"Machinist beschikte over alle attesten"

De machinist die zaterdagochtend de ontspoorde trein bestuurde in Wetteren, was volledig bevoegd om op de bewuste lijn 50 te rijden. Dat zegt zijn werkgever DB Schenker Nederland formeel, als reactie op geruchten als zou de man niet over het juiste rijbewijs beschikken om in ons land te sporen. Ook staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet verklaarde in de Bijzondere Kamercommissie belast met het onderzoek naar de veiligheid van het spoorwegennet dat niets erop wijst dat de opleiding van de machinist ontoereikend was, dat hij ervaring ontbrak of dat zijn werkgever niet de nodige licenties had.

Verschillende parlementsleden eisten uitleg over de omstandigheden van het ongeval, maar Wathelet benadrukte dat voorlopig niets kan worden gezegd over het nog lopende onderzoek. "Ik kan wel kwijt dat om op deze lijn te mogen rijden niet enkel een licentie nodig is, maar ook de nodige ervaring bij de chauffeur", aldus de staatssecretaris. "Niets wijst erop dat die in dit geval ontbraken."

"De machinist was volledig bevoegd om op een aantal nauwkeurig omschreven lijnen in België te sturen, waaronder de lijn 50", aldus woordvoerder Jelle Rebbers (DB Schenker Nederland). "Per lijn moet een machinist aantonen dat hij over de juiste kennis beschikt, wat hier het geval is. Zijn complete dossier, met ook zowel zijn materiaal- als lijnkennis, werd overgedragen aan het parket. Een niet onbelangrijk onderdeel is ook dat de machinist recent nog medisch en psychisch geschikt werd verklaard."

De woordvoerder van het bedrijf zegt dat de bestuurder ervaren was en afkomstig uit de regio Rotterdam. De man wordt momenteel psychologisch bijgestaan.

Over de omstandigheden van het ongeval, onder meer het anonieme verhaal dat de bestuurder te snel zou hebben gereden, wil de woordvoerder niets kwijt. "We wachten het onderzoek af, dit is het enige wat passend is uit respect voor de slachtoffers.

DB Schenker zegt ook met Infrabel te praten over een contact met de slachtoffers. "We voelen ons een verantwoordelijk bedrijf, dit is een heel zwaar ongeval, " klinkt het.

Zes ongevallen
Onder meer Tanguy Veys (Vlaams Belang), Linda Musin (PS) en Ronny Balcaen (Ecolo) onderstreepten in de Kamercommissie dat er sinds begin vorig jaar al zes ongevallen met goederentreinen voorvielen in België. Ze stelden de vraag of dat niet kan worden vermeden door een versnelde invoering van de nieuwe veiligheidssystemen.

"Het huidige automatische stopsysteem, TBL1+, kan een trein enkel tot stilstand brengen als de machinist door een rood sein rijdt", antwoordde minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille. "Het nieuwe ETCS had de snelheid in dit geval wel kunnen verminderen", gaf hij toe. Het versneld verplichten van ETCS op het Belgische spoornet zou er volgens de minister echter toe leiden dat buitenlandse treinen ons land vermijden.

Wathelet wees er op dat na het ongeval in Godinne met verschillende ministeriële besluiten werd getracht de veiligheid van het goederenvervoer te verhogen, maar dat die maatregelen nog geen Europese goedkeuring kregen.

Intussen is beslist dat het Vlaams parlement morgen een actualiteitsdebat houdt over het ongeval in Wetteren en de gevolgen ervan. Ook minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) zal aan het debat deelnemen. Ze gaf op Twitter oppositiepartij Groen al een veeg uit de pan omdat die zich op het dossier politiek zou profileren. "Politieke profilering op foute insinuaties helpt slachtoffers #wetteren niet. Foei @groen", schreef de minister.