 intact op zeebodem"

Satellietexperten uit Maleisië vergelijken vlucht MH370 met het toestel van US Airways dat nog een tijdje bleef drijven op de Hudson rivier in New York begin 2009.
AP Satellietexperten uit Maleisië vergelijken vlucht MH370 met het toestel van US Airways dat nog een tijdje bleef drijven op de Hudson rivier in New York begin 2009.
"Het toestel van Malaysia Airlines heeft nog een tijdje op het wateroppervlak gedreven alvorens zo goed als intact naar de bodem van de Indische Oceaan te zinken." Dat is alvast de mening van satellietexpert Zaaim Redha Abdul Rahman die wordt geciteerd door het Maleisische nieuwsagentschap Bernama.

In een interview benadrukt Zaaim Redha Abdul Rahman dat de minieme schade die werd vastgesteld aan de teruggevonden vleugelklep op het eiland La Réunion erop kan wijzen dat de Boeing 777 met 239 mensen aan boord een succesvolle noodlanding op het water heeft kunnen maken.

Het toestel verdween op 8 maart vorig jaar twee uur na het opstijgen van de radar. Het nieuwsagentschap Bernama haalt aan dat het ontbreken van een significante hoeveelheid brokstukken en het feit dat de gevonden vleugelklep vrijwel ongeschonden is, bewijzen dat ook het vermiste vliegtuig nog intact moet zijn.

Zonder brandstof
"Ik geloof dat op het moment dat MH370 zonder brandstof viel, het toestel langzaam naar beneden gleed en een zachte landing maakte op het wateroppervlak", stelt expert Zaaim Redha Abdul Rahman. "Daarom denk ik dat de Boeing nog vrijwel intact is."

Zaaim Redha was zeer nauw betrokken bij de analyse van de satellietgegevens van de gedoemde vlucht van Malaysia Airlines. "De flaperon (vleugelklep, nvdr.) was slechts miniem beschadigd en zat enkel vol zeepokken. Het uitzicht van de vleugelklep geeft aan dat het niet op een brute manier werd losgerukt van het vliegtuig", meent de expert.

EPA

Ook de Australische luchtvaartspecialist Neil Hansford was die menig al toegedaan een dag nadat de flaperon op La Réunionwerd aangetroffen. "Het toont aan dat het toestel op een gecontroleerde manier het water bereikte", verklaarde hij aan AFP. "Op het moment dat de motoren het wateroppervlak raakten, zijn ze afgeknapt en de flaperon bevindt zich net achter die motoren."

Germanwings
Nieuwsagentschap Bernama verwijst ook naar de toestand van het wrak van het toestel van Germanwings dat met hoge snelheid tegen een berg vloog. De plek van de crash in de Alpen lag vol hele kleine brokstukken. Wanneer een vliegtuig met hoge snelheid het wateroppervlak raakt, dan zou de ravage vergelijkbaar zijn. "Onmiddellijk na de crash zouden er dan allemaal kleine brokstukken moeten drijven op zee", zegt Zaaim Redha.

De specialist haalt ook de manier aan waarop een toestel van US Airways in 2009 op de Hudson rivier in New York wist te landen en nog een tijdje kon blijven drijven nadat vogels zich in de motoren hadden geboord. Ook dat toestel begon pas daarna langzaam te zinken. "Het is mogelijk dat MH370 al een tijd was gezonken vooraleer de flaperon is losgekomen", besluit de Maleisische expert.

AP



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels