"Hoe Instagramcelebrities de mode-industrie verpesten"

getty
Ze zijn jong, mooi en hebben honderdduizenden Instagramvolgers. Met de komst van de sociale media is er ook een nieuw soort beroemdheid opgestaan. Nobele onbekenden die dankzij hun looks, dure designerkleren uitgroeiden tot ware celebrities. Inclusief een plekje op de felbegeerde eerste rij tijdens de modeweken. En daar is niet iedereen het mee eens.

"Het gebeurde in Soho, terwijl ik probeerde om mijn iPhone te laten maken. Ergens tussen de Apple winkel en de stoep," schrijft Faran Krentcil, journaliste bij ELLE en mede-oprichtster van Fashionista. "Toen een kudde tieners met selfiesticks en fashionable matte lippen me plots omverliep. Eerlijk, het was niet hun bedoeling: ze waren zo bezig met hun streetstyle dat ze niet eens doorhadden dat ze zich op een echte straat bevonden."

Tonnen cash in ruil voor narcisme

"Het is maar een klein voorsmaakje van wat ons binnenkort te wachten staat, als de catwalk belopen wordt door Marc Jacobs en Michael Kors-modellen. New York Fashion Week staat tegenwoordig helemaal in het teken van de streetstyle. Hordes wannabe modellen zullen opduiken en de meest Instagramwaardige plaatsen bevolken. Ze zullen designer bucket bags hebben. Ze zullen torenhoge hakken dragen. En ze zullen ontzettend hard hun best doen om de nieuwe Amerikaanse droom te verwezenlijken: zo veel mogelijk cash verdienen in ruil voor hun narcisme."

"Tegenwoordig zijn het niet meer de celebrities die betaald worden om luxemerken te dragen. 's Werelds bekenste modebloggers, zoals Chiara Ferragni, krijgen maar liefst 18.000 euro in ruil voor een Instagrampost over een lipstick of tas. Met al dat geld - om van de gratis kleren, beautyproducten, fitnessvoordelen en zelfs gratis appartementen om in te logeren nog maar te zwijgen - is het niet verwonderlijk dat steeds meer mensen clicks belangrijker vinden dan talent. Maar waar gaat het dan naartoe?"

's Werelds bekenste modebloggers, zoals Chiara Ferragni, krijgen maar liefst 18.000 euro in ruil voor een Instagrampost over een lipstick of tas.

Gezicht van de stijlindustrie

Zolang de mode-industrie die virtuele likes en hartjes blijft voeden in plaats van eigenheid en persoonlijkheid, sturen we de toekomstige generaties een totaal verkeerde boodschap, schrijft Krentcil. "Zo vertellen ze dat er mooi uitzien hetzelfde is als schoonheid creëren en dat een 'lifestylemerk' opbouwen gelijk staat aan een leven leiden." Daarbij verwijst ze naar ontwerpster Diane von Furstenberg. De designer van de iconische wrap dress heeft slechts 1,5 miljoen volgers, terwijl een YouTubesterretje als Bethany Mota er maar liefst vijf keer meer heeft.

"Hoewel Mota waarschijnlijk erg lief is en een innemende persoonlijkheid heeft, is ze geen feministe, geen mode-icoon, geen pionier. Ze creëert geen duizenden jobs voor Amerikanen en begeleidt geen vrouwen die in haar kantoor werken. Ze is niet het enige gezicht van succes in de stijlindustrie, ook al is haar gezicht erg leuk om naar te kijken. Zodra talloze tieners naar Manhattan komen om 'beroemd te worden', in plaats van 'beroemde creaties te maken', verliezen we allemaal."

Unsplash

#Goals

"Laten we deze Fashion Week een paar selfies maken, en streetstylefoto's. Maar laten we daarna onze aandacht op de artiesten en designers richten," besluit ze. "Zij steunen de stad en creëren jobs. Zij voeden onze verbeelding. En ook al zijn ze niet #famous, ze zijn iets beters: het beste wat de New Yorkse mode te bieden heeft. #Goals."